Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bokrean

Startat av BigPapaBear, 28 februari 2007 kl. 00:12:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

tobias

Citat från: "thermopylai"Hittills har jag köpt:
-Cambridge Illustrated History of Warfare
Vilken bokhandel hade denna på rean? Jag är på jakt efter den men den är slut överallt...
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

thermopylai

Citerathermopylai skrev:
Hittills har jag köpt:
-Cambridge Illustrated History of Warfare

Vilken bokhandel hade denna på rean? Jag är på jakt efter den men den är slut överallt...

Hedengrens i Sthlm, Sturegallerian. De har alltid mkt mer intressant än vad som finns hos de stora kedjorna.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Jon

Själv köpte jag bland annat denna:
http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=0801442451&s=1
The Romanian Revolution of December 1989
Författare: Peter Siani-Davies
99kr

Organ

Citat från: "Organ"Jag har inte hunnit kolla ordentligt i kataloger soch sånt så jag har ingen koll på vad årets kap är, men här är i alla fall vad jag fick med mig hem efter en femminuters blixtvisit till Akademibokhandeln i Huddinge centrum:

Simon Sebag Montefiore "Potemkin och Katarina den stora - En kejserlig förbindelse"
Hans von Luck "Pansarchef under Rommel"
Alan Moorehead "Gallipoli"
Heléne Lööw "Nazismen i Sverige 1924-1979"
Idag blev det två titlar till:

Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg "Svenskar i krig 1914-1945"
Lillemor Östlin "Hinsehäxan"
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

BigPapaBear

Citat från: "Jon Karlsson"
Citat från: "Organ"Hans von Luck "Pansarchef under Rommel"

Den där boken verkar både intressant och välskriven, men herrejösses, titeln. Om man varken vill framstå som nynazist eller vill komma ut till alla sina bekanta som möp så måste man ju gömma den i en skokartong i garderoben.

Boken är bra, men känns ganska tillrättalagd. Tror att herr von Luck resonerat lite kallare och mindre humant i vissa lägen än boken vill göra gällande.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Hedengrens i Sthlm, Sturegallerian. De har alltid mkt mer intressant än vad som finns hos de stora kedjorna.

Blev lite gråtfärdig när du visade mig deras katalog i lokalen. Vågade mig inte dit av rädsla för hushållsbudgeten...  :cry:

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Jon Karlsson"
Citat från: "Organ"Hans von Luck "Pansarchef under Rommel"

Den där boken verkar både intressant och välskriven, men herrejösses, titeln. Om man varken vill framstå som nynazist eller vill komma ut till alla sina bekanta som möp så måste man ju gömma den i en skokartong i garderoben.

Boken är bra, men känns ganska tillrättalagd. Tror att herr von Luck resonerat lite kallare och mindre humant i vissa lägen än boken vill göra gällande.
Jaså varför det?

Sen så är ju boken skriven av honom själv, så även om andra uppfattade honom som kall vid något tillfälle så är det inte säkert att han delade den uppfattningen...
"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "Scipio"Jaså varför det?

Sen så är ju boken skriven av honom själv, så även om andra uppfattade honom som kall vid något tillfälle så är det inte säkert att han delade den uppfattningen...

Ett grundläggande problem med att använda självbiografier som historisk källa, särskilt de som är nedtecknade långt i efterhand, är att författaren sällan har ett intresse av att redogöra för de aspekter som ställer honom/henne i dålig dager. Särskilt känsligt blir detta i ett samhällsklimat i vilket andra världskrigets politiska extremer och deras efterverkningar fortfarande är heta potatisar.
  Det finns skäl (enligt mig) att tro att von Luck vid ett flertal tillfällen tänkt och agerat efter mönster som i sin kontext inte var särskilt konstiga, men som i efterhand är allt annat än politiskt korrekt. De upprörda känslor som förekommer i boken är de som riktas mot den styrande regimen i hemlandet. Att han i stridens hetta och när han såg sina kamrater dö av fientlig eld hela tiden skall ha vidhållit sina humanistiska principer känns ytterst osannolikt, såvida han inte led av någon grav emotionell störning.
  Hade von Luck till exempel skrivit att "som soldat tyckte jag faktiskt att Hitler var en ganska skön snubbe som satsade en massa på armén och styrde upp landet; man får ta det goda med det onda" hade boken kanske rent av bannlysts. Framför allt hade eftervärlden inte sett på honom med lika blida ögon - även om det inte på något sätt skulle varit konstigt sett i dess historiska kontext. Underskatta inte folks vilja att framstå som sympatiska och PC.

Yngve

Citat från: "BigPapaBear"Framför allt hade eftervärlden inte sett på honom med lika blida ögon - även om det inte på något sätt skulle varit konstigt sett i dess historiska kontext. Underskatta inte folks vilja att framstå som sympatiska och PC.

Eftersom han uppenbarligen gjorde sig vän med allehanda människor (fransmän, tyskar förstås, ryssar i fångenskap och britter efter kriget) så var han kanske en ytterst sympatisk person. När han under pistolhot tvingar LV-batterichefen att bekämpa stridsvagnar i Normandie var han säkert mindre sympatisk.

Romantiker som jag är undrade jag hela tiden vad som egentligen skar sig mellan honom och hans flickvän, som ju väntat på honom hela kriget och fång-perioden. Men det glassar har elegant över... :)

Organ

Citat från: "Yngve"Romantiker som jag är undrade jag hela tiden vad som egentligen skar sig mellan honom och hans flickvän, som ju väntat på honom hela kriget och fång-perioden. Men det glassar har elegant över...
Tja, han torde väl inte vara den förste att komma hem från sex års krigande samt x antal år i fångenskap, som en förändrad person. Han behöver ju inte ha förändrats till något osympatiskt, det finns ju många som talar väl om honom och det framförallt efter kriget, men för den väntande flickvännen kan det ju räcka med att han inte är samma person hon förlovade sig med. Konstigare saker än så har hänt.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

BigPapaBear

Citat från: "Yngve"Men det glassar han elegant över... :)

Vad kan han mer ha valt att glassa över undrar man...  :?

Vvornth

SS- Totenkopf divisionen hade någon biografi tillägnad sig på bokrean som kostade 79:- Kan ej minans vad författaren nu hette. Hmmm...
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Doomfarer

Själv köpte jag (om vi nu håller oss till historiska böcker):

Berlin - Slutstriden : Anthony Beevor
Kejsare och generaler : Adrian Goldsworthy
Alexander den Store : Bengt Liljegren
Första världskriget : Willmott (stor illustrerad bok, verkar bra)
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

magnus lindström

Köpte "bildböckerna" om första och andra världskriget. Men så börjar man slå lite och så står det något om en fransk kulspruteservis, jag fick det till holländare men blir gärna rättad. Komiskt med bildtexter. Har sett samma bilder dyka upp med vitt skilda beskrivningar. En bild påstås i en bok vara från norra ishavet medan den i en annan bok är från medelhavet :)

magnus lindström

fastnade totalt i gallipoli under söndagens bakfylla. Trodde den inte skulle vara något för mig direkt men jag hade fel.