Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vyer från Stonne

Startat av Strv102r, 5 april 2008 kl. 15:23:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Då jag hade förmånen att vara med på chefsprogrammets övning i Ardennerna härrom veckan och studera XIX pansarkårens framryckning mot, över och efter MEUSE i maj 1940 så passade jag på att ta några foton från STONNE. Byn som GD40 i TCS handlar om. Har spelat det en gång för tre år sedan och avslutar med en kort redogörelse för hur spelet gick. Jag kommer att visa på kartan från GD40 var "Oplatsen" var och vilken "Oriktning" som jag hade för varje foto. Kanske detta gör spelet lite mer levande för någon?

[/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Då jag hade förmånen att vara med på chefsprogrammets övning i Ardennerna härrom veckan och studera XIX pansarkårens framryckning mot, över och efter MEUSE i maj 1940

Vissa har det bra.  :D
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Del av kartan i GD40.

[/img]
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Bilden är alltså tagen fråm södra infarten till byn i riktning mot det öppna högt belägna öppna fältet på kartan. Bilden visar tydligt att så mycket har inte hänt sedan dess. Den visar också att om man framrycker i de beigebruna partierna på kartan i nordvästlig riktning, alltså i sänkan, kan man komma långt innan man blir påverkav av els från platsen bilden är tagen ifrån.

BernadotteOnline

Snyggt!

Strv102r

Med "lite" fantasi kan man föreställa sig att traktorspåren är spår efer en Char b1.

Strv102r

Denna bild visar att man inte ser ner i svackan bortanför krönet från byns utkant. Utmärkt  låglinje att framrycka i...

BigPapaBear

Det här är utan tvekan den häftigaste tråden i forumets historia. Kanonkul idé!  :up:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

[/img]

Även i rakt sydlig riktning ser man inte så långt innan det kommer en svacka. Dock är det nu lika långt som en 37mm Pvpjäs har effektiv räckvidd. Så ur verkanssynpunkt är det ett försvarligt skjutavstånd. Ur ett underättelseperspektiv kvarstår dock faktum att fi lätt kan framrycka i skydd från olika håll mot STONNE om man bara använder denna oplats.

sfclinken

Kombinera detta med Google Earth för fågelperspektivet så blir det ommöjligt ännu vassare. (Dessutom ett gäng bilder inlagda där med)
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

Jag har som sagt också varit och rekogniserat Stonne. Kom körade genom byn söder ifrån, knäppte några bilder inne i byn innan jag klättrade upp på utsiktsplatsen Pt. de Stonne precis ovanför kröken på vägen väster om Stonne (minns det som mer åt nordväst...). Väl där tog jag ett par panoramabilder över landskapet norr om Stonne.
Jag har haft några papperskopior liggande i mitt spel ända sedan dess, det var sommaren 1994. Kanske dags att scanna in och dela med sigdessa av dessa semesterbilder...

Härligt nöje att navigera sig med hjälp av spelkartor. Faktum är att jag och farsan körde runt på kovägar bakom Omahastranden med hjälp av en annan TCS-karta (Bloody Omaha)!!!

Those were the days!  :up:

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Lustigt. Jag och Jonas kikade just på dessa bilder häromdagen från hans GD40 box.

Från att ha sett bilderna så känns det verkligen som en hemsk terräng för allt det stackars infanteriet. Stora öppna ytor.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Strv102r

[/img]

Nu har vi ett skottfält som ju är helt OK. Lustigt nog var det just här som tyskarna upptäckte den svaga punkten på Char 1b. De franska strv försökte inledningsvis kringgå byn, helt OK, men de gjorde kringgång höger och hamnade i denna terräng och blottade ventilationsgallret på vänster sida av vagnen för Pvpjäs plutonen som var grupperad ungefär där jag tog fotona. Hade man gjort kringgång vänster hade man dels skyddat denna svaga punkt och dessutom hade man kunnat framrycka i skydd av svackan som syns på kartan väster om Pvpjäsernas grupperingsplats och som fotona visar ger gott skydd tills man är nästan inne i byn. Försöket att kringgå stoppades här som jag uppfattar beskrivningen (huvudkällan för förloppet är "Blitzkrieglegende". Bortanför fältet kan man se den sockertoppsliknande höjden som delvis syns på kartan längst ner till höger.

Strv102r

Oplatsen är belägen vid den nordöstra infarten till byn. Vi ser även här att svackan finns strax bortanför vägkröken.

Strv102r

Samma oplats med Oriktning mot den sydvästra infarten. Vi ser del av vattentornet där Pvplutonen var grupperad, och där jag tog de första bilderna. Vi kan ana vägbanan precis innan vägen försvinner ner över krönet.