Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av PWGs Aachen

Startat av Strv102r, 25 juli 2008 kl. 08:53:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Den ursprungliga boxen till PWGs utgåva.

Boxen till Cosi/3W utgåvan (som är den jag har).
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Ett betydligt tristare spel än Black Sea. Det lustigaste är de asbisarra tyska reservistförbanden.

Strv102r

Vi får se. Gott om pansarförband och gott om öppen terräng.  :ultra:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Citat från: "Strv102r"Vi får se. Gott om pansarförband och gott om öppen terräng.  :ultra:

Man slåss om en medeltida stad...

Strv102r

Om allt hamnar inne i den lilla del av kartan som är Aachen så blir det nog lite trist, men spelet verkar handla minst lika mycket om den potentiella framryckningen till Röhr. Som sagt, vi får se.

Strv102r

Fiendens setup är klar. Han använder delvis dold setup med baksidorna upp plus ett antal dummies, precis som jag i Borodino 41 och och i MacArthurs return (om ni minns min första replay).

Detta gör att min placering av hans förbandsmarkörer bygger helt på min uppfatning om var hans förband är mest lämpliga och därmed sannolika beroende på terräng och vapensystem.

116 Pzdiv: Utsliten och svag.

9 Pzdiv: Bara små delar än. Mer kommer efterhand. Gott stridsvärde.

108 Pzbrigaden: bara 3 Luftwaffe fältbataljoner... Pansarbrigad up my åsna.

526 infdiv: Ett hopkrafs med en stab.

353 infdiv: Se 526.

Strv102r

Inledningsvis, 12 september,  får jag in 1 US infdiv men bara pö om pö och bara infbataljonerna. resten kommer först den 21 september. Strax efteråt kommer 3 armored in. Den har 1/3 av Strv rullande efter den långa jakten på tyskarna efter Falaise (vilket förklarar stridsvärdet på 116 Pz).

Jag avser att använda 1 Infdiv till att binda de många tyska förbanden i skogen rakt söder om AACHEN medan 3 armoured anfaller med två Combat commands (brigadstridsgrupper), CCB och CCH rakt genom det tunnare försvaret i gattet. CCR  ska omfatta fienden i den betäckta terrängen medan han är bunden i en frontal strid i gattet.

Strv102r

Därefter är jag mer osäker. Läget får avgöra. Jag har två alternativ:

Alt 1:

CCR och CCH ur 3 armored anfaller vidare genom SCHILLINJEN för att tidigt bryta genom denna medan finden är svag. CCB anfaller mot AACHEN främst i syfte att skydda flank.

Alt 2:

CCR anfaller mot SCHILLINJEN främst i syfte att skydda flank. CCH och CCB anfaller mot AACHEN i syfte att ta staden medan den är relativt svagt försvarad.

Vad tycker ni? Vilket alternativ ska vara huvudalternativet? Och varför? Jag gör som majoriteten säger. Demokrati, den ultimata ursäkten för abdikation.

A F

Alt ett är bättre på lång sikt. Du slipper strida om bunkerlinjen och tar samtidigt terrängen fram till Achen.

Strv102r

Röst nummer 1 för det (mer eller mindre) historiska alternativet.

Tackar och bockar!

Strv102r

Efter första impulsen (jag tar initiativet) den 13 september. Under den 12 kom bara 1 US Infdiv två första bataljoner in.

1 Infdiv har grupperat för att lösa sin binda uppgift. Varje reg saknar ännu en bataljon som snart kommer in.

CCB/3 Pdiv har brutit in i Scharnhorstlinjen och har tagit första försvarlinjen i sin sektor, den andra är oförsvarad. man har mött Pzgren från 116 till väsnter och skyttekompanier i centern. Skyttekomp nedkämpades medan Pzgren vek efter strid. Ca 2,5 km bakom fiendens andra bunkerlinje finns ett par höjder och en by som besätts av tillkommande tyska förband från AACHEN. Undtj bedömer att det är 394 StugBat.

CCH/3 Pdiv har hejdats av Pzgren ur 116 div i fiendens bunkersystem i sin sektor.

