Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

NES: The Killing Ground

Startat av butch, 12 april 2005 kl. 11:03:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "Scipio"ZoC-effektsregler ska finnas när nivå och omständigheter gör gällande att det skulle medföra påverkan på förband som befinner sig i området intill försvarande förband.

Du har givetvis helfel, men for the sake of argument så börjar det bli snårigt när du kommer ner mot halvkilometershexar och moderna vapen. Begreppet ZoC måste nånstans där morpha till nån form av försvarseld eller reaktionseld. Det är vällan det som är knepigt med det ni diskuerar. Det du anser är rimligt tvärs över nästan en kilometer jordbrukslandkap anser jag funkar på kanske en tredjedel.

Strv102r

ZOC
Om man anser att ZOC simulerar förbands förmåga att påverka andra förband i terräng runt om kring sig blir givetvis skalan väsentlig. Att ett högre förband har lägre enheter för undinhämtning och patrullverksamhet runt sig är väl uppenbart (tidskalan i dessa spel innebär ju ofta att förbanden hinner upptäcka fi, reagera och ingripa mot rörelser i sitt närområde) , men på lägre nivå hamnar man ju i räckviddsfrågor för aktuella vapensystem. Enkelt på tunga vapen som Strv och Pvsystem som utgör det centrala i de förband de ingår i. Man ska bara inte glömma att eldkraften i ett skytteförband inte finns i gevär/automatkarbiner/Kpistar eller knappt ens i kulsprutorna. Den finns i granatkastare eller annat artilleri. Denna eld leds av eldledare i förbandet som ju kan leda eld mot det de kan se = samma räckvidd som tunga vapen eller mer. Att ett skytteförband således kan påverka rörelser en km bort är helt naturligt. Man kan så klart ha ett Descent on Crete/Highway to the Reich system med reaktiv eld osv istället för oddsbaserade strider. Funkar bra på lägre nivå. Men det tar tid att spela. Bryter man ur en by med fi förband på tre sidor kommer alla dessa att sätta i de vapensystem som de har gripbara och med räckvidd (om de inte nedhålls av egen understödjande direkt och/eller indirekt eld) vilket  de facto innebär att man är i strid med dem. Sedan är det bara att välja hur man simulerar/dömer av förlopp/resultat.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Citat från: "Strv102r"Att ett skytteförband således kan påverka rörelser en km bort är helt naturligt.

Allt detta och allt du säger är givetvis sant men förutsätter att

A/ alla ser & förstår vad som händer en kilometer bort.
B/ man har ammunition till att skjuta störande granatkastareld i timmar.
C/ att olika förbands försvarssystem är samordnade på det där magiska sättet de bara är i krigsspel.

Strv102r

A/ alla ser & förstår vad som händer en kilometer bort.
B/ man har ammunition till att skjuta störande granatkastareld i timmar.
C/ att olika förbands försvarssystem är samordnade på det där magiska sättet de bara är i krigsspel.

Jo absolut!
A/Därför har man ju olika sambandsmedel så att man kan informera varandra och ge order. Kan det klicka? Javisst. Därför gillar jag TTT systemet. Men i ovan använt exempel, fi framrycker ut ur byn, kan nog även Gris-Karlsson inse att man ska ge eld.
B/ Behöver inte vara störande i timmar. Räcker med ett par nedkämpande högintensiva eldstötar när fi rör sig över ytan oskyddad. Fråga om eldförberedelser och tajming, förr i tiden dvs. Spärrar planeras ju fortfarande om än ganska sällan. Behövs inte med nya system. Man får elden dit man vill snabbt nog ändå. Nedhålla är det den som ska framrycka som gör mot våra system så länge han är sårbar.
C/Ännu ett bra inlägg. Klart det kan klicka. Oftast gör det dock inte. "Vår bataljon ska hindra fi att framrycka ut ur byn längs vägen mot staden. QL försvara stridställning linje 111, eld mot byn. RL försvara stridställning linje 112, eld mot byn. SL försvara stridställning linje 113, eld mot byn. " Kan fi hitta en obevakad låglinje? Kanske. Sannolikt inte om vi fått tid att förbereda vårt försvar. Men återigen, SNAFU regler som i lost victory och TTT systemet har sina motiv

MVH
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Citat från: "Strv102r"Därför gillar jag TTT systemet.

TTT?

Strv102r

TTT
Turning the tables, Drive to the baltic, Velikye Luki och nu evolverat till Schwerpunktserien med von Mansteins backhandblow.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Men återigen, SNAFU regler som i lost victory och TTT systemet har sina motiv

Hur frustrerande de än kan vara, ja...  :D
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

CiteraMen återigen, SNAFU regler som i lost victory och TTT systemet har sina motiv

Så sant! SNAFU-reglerna i Lost Victoriy är det bästa jag sett i spel på den nivån. Får mig att minnas mina år i ingenjörtruppera... -"Fänrik Lundin beräknar tidsåtgång för fältarbeten i A-stad." Lundin tänker: ok. det tar ett dygn med en pluton... och så lägger vi på 100% för Murphys lag... svar: "-2 dygn, kapten!".  :D

Somliga inser att SNAFU-reglernade skulle kunnat abstarheras. Jag föredrar det på det sätt de gestaltas i reglerna i Lost Victory... Smaken är som baken.

Konstigt att ingen tagit upp den inkastade handuken från konstruktör Ritchie och gjort en uppföljare till spelet...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Vvornth

Jag har bara spelat 3 turns av AVL, hurdant lyder dessa SNAFU regler?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Elias Nordling

Utan att minnas nåt om SNAFU-reglerna i Lost Victory vill jag bara påpeka att det är ett annat spel än A Victory Lost.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Typiskt er att börja dizza detta spel samma vecka som jag betällt två ex...  :roll:

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

A F

Citat från: "tinG"Typiskt er att börja dizza detta spel samma vecka som jag betällt två ex...  :roll:

ren ondska!!!

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Typiskt er att börja dizza detta spel samma vecka som jag betällt två ex...  :roll:

/j

Två?  :?
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Aha! Tänkte väl, undrade vad jag missat i AVL.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

tinG

Citat från: "BigPapaBear"

/j

Två?  :?

Jag skall bara behålla ett ex själv...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte