Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Red Star Rising - anlänt till Sverige?

Startat av BernadotteOnline, 25 augusti 2007 kl. 18:55:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

BernadotteOnline

Såg att Red Star Rising hade kommit till några krigsspelare i England.
Någon som beställt och fått.
Är nyfiken om förväntningarna uppfylls efter framgångarna med Fire in the Sky och A Victory Lost.
Den hade ju reklamfilm.......

Andreas Johnson

Är väldigt intresserad av det här spelet men skulle vilja höra några utlåtanden innan jag slår till och beställer, högen med ospelade spel växer och växer......
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Andreas Lundin

Jag har fått det. ser bra ut. Jag har läst reglerna, men har inte liksom kunnat bestämma mig för om spelet är bu eller bä. Tar gärna ett parti i veckan om nån har lust.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BernadotteOnline

RSR
Citat från: "Andreas Lundin"Jag har fått det. ser bra ut. Jag har läst reglerna, men har inte liksom kunnat bestämma mig för om spelet är bu eller bä. Tar gärna ett parti i veckan om nån har lust.

Gärna en kväll. Eventuellt torsdag kväll. Skall kolla med regeringen.

Andreas Lundin

Japp! Hör av dig!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Jo jag fick det. Nästan glömt bort att jag beställt det kom nog med av bara farten när jag P500ade en massa annat.
Brukar ha benkoll på vad jag beställt normalt sett men MMP har slängt upp mycket på sin P500-lista och det har tagit många år innan många har kommit så med deras releaserate hittils så kommer man aldrig kunna bli ruinerad oavsett om man beställer allt dom har på listan eller inte.
Är hyggligt snyggt och kan säkert vara bra, men jag har redan tusen andra östfrontenspel som jag vill spela innan.
Den klarade iofs tullen så det var så sett ett bra köp...  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"har läst reglerna, men har inte liksom kunnat bestämma mig för om spelet är bu eller bä.

Såg att enheterna är corps/divisioner för tysken och armeer/corps för ryssen.

Hur hanterar de ZOC/ZOI? Är den rigid eller halvmjuk?

Har Russia Besieged 41-44 och de kör helt på den gamla linjen a la SPI/AH.

Andreas Lundin

ZOC kallas av någon anledning för contested space. Man kan inte gå från en sådan till en annan utom med speciella pansarenheter. För att lämna en contested space kostar det 3 extra MP.

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"ZOC kallas av någon anledning för contested space. Man kan inte gå från en sådan till en annan utom med speciella pansarenheter. För att lämna en contested space kostar det 3 extra MP.

Enhetssymbolerna var inte kvasi-NATO, utan någon annan variant. Antar att man vänjer sig.

Det verkar ju lite skumt att använda Victory in the West chit-systemet på hela armeer. Det kan ju bli stora hål i linjen..... :shock:  :shock:

Andreas Lundin

Vad är victory in the west chits? Och vad har det med hål att göra?

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"Vad är victory in the west chits? Och vad har det med hål att göra?

Sorry --  SPI gav ut en serie kallad Victory in the West, i vilken de lanserade ett spelsystem, men obekanta styrkor på enheter. Dock var de klassiificerade som A, B, C i enhetsstorlek och 1,2,3 moral.

Systemet användes som grund för 3 SPI spel kring 1980.

Using a variant of the popular Victory in the West chit pull system, but with some very novel twists, Masahiro presents the theater as never before.

Vissa enheter tycks ha detta system i RSR.
I SPIs varianter kunde en C1 styrka bli väldigt svag eller hyfsat stark, vilket skapade möjligheter för "hål" i linjen, när starka enheter gjorde genombrott.
VitW systemet skapades för regementsnivå. RSR har ju en annan skala. Undrar hur det skulle fungera....

Andreas Lundin

ok
samma som i Killing Ground oxå. C-enheternas styrka vaierar mellan 1 och 9. Ganska stor vidd.

BernadotteOnline

Citat från: "Andreas Lundin"ZOC kallas av någon anledning för contested space. Man kan inte gå från en sådan till en annan utom med speciella pansarenheter. För att lämna en contested space kostar det 3 extra MP.

Innebär det att enheter kan retirera över "contested hexes"? Eventuella krav för reträtten?

BernadotteOnline

Her letat efgter reglerna på Consimworld och MMP och IGS,men de tycks inte finns ute ännu.
Såg att Adam Starkweather samlar errata just nu och "planerar" att lägga ut uppdaterade regler inom kort.

Andreas Lundin

Att retirera i contested spaces är generellt sett skitdåligt helt enkelt. Förlora ett helt step per stack eller, i värsta fall, om du är OOS och retirerar i contested spaces så blir du permanent korpföda.