Strv102r

Läget kvällen den 13 september.

CCB/3 fortsätter och tar även andra linjen. Tysken för fram förband från AACHEN och bygger ett försvar för att begränsa utbredningen av CCB/3. Det som bedömdes vara 394 StuG avlöses i sina ställningar.

CCH/3 lyckas ta sig in i första linjen med ett Pvkvkompani M10, Strv M4 och M5 kom inte genom stridsvagnshindren, men det som jag trodde var 394 StuGbat visar sig vara just 394 StugBat och denna genomför efter att ha avlösts ett motanfall genom att ta två höjder framför Pvkvkomp och sedan nedkämpar StuG:arna helt M10 kompaniet! Övriga delar av CCH lyckas ta sig in i första linjen med två pansarskyttekompanier, om än med stora förluster. Tysken genomför raskt ett motanfall med två Pzgrenkompanier och två FLAKPz kompanier (ett med Wirbelwind). Hans Pzgrenkompanier stoppas av min eld men FLAK-kompanierna med alla dessa snabbrörliga fyrpipiga 20mm automatkanoner kastar ut mina skyttekompanier. Hans motanfall lyckas, CCH/3 har inte kommit någonstans.

Strv102r

Kan passa på att skriva att varje CC ur 3 armored består av två bataljonsstridgrupper med en Strvbataljon (2 komp M4 och ett M5) och 1-2 pansarskyttekompanier. Sedan finns spaning och Pvkv delar separat.

Läget vid lunch 14 september.

1 div har genomfört ett anfall med två bataljoner vid gränsen till 3 armored för att understödja denna. Det visade sig vara en kulsprutebataljon i målet och anfallet avvisades med rejäla förluster.

CCB har fortsatt anfalla och driva undan tysken på vägarna i nordlig riktning i skogen med en bataljonsstridsgrupp. Här möter vi 116 Pzdivs första Pz V Pantherkompani (svagt). Den andra stridsgruppen anföll längre österut längs vattendraget mot en höjd. Där fanns ett Pvkvkompani (starkt) med Marder ur 116 Pz. Anfallet kastades tillbaka med upprivet och med förluster .

CCH anfaller mot de tyska FLAKPz kompanierna men möter en mindre katastrof. Alla förband som lyckas forcera Strvhindren nedkämpas! Inga starka förband men CCH är nu handikappat.

CCR anländer och omfattar snarare än kringgår fienden som CCH är i strid med. Tanken är att överflygla fienden framför CCH och få loss dem.

47 infreg ur 9 infdiv kommer in och "övertar" CCR roll i den stora planen att kringgå försvaret av Scharnhorst linjen och gå mot Schillinjen.

Strv102r

Läget morgonen 15 september.

Under tyskens reaktion 14 september på eftermiddagen rullar så 9Pzdiv in på allvar från öst. Han delas i tre stridsgrupper varav den klart största verkar sättas in mot CCR/3. Han möter CCR/3 tät med eld en anfaller inte in i närstrid.

Resten av 47 infreg/9 infdiv kommer in.

Under natten händer inget speciellt.

Strv102r

9 infdiv 47 reg driver 9Pz PzIV kompani framför sig.

CCR/3 mest östra del anfaller med en stridsgrupp mot 9 Pz och kör helt över en Pzgrenbataljon!  :D
Del av den andra stridsgruppen anfaller 394 StuG bat kompani (nåja, kompanierna verkar bestå av ca en pluton av styrkan att döma) och nedkämpar denna. Detta leder till att FLAKPz kompanierna framför CCH/3 avskärs.  :up:

CCB genomför ett samlat anfall mot 116Pz delar längst österut i skogen . Pantherkompaniet (nåja, även här består kompanierna av pluton) skjuter på och viker. Pzgrenkomp (nåja, även här består kompanierna av pluton) klarar inte av att dra ur utan hamnar i närstrid med min bataljonsstridsgrupp. Och kastar tillbaka den!  :shock:

1 div 18 reg anfaller på nytt fienden ur 526 längst österut i skogen. Denna rivs upp av artilleriet, vilket inte hindrar att han avisar anfallet.  :x