Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stormakten knackar på

Startat av Erik Axel, 9 juli 2008 kl. 14:10:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Citat från: "Erik Axel"
Citat från: "Strv102r"Angående kartskala så är det ju ett problem med att ha Sverige med på kartan och samtidigt ha bataljonsupplösning då en bataljon fördröjer på ca 10 km bredd och anfaller på 1-3 km bredd. Kartan blir gigantisk med stora tomma tomma ödeområden eller tar man en mindre karta med gigantiska stacker då alla bataljoner i en kår ska in i samma hex. Mikugames har en intressant lösning på problemet som jag strax kommer att testa.

Jag gör inte hela Sverige som karta för att spelet handlar om hela Sverige, utan för att det kan vara kul att ha.

Kanske skulle man spela med någon slags ZOC för försvarande bataljoner, eller så lirar man helt enkelt med 1 hex = 10 km. Jag har inte kollat hur det skulle te sig som karta ännu.

Hmm. Fungerar nog. Och så kan man stacka upp till sex bataljoner (motsv 2 gamla brigader) i samma ruta. (Brigadens anfallsbredd var 2-5 km, men mycket oftare närmare 5 än 2)
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Holmgren

Citat från: "BigPapaBear"Vill göra ett tillägg (innan Holmgren flyttar eller förintar delar av tråden).
Nja, den får stå kvar som den är. Inte minst för att ni, de båda kontrahenterna, tagit er upp på banan igen och skakat tass. Intressant är att det tycks som om så skedde efter att ni fått er en god natts sömn? Ibland har det sina fördelar att inte hinna titta till forumet på ett tag. Det påvisar hur sann klyschan är att man inte skall posta ett inlägg utan att ha funderat på det ett tag, i alla fall inte i mer känsliga ämnen. Jag tycker också att det här meningsutbytet är ett bra exempel på att debatter på nätet ofta tolkas annorlunda och inte sällan hårdare än om de skett ansikte mot ansikte.

Citat från: "Erik Axel"Tyvärr är den utanför ämnet så det bara ryker om det, eftersom den ju handlar om den där "verkligheten"...
Huvudet på spiken! När politik i verkligheten och inte enbart inom en spelram skall diskuteras finns alltid en påtaglig risk att det skall gå över styr. Det är därför glädjande att tonen efter inledningsvis bittra repliker snart förändrades. Jag vågar nog påstå att så inte hade skett på de flesta andra forum som finns. Där hade det nog snarare tagit den allför vanliga utvecklingen:

Citera-Men, du är ju nazist?
-Skall du säga din bolsjevik!
-Jag skall slå dig i skallen med den här dunken hembränt jag har i min husvagn!
-Och din morsa också!
Vågar man påstå att det råder en mer civiliserad ton här på krigsspel.se?

Citat från: "Erik Axel"Det skulle vara fint med lite synpunkter på kartskalan för bataljonsnivå, gärna traditionellt uttryckt i avståndsenhet per hex. Jag tittar lite på andra moderna bataljonsspel, men fire away!
Jag antar att du sett den här tråden?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Erik Axel

Citat från: "Holmgren"Jag antar att du sett den här tråden?

Jodå.

Erik Axel

Citat från: "Strv102r"Hmm. Fungerar nog. Och så kan man stacka upp till sex bataljoner (motsv 2 gamla brigader) i samma ruta. (Brigadens anfallsbredd var 2-5 km, men mycket oftare närmare 5 än 2)

Så passande. Det kan bli lite problematiskt med väldigt stora stackar marininfanteri och luftlandsättningstrupp, de bataljonerna är små. Å andra sidan finns det inte så många.

Strv102r

Glömde förtydliga att jag menar pansarbrigaden.  :ultra:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Citat från: "Erik Axel"
Citat från: "Strv102r"Hmm. Fungerar nog. Och så kan man stacka upp till sex bataljoner (motsv 2 gamla brigader) i samma ruta. (Brigadens anfallsbredd var 2-5 km, men mycket oftare närmare 5 än 2)

Så passande. Det kan bli lite problematiskt med väldigt stora stackar marininfanteri och luftlandsättningstrupp, de bataljonerna är små. Å andra sidan finns det inte så många.

Det kanske är så att det är reglementen snarare än fysisk storlek som avgör stacking. Vi använde ca 50 meters lucka mellan fordonen i Sverige på linje/kolonn (idag är det 100) medan Sovjet körde med 25 meter om jag minns rätt. Borde påverka stacking.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Jo, men varför skulle de invadera Sverige?

Fick du nått svar?

Under KK skulle den ända rimliga anlednignen till att göra det vara att man (WP) ville ha mer problem än man redan hade. Typ "varför inte se till att de där 300 moderna stridsflygplanen i sverige plötsligt inte nöjer sig med att hävda territorium..."

Ingen läskunnig människa under KK trodde på allvar att Sverige skulle anngripas av sovjet utan att detta var en del av ett avsevärt mycket större krig. Alla dessa Garboscenarier som folk frossade i byggde alltid på märkliga förutsättningar som på ett eller annat vis gjorde så att A/ NATO mer eller mindre kollapsade och att B/ WP istället för att utnyttja detta tog i tu med ett lustigt litet krig mot... sverige.

Holmgren

Enklast är kanske att strunta i att motivera varför kriget börjat? Är spelet dessutom inte på strategisk nivå så spelar det egentligen ingen större roll.

A F

Citat från: "Holmgren"Enklast är kanske att strunta i att motivera varför kriget börjat? Är spelet dessutom inte på strategisk nivå så spelar det egentligen ingen större roll.

Sant. Men då kan vi lika gärna strida mot orcher.

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Sant. Men då kan vi lika gärna strida mot orcher.
Skulle det vara ett problem menar du? Som jag tolkar trådskaparen så vill han undersöka möjligheterna att göra ett spel om en sovjetisk invasion av Sverige under kalla kriget. Då faller orcherna bort vare sig man lyckas motivera kriget politiskt eller inte.

Eller rullar orcherna Strv103 i smyg?  :shock:

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Fick du nått svar?

Under KK skulle den ända rimliga anlednignen till att göra det vara att man (WP) ville ha mer problem än man redan hade. Typ "varför inte se till att de där 300 moderna stridsflygplanen i sverige plötsligt inte nöjer sig med att hävda territorium..."

Ingen läskunnig människa under KK trodde på allvar att Sverige skulle anngripas av sovjet utan att detta var en del av ett avsevärt mycket större krig. Alla dessa Garboscenarier som folk frossade i byggde alltid på märkliga förutsättningar som på ett eller annat vis gjorde så att A/ NATO mer eller mindre kollapsade och att B/ WP istället för att utnyttja detta tog i tu med ett lustigt litet krig mot... sverige.

Amen. Det var lite det jag fiskade efter.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

:lol:
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Nu hänger jag inte med... Vad är det för skillnad på ryssar och orcher? I min ordbok är det synonymer.

Vilken smiley säger "ironi"?

A F

Citat från: "Holmgren"
Skulle det vara ett problem menar du?

Ja. Om man nu "undersöker möjligheterna" så är man faktiskt inte ett skvatt intresserad av möjligheterna om man sätter sig och skapar vägen fram till den situation man är ute efter.

Det kanske är intressant att jämnföra vad Ola & hans Centurion kunnat göra mot en T-80. Men i verkliga livet övade jag & Ola och tiotusentals andra för att vara en konstant i en ekvation och det är i den rollen vi räknas.

Strv102r

Ni anar inte vad vi kunnat göra mot en T-80!  :lol: