Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

White Death

Startat av Scipio, 31 augusti 2025 kl. 11:06:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Scipio

Nyutgåva av klassikern White Death är på gång från Compass games.   :up:

"Randomization is too important to be left to chance"

rensarn

Delade känslor - inkorporera errata och räta oklarheter i reglerna: helt ok!
Att sedan bomba brickorna till att likna färgpaletter: inte ok!

Vad som kanske skulle behövas är en översyn på den sovjetiska OoBn.
Tillgången på källor har förbättrats rejält. Den tyska är Ok men inte den sovjetiska.
Hade en diskussion med Tommy om just det här spelet och efteråt gjorde jag en
genomgång av det som finns på Pamyat_Naroda.ru samt digitaliseringen av många tyska
dokument. På den tyska sidan finns en form av slutrapport där trupperna räknas upp
exemplariskt. På den sovjetiska sidan är det knöligare men det fanns en hel del nya
uppgifter.

Som den gnällspik jag är så är mina önskemål följande:
Behåll utseendet men för in errata och regelförklaringar.
Gör en ny research och se över den sovjetiska OoB.
Rensarn

Scipio

En moddad version av den gamla utgåvan med den nya regelboken låter som vägen framåt för traditionalisterna med andra ord.   :D
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Finns ju begränsat med spel på temat. Vi hade White Death på bordet på 80-talets första halva. Men efter det har jag bara spelat MIHs spel på temat:

https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,1791.0.html
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Givet köp....har flera ex o ett ex av den japanska utgåvan, i mitt tycke förmodligen bättre än denna från compass, men jag kommer att köpa oavsett.
Ett underbart litet spel, med ett par riktigt skumma regler, eller åtminstone en.
Hittat ny lokal, nu spelas "Empires in arms" med 6 pers.

jerry

som sagt, jag är pyttelite rädd, för att de har gjort den nya kartan sämre än den japanska utgåvan, och jag är inte heller helt tillfreds, med alla färgerna.
Men kan inget annat än gilla att det ges ut i nytryck, hade dock hoppats på en ny regelbok, o kanske en uppdaterad OOB

Andreas Lundin

Citat från: rensarn skrivet 31 augusti 2025 kl. 14:01:14Delade känslor - inkorporera errata och räta oklarheter i reglerna: helt ok!

Tillgången på källor har förbättrats rejält. Den tyska är Ok men inte den sovjetiska.
genomgång av det som finns på Pamyat_Naroda.ru samt digitaliseringen av många tyska
dokument. På den tyska sidan finns en form av slutrapport där trupperna räknas upp
exemplariskt. På den sovjetiska sidan är det knöligare men det fanns en hel del nya
uppgifter.

Som vanligt har du helt rätt. Compass Games är tyvärr rätt gnälliga när man menar att de ska förfara på detta vis med gamla spel. Jag erbjöd mig att kolla upp lite grejer gällande Third World War-serien när den återutgavs, men fick ett jäkligt otrevligt mejl tillbaka där de på bryskaste vis betackade sig all sån hjälp. Efter det så har jag faktiskt inte rört ett Compass Game-spel. Och jag tycker mig se många som klagar på deras hafs-verk.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH

jerry

Citat från: Andreas Lundin skrivet  9 september 2025 kl. 10:52:59
Citat från: rensarn skrivet 31 augusti 2025 kl. 14:01:14Delade känslor - inkorporera errata och räta oklarheter i reglerna: helt ok!

uppgifter.

Som vanligt har du helt rätt. Compass Games är tyvärr rätt gnälliga när man menar att de ska förfara på detta vis med gamla spel. Jag erbjöd mig att kolla upp lite grejer gällande Third World War-serien när den återutgavs, men fick ett jäkligt otrevligt mejl tillbaka där de på bryskaste vis betackade sig all sån hjälp. Efter det så har jag faktiskt inte rört ett Compass Game-spel. Och jag tycker mig se många som klagar på deras hafs-verk.

Nä ett konstigt lågvattenmärke (i mitt tycke)var the doomsday project.
Dock MÅSTE jag helt enkelt köpa "White death" oavsett kvalitet, superkul spel o mitt ena är utslitet, men kan inte annat än bli besviken på den nya grafiken..... nåväl... man kan inte få allt

Micke G

Citat från: Strv102r skrivet 31 augusti 2025 kl. 21:44:41Finns ju begränsat med spel på temat. Vi hade White Death på bordet på 80-talets första halva. Men efter det har jag bara spelat MIHs spel på temat:

https://www.krigsspel.se/forum/index.php/topic,1791.0.html
Såvitt jag vet så kommer det ett BCS-spel med detta tema.