Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av PWGs Aachen

Startat av Strv102r, 25 juli 2008 kl. 08:53:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Tysken samlar ihop stora delar av 9Pz och genomför ett motanfall mot CCR/3 som kastas bakåt med stora förluster.

Vidare drar han ihop delar ur 116Pz, 9Pz och 394 StuGbat för att öppna vägen till sina FLAKPz kompanier, men han avvisas.

Det Pz V kompani som vek och lämnade Pzgren att slåss själva (vilket de gjorde) återgår till sina tidigare ställningar.

526 inf drar sig västerut och förbättrar sina ställningar, men 1 inf kan fortfarande anfalla flankerande in i deras bunkerlinje då vi hu har ett genombrott.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

9 inf framrycker norrut och hotar snart 9 Pz flank samtidigt som CCR/3 för fram förband för att möta motanfallet.

CCH/3 slår till sist de inringade FLAKPz kompanierna.

CCB/3 lyckas jaga bort båda Pz V och Pzgren.

1 Inf hamnar oväntat i strid i skogen med en Pzgrenbat från 116Pz och en skyttebat från 526 (det var väntat).

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Under eftermiddagen drar tysken ur. 353 infdiv framgrupperar som skärm till byar få slätten meda övriga delar drar sig in i SCHILLINJEN och AACHEN.

Jag framgrupperar och förbereder morgondagens strid.

Strv102r

3 armored är för medtagen från start och efter striderna hittils för att kunna bryta genom 9Pz och diverse andra förband i väl förberedda ställningar.

AACHEN är sämre försvarat...

9 inf och CCR/3 försvarar tagen terräng.

CCH/3 reserv.

CCB/3 och ett reg ur 1 inf anfaller och tar AACHEN!

Strv102r

Läget efter natten. Tysken får initiativet hela förmiddagen men gör ingenting. Vilket kan tolkas som att mitt anfall försenas av allsköns orsaker och genomförs på eftermiddagen. Detta kommer att få allvarliga konsekvenser...

De inledande anfallen går bra! 1 infdiv två bataljoner och ett Strvkompani M4 ur CCB möter oväntat starkt motstånd av en Pzgrenbat ur 116Pz, men denna rivs upp av vår arteld och drar ur innan vi kommer i närstrid. CCB stridsgrupp driver undan ett svagt skyttekompani. Båda grupperna har tagit sina anfallsmål i staden utkanter.

Mörkret faller. Jag vill dock nyttja vunnen framgång och förbannar att jag inte kom igång på morgonen vilket låtit mig fullfölja i dagsljus. CCB anfaller från flera håll mot 116 Pz V kompani och Pzgren kompani (nåja, pluton av varje) i centala staden (rakt över den mittre av de tre 116 symbolerna ovan). Anfallet blir ett fiasko... Jag kastas tillbaka med stora förluster och CCB tappar den terräng de tagit i AACHEN. Bara 1 infdiv håller nu en liten kant i östra hörnet.

Strv102r

Jag tar initiativet på morgonen. Notera att den 12 tyska Infdiv förstärkt med den underställda 1024 Stugbat har anlänt norr om AACHEN. Båda dessa är starka förband.

CCB/3 drar ur för att återhämta och blir ny reserv medan CCH övertar anfallsuppgiften i AACHEN. De anfaller ånyo Pz V och Pzgren delarna som CCB gick bet på. Fienden kastas bakåt in i centrala delarna av staden! 1 infdiv stridsgrupp börjar anfalla upp söderifrån i AACHEN mot norr och jagar undan bla 116 div stab! Den södra 1/3 delan av AACHEN är tagen.  :)

Strv102r

Namnet AACHEN är helt fel på bilden! Men ni vet var staden är...

Men så tar tysken initaivet en bit in på förmiddagen.

394 StugBat underställs också 12 infdiv som nu har ett mycket starkt stormkanonunderstöd (fem kompanier varav tre på full styrka).

Ett förstärkt regemente ur 12 och delar ur 9 Pz/116 Pz (mycket stormpionjärer med här) anfaller min center som håll av spaning förstärkt med M4 kompani. Mina förband nedkämpas eller flyr! Men de tvålar till en StuGkompani ur 1024 med 65% föruster samt förluster på skyttedelarna på 9Pz. Dock har fienden framgång och min center sviktar...

Samtidigt anfaller en stridsgrupp ur 116Pz längre österut och nedkämpar delar av CCH som skyddat flanken på de delar som slåss i AACHEN.  

I AACHEN anfaller ett förstärkt reg ur 12 och delar av 116Pz och nedkämpar helt en av 1 infdivs bataljoner.

Mina delar i AACHEN hotar av avskäras av 116Pz anfall öster om staden, min center sviktar... Tar fienden initiativet på eftermiddagen och agerar före mig kan katastrofen vara ett faktum. Jag måste ta initiativet och agera först för att rädda situationen.

CCH i AACHEN får anfalla österut ut ur AACHEN och söka slå 116Pz stridsgrupp.

1 inf får anfalla ut ur AACHEN söderut för att med delarna utanför AACHEN öppna en väg rakt söderut där nu 116/526 finns. I väster får 1 inf anfalla i vilseledande syfte i nordlig riktning

CCB får framrycka till ställningar som medger att 12/116/9 kan stoppas och genomföra ett motanfall i fiendens östra flank där 9Pz har lite svaga enheter. Där får CCR låna ut lite förband till CCB.

9 inf får som 1 anfalla i vilseledande syfte.

Fredrik H

Det verkar ju tämligen rörligt och dramatiskt. Är det att föredra framför Op:Spark? Jag äger det här också men har aldrig fått tummen ur och spelat det. Att spelet har förbanden dolda minskar onekligen solitärvärdet i min bok men det kanske inte är så nödvändigt att spela det så?

Strv102r

Det här är roligare än Op Spark, den saken är klar.

Man kan helt klart spela med brickorna uppvända.

Strv102r

Men tysken tar initiativet.

9Pz/12 stridssgrupp omfattar med del och anfaller frontalt med del mot resterna av mitt försvar i centern. De utraderar mina förband (1½ pansarskyttekomp) även om det kostar lite.

116 Pz anfaller nu västerut och har min södra grupp inne i AACHEN som mål. Åter biter vi ifrån oss, men tyskarna utraderar även denna grupp.

12 anfaller då CCH kvarvarande bataljonsstridsgrupp från 4 håll. Vi slår ut ännu ett (svagt) kompani ur 394 StugBat (som nu har ett svagt kompani kvar). Därefter utraderas även denna grupp.

CCH/3 är helt förintat!

Strv102r

Inte mycket att göra!

CCB försöker täppa till hålet i min center medan 3 div stab omgrupperar