Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs Velikye Luki

Startat av Strv102r, 24 september 2008 kl. 08:08:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Snart är väl Turning the Tables över hur det än går.

Nästa spel i serien är det senaste: Velikye Luki. Det är på en aning mindre skala än i synnerhet Drive to the Baltic, men också TTT och VMBHB.

Edit: Stavning
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Ja, det måste zooma in en del för att det inte ska bli en övning i skogsbruk. Kartan är väldigt grön däromkring.  :)  Vad är Hex/km och tid/runda?
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Jag har spelet hemma i Skövde så jag kan inte kolla exakta skalan nu. Men om jag minns rätt är de tyska pjäserna bataljoner och de ryska regementen = ett steg lägre på skalan än TTT.

Det finns en japansk utgåva av spelet och det finns en bild av kartan på Booardgamegeek. Bilden visar att städerna är ganska stora på kartan så jag gissar på att varje hex är någon km eller två kontra ca 10 i TTT.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Ser mysigt ut. Det lilla skogspartiet som börjar i övre delen av kartan håller i sig i några hundra mil. Därav frågan om skala.
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Min uppgift som proletariatets hammare är att ta VELIKYE LUKI och avskära järnvägen VITEBSK-LENINGRAD

Strv102r

Det tyska försvaret.

Ett regemente om tre bataljoner ur 3 bergsägardiv och 83 inf div (5 bataljoner). Vardera förstärkta med varsin skidlöparbataljon i flankerna.

VELIKYE LUKI är försvarat av en massa enheter ur 83 och kåren som har befäst sig och hamstrat förnödenheter.

Strv102r

Inledningsvis ska mina infanteriförband anfalla på två täter norr och söder om VL i syfte att skapa förutsättningar att skära av staden.

Strv102r

Därefter ska efterföljande infanteriförband anfalla VL frontalt medan första echelongen fullbordar inneslutningen.

Strv102r

Slutligen ska infanteriet ta VL medan tillkommande pansarförband avskär järnvägen.

Strv102r

Längs vägarna framrycker så mina första två skyttedivisioner och mellan dem ett Strvregemente och en skidlöparbrigad. Det södra anfallet lyckas och tysken retirerar decimerad. Det kostade dock för mig också.
Även skidlöparbrigaden decimeras när tysken tvingas bakåt framför honom. Det mest norra anfallet är mest framgångsrikt. Fienden decimeras och kastas bakåt utan för stora förluster för mig.

Strv102r

Jag får in ett par divisioner till. De hinner just nu inte fram till stridskontakt så mina tätförband anfaller själva. Jag lyckas öppna vägen till VL.

Strv102r

Nu delar sig framryckningen i de två täter som ska kringgå och innesluta VL. Det finns just nu inga fi förband framför den norra "kåren".

Strv102r

Kringgången är i full gång. Bataljonen ur 3 bergsjägar framför den södra kniptången slås under framryckningen. Flanksky´dd i både norr och söder är på väg att grupperas.

Fienden får in två bataljoner ur 291 inf och en stridsgrupp (stark!) ur 20 mot infdiv.

Strv102r

Tysken inser tydligen vad jag avser gör, inte så svårt misstänker jag, för han låter stridsgruppen ur 20 mot framrycka och blockera den norra kniptången.

Jag fortsätter framryckningen med både den norra och den södra kniptången enligt plan.

Strv102r

Tysken låter 291 två bataljoner och en bataljon ur 83 plus en skidlöparbataljon sprida ut sig för att försvara LOWAT. I själva VL finns bara motståndsnästena och deras garnisoner.