Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Finnish Trilogy

Startat av pelle, 3 september 2007 kl. 08:37:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

totte30

Ok, skövdeuppropet hörsammat... :up:
Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

dagon

CiteraVad man ska med all karta till över Bottenviken, Kolahalvön och Västerbotten till? Nackdelen med HELA vinterkriget på samma karta är att 95% av Finland faktiskt inte drabbas av kriget rent militärt.

- Det är dels ett estetiskt val, och dels ska det i vinterkrigspelet finnas en teoretisk chans för ryssen att klippa av Finland på mitten i höjd med Uleåborg och slutligen för att samma kartmall används för de tre olika spelen. Speciellt i Lapplandskriget blir plötsligt denna del (runt Bottenviken) mycket intressant och högaktuell.
Det jag snarare höjde ögonbrynen för när jag först hörde om spelidén var förhållandet mellan enhetsstorlek och hexstorlek. Grundenheten på axis-sidan är bataljoner...i stooora hexar. Men i huvudsak grupperar man dessa i sina divisioner så jag tror det kan funka ändå. Vidare playtester får avgöra den saken.

CiteraRutmönstret ser väl kraftigt ut, som att betrakta kartan genom ett hönsnät.
Men det kanske bara är på den lågupplösta bilden.

- Mr Miku har hörsammat detta. Kolla den uppdaterade bilden på hemsidan.  :)
För Kung och Fostervatten

A F

Citat från: "dagon"Speciellt i Lapplandskriget blir plötsligt denna del (runt Bottenviken) mycket intressant och högaktuell.

Säger inte mot det. Men när blir Åland & Wasa mer än en plats att lägga spelboxen på?

Citat från: "dagon"var förhållandet mellan enhetsstorlek och hexstorlek. Grundenheten på axis-sidan är bataljoner...i stooora hexar.

Hur stora är hexarna igen?

magnus lindström

klippa av Finland på mitten i höjd med Uleåborg

Det var väl ett av målen? Lite dumt att inte ge ryssen chansen :)

A F

Citat från: "magnus lindström"Lite dumt att inte ge ryssen chansen :)

Japp. Alla Nordafrikaspel som inte har med Calcutta är rena skräpet. :P

magnus lindström

Eller kanske Alexandria? :) Hade inte Hitler en plan för Åland eller minns jag helt fel.

Johan

Under alla omständigheter följer dom en lång tradition i strategiska spel om vinterkriget.
Mvh Johan

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Eller kanske Alexandria? :) Hade inte Hitler en plan för Åland eller minns jag helt fel.

Det är väl lättare att utreda vad han INTE hade en plan för...
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "Johan"Under alla omständigheter följer dom en lång tradition i strategiska spel om vinterkriget.

Va?  :?

Johan

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Johan"Under alla omständigheter följer dom en lång tradition i strategiska spel om vinterkriget.

Va?  :?

Va, vadå?
Mvh Johan

A F

Citat från: "Johan"Va, vadå?

Vilken "tradition"?  :evil:

dagon

CiteraMen när blir Åland & Wasa mer än en plats att lägga spelboxen på?

- Vad jag förstår så ska ryssen i kampanjläget kunna bomba finska städer för att reducera moralen för finska befolkningen (som i sin tur ska påskynda ett slut på kriget). Sen om man väljer att ha dessa städer som off map-boxar eller inte är ju en smaksak men Miku valde att ha med dem på kartan. Kan ju bädda för några smaskiga dogfights ovanför Åbo.  8)
Vad gäller Åland är jag inte säker på att det har något egentligt spelvärde - finnen måste väl garnisonera lite folk där...återigen smaksak mellan off map-boxar eller inte.
Personligen gillar jag kartvarianten, helhetsbilden blir ju lite bättre så. Dessutom kan den ju fungera som semesterkarta av Finland för tyskar, japaner och jänkare som köper spelet.  :P

CiteraHur stora är hexarna igen?
Vill minnas att nuvarande version har 15km hexar.
För Kung och Fostervatten

Johan

Citat från: "Johan"Va, vadå?

Vilken "tradition"?  :evil:

Winter War av SPI, Molotov's War av DG, Arctic Storm av GMT och A Winter War av GRD. Alla hade kartor över hela Finland. :D
Mvh Johan

A F

Citat från: "dagon"Vill minnas att nuvarande version har 15km hexar.

Dubbla OCS...

BigPapaBear

Citat från: "dagon"Vill minnas att nuvarande version har 15km hexar.

Dubbla OCS...

OCS: Finland. Mmm...  :up:

Man kan ju sätta vad som helst bakom OCS: och det låter bra!  :D
En mycket bitter liten man.