Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay Pacific War (VG)

Startat av ErikLj, 28 augusti 2015 kl. 15:05:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

ErikLj

Februari 1943 nu avklarat. Allierade tar iniativet och engelska flottan visar sig igen! Med rätt blandat resultat. En styrka löper ut från Ceylon och sätter full fart österut. IJN löper ut och vid öarna mellan Sumatra och Burma möts de. Brittiska trupper hinner precis landstiga på Nicobar innan två japanska slagskepp dyker up och spelets första sjöstrid utspelas. Landstigningsbåtarna tar lite stryk och en brittsik jagare får en turträff på Fuso innan britterna drar sig tillbaka och flyr mot Ceylon. Eskorttstyrkan med Formidable (CV) i mitten hamnar under anfall av förvånansvärt mycket Japansk flyg och Formidable går till botten. Ännu ett allierat CV sänkt. En hel del japanska flyg går åt under striderna.

Samtidigt utsätts de Japanska stykorna på Gudalcanal och New Georgi för våldsamma flyganfall från både hangarfartygstyrkor och landbaserat flyg. Japanska flottan lämnar helt klart arméen i sticket och lyser med sin frånvaro. Mer japanska flyg dör, arméen lider och ett amerikansk CVL blir lätt skadat.

ErikLj

Hade vi spelat scenariot "Rising Sun", de första 15 månaderna, hade det varit slut nu och en stor Japansk seger då de fortfarande har det strategiska iniativet.

ErikLj

Vi har nu hunnit till april 1943 som belv en intensiv månad. Tyvärr inga bilder.

Japanerna landsteg på Aleuterna och tog en klipp- och isö.

Engelsmännen som landsteg på Nicobar blev just klara med sitt flygfält när en stor Japansk flotta dök upp från Singapore, bombade, landsteg, slog ihäl engelsmännen och tog tillbaka ön, nu med en flygbas.

Amerikanerna och Australiensarna körde ut Japanerna från Buna

Amerikanerna tuffade runt en del i Marshall i ett rejält regn av bomber från japanska hangarfartyg och landbaserat flyg och bestämde sig till sist för att ta Maleolap vilket de lyckades med trots lite fartygsförluster.

Japanska flygvapnet fortsätter att ta stora förluster. Amerikanska och brittiska flygplan anfaller baser regelbundet med jakt och tunga bomplan. Gudalcanal, New Georgia, Rabaul och Burma är favoritmål.

Till sist har det amerikansk ubåtsvapnet fått ordning på sina torpeder och sänker nu ca 13 handelsfartyg per månad mot 3 förrut. Långsamt kommer japan strypas.

Ubåtskriget mot handelsflottan är förenklat. Man räknar antal amerikanska ubåtar och jämför mot japanska eskortfartyg, slår en tärning och får ett resultat i sänkta handelsfartyg, eskorter och ubåtar. Amerikanerna kan välj att i första hand sikta på eskort eller handelsfartyg. När antalet handelsfartyg minskar blir det mindre aktiveringspoäng till japanerna.

/Erik

Strv102r

Ubåtskrigsmekanismen känns relevant. Avdelar amerikanen ubåtar för det syftet och resten får man som brickor att jaga krigsfsrtyg med?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

ErikLj

Citat från: Strv102r skrivet 15 april 2016 kl. 13:44:00
Ubåtskrigsmekanismen känns relevant. Avdelar amerikanen ubåtar för det syftet och resten får man som brickor att jaga krigsfsrtyg med?
Ja. men SOP är att avdela alla till att jaga handelsfartyg.

Japanerna får bra använda sin att jaga krigsfartyg med. Här funkar spelet sämre. I praktiken blir de använda lite och ligger mest i hamn.

/Erik

ErikLj

May 1943 påbörjat. Inledes med stor framgång för amerikanska ubåtsvapnet som sänkte 18 handelsfartyg av drygt 600. Snart minskar resurserna till Japan märkbart.

Japanerna inlede sen försiktigt men på många ställen. Stora styrkor löper ut i Indiska Oceanen, mot Gudalcanal och vid Marshallöarna, se bild. Amerikanerna svara. Kan fler landstigningar på Marshall och kring Gudalcanal vara på gång? Näste tillfälle lär ge svar på den frågan.

Stor nervositet och späning i båda högkvarteren. Begränsade underrättelser gör läget oklart.

/Erik

jerry

vete fasen om man inte skulle försöka övertala sina spelpolare till detta , dt ser onekligen intressant ut.

Är systemet väldigt "mycket snack o lite hockey" eller flyter det på i vettig takt ?
Jag har spelat det i någon långt bort förhistorisk gryning (typ 1985) så jag minns inte hur det funkade riktigt.

Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

ErikLj

Vi spelar tre till fyra timmar varje torsdagkväll och hinner ca en månad varje gång. Tycker det är ett av de bästa stora spel jag har spelat. Det flyter på i hyfsa takt. Underlättar om man gör lite planering innan speltillfället samt underviker detaljoptimering.

Det interassant är att längden på en runda varierar. När alla flyttar sin TF mot stridområdena går tiden fort. Sen när striderna börjar blir det korta tidsintervall mellan varje runda. Kan bli väldigt intensivt vid strider och svåra val, "Anfall hans TF eller hans bas", "våga flytt fram landstigningflottan trots att det finns en okänd flotta i närheten", "förbekämpa länge eller slå till snabbt", "söka åt söder eller norr"

Kräver också en del långsikt planering för att ha rätt styrkor på rätt plats inför framtidan äventyr.

/Erik

Citat från: jerry skrivet 22 april 2016 kl. 13:01:44
vete fasen om man inte skulle försöka övertala sina spelpolare till detta , dt ser onekligen intressant ut.

Är systemet väldigt "mycket snack o lite hockey" eller flyter det på i vettig takt ?
Jag har spelat det i någon långt bort förhistorisk gryning (typ 1985) så jag minns inte hur det funkade riktigt.

jerry

Tack , jo jag minns det där med operations , jag gillar spel där turnsen är av variabel längd , samt att initiativen skiftar.
Som sagt skulle vilja testa spelet har stått på hyllan i minst 25 år..................
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Magnus2

Samma här, jag testade nån gång 198x med ett operationellt (?) scenario.
Jag har för mig att min motspelare tröttnade på grund av den omständliga sök-proceduren med många tärningsslag.
Sen blev jag vuxen och dygnet blev för kort, men har alltid varit sugen på att spela sen dess.

ErikLj

Våldsamma flygstrider bryter ut maj 1943 vid Marshallöarna. US Navy slå till först och skadar ett japansk hangarfartyg svårt. Motattacken kommer direkt. En kombination av japanskt hangarfartygflyg och landbaserat flyg, över 400 plan,  slår till mot den amerikanska hangarfartygsgruppen. Genom svärmar av jakt och tät luftvärn kämpar sig de japanska flyget med stora förluster fram mot fartygen, över 100 plan nedskjutna. Men kvaliteten på de japanska flygarna är inte längre var den varit, inte en torped träffar. En tung dag för Japan och hangarfarygen drar sig tillbaka för att ersätta sin svåra förlusterna.

Under de följande dagarna får de landbaserade flyget och en kryssardivision skydda de kvarvarande besittningarna vilket de gör framgångsrikt men med egna förluster. Amerikanerna förlora en kryssar, några jagare och får både transportfartyg och ett lätt hangarfartyg skadat. Japan tappar en kryssar, jagare och en några lätta kryssare.

I Indiska Oceanen får den brittiska underättelsetjänsten fnatt och skickar ut stor styrkor för att jaga ingenting. I vatten kring Guadalcanal fortsätter bombningarna med flygförluster på båda sidor. Några B-24 lyckades utplåna en hel bataljon elittrupper på Gudalcanal och moralen bland de kvarvarande trupperna är nu på en jämn och låg nivå. De enda som roar Japanerna på ön är att reta US Marines som fegt håller sig i sina skyttegraver.

/Erik

Delirium

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

ErikLj

Amerikanska underrättelsetjänsten börjar misstänka att japan har betydligt fler CV än de har flyg att ha ombord.

ErikLj

Senaste omgången erövrade USA Wotje och Kwajalein, Marshallöarna är nu under de allierades kontroll. Några små ögarrnisoner finns kvar.

I Burma rycker Britterna fram och Japanerna motanfaller men slås tillbaka. Striderna börjar närma sig Thailand och Indokina.

Oroväckande många japansk handelsfartyg kommer inte fram, förluster om ca 3% per månad. De amerikanska ombyggda torpederna och fokus på handelfartyg börjar ge effekt. Bristen på tonnage gör att delar av industrin nu inte får tillräckligt med råvaror.

Erik

ErikLj

Vi har nu hunnit till juli 1943 som nog blev Japans månad. Engelsmännen gick till offensiven i Burma. Stor förluster på båda sidor men inga frontförändringar.

US Marines vågade till sist anfall på Gudalcanal och slog ut de få kvarvarande Japanska förbanden som via ett desperat Banzaianfall på slutet tog med sig 5 amerikanska bataljoner.

Runt Marshall en hel del flottmanöverande som resulterade i ett lätt skadat Japanska CV och rätt stora Amerikanska flygförluster. Månadens hjältar var de två japanska transportflotiljerna som framför näsan på US Navy lyckades smita in och evakuera två elitbataljoner från två småöarna i Marshall. En kom hem trots möte med slagskepp och den andra sänktes av flyg.

/Erik dä