Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vyer från Stonne

Startat av Strv102r, 5 april 2008 kl. 15:23:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Hmm... Man ser inte hexagonnätet på bilderna. Tog de bot dem efter kriget?  :P  :D
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Om de klippte gräset kortare?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Nu bara MÅSTE GD '40 upp på bordet! Endera på Lincon, eller på Friendly Fire...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Oplats i byns norra utkant och Oriktning mot norr. Vi ser den branta sluttningen nerför och den bräskiga skogen. Inget kul att anfalla till fots uppför som skyttarna i GD gjorde... Idag hade det varit ännu värre. Förutom eldhandvapen, lite gruppmateriel, ammunition, handgranbater etc så har vi nu ett kroppsskydd med kevlarplattor i som väger 14kg.  Jag har övat anfall i liknande sluttningar i Kosovo och man blir helt slut innan man är halvvägs.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Oplats på den efter kriget konstruerade utsiktplatsen öster om byn och Oriktning mot nordväst. Vi ser skogen i sluttningen norr om byn men också det öppna fältet norr om denna skogsridå. Vi ser också skogen sydost om Huites d´Ognes genom grenverket på träden framför oss..

Strv102r

Och själva byn från samma Oplats.[/img]

Elias Nordling

Jag tog litet bilder i Hurtgenskogen när jag var där. Det ser ut precis som man tänker att det ska göra när man ser det på kartan.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

[/img]

Ytterligare en bild som visar de skogar som GD anföll sig genom innan de nådde höjden med STONNE.

Strv102r

Terrängen nordost om STONNE. Den som fransmännen tänkte nyttja för sitt motanfall mot SEDAN och skälet till att GD skulle skydda flank vid just STONNE.

Strv102r

Terrängen sydost om STONNE. Återigen ser vi "sockertoppshöjden".

Andreas Lundin

Kan man se Sedan därifrån?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Nej, det ligger bakom en höjd rakt norr om STONNE.

Strv102r

Var ju på samma övning igen och fick chansen att ta fler bilder. Här är en bild från det franska perspektivet.

Nedan en bild som visar vad man ser av byn när man kommer över krönet.

Pove

Tack för detta mycket givande kanoninlägg!  Jag har inte varit i området men ofta suttit och funderat över LOS på spelkartan...

jerry

Citat från: "Strv102r"Då jag hade förmånen att vara med på chefsprogrammets övning i Ardennerna härrom veckan och studera XIX pansarkårens framryckning mot, över och efter MEUSE i maj 1940 så passade jag på att ta några foton från STONNE. Byn som GD40 i TCS handlar om. Har spelat det en gång för tre år sedan och avslutar med en kort redogörelse för hur spelet gick. Jag kommer att visa på kartan från GD40 var "Oplatsen" var och vilken "Oriktning" som jag hade för varje foto. Kanske detta gör spelet lite mer levande för någon?

[/img]

Måste bara fråga dig som har en "hel del på fötterna"
Har länge (ända sedan jag började intressera mig för krigsspel om fall gul 1940) undrat lite mera exakt hur gick den tyska framryckningen till kan man ta reda på exakta vägar de kom åkandes på o hur i hela h....e gick det till har själv varit i ardennerna två ggr men det var ju 50 år efter , jag menar hur kan det ha sett ut vägarna måste varit helt knökfulla med trupp ,kan bara inte riktigt ta in hur det har sett ut.

Finns det riktigt detaljerade marscrutter för oss dödliga att kunna få ta del av ?
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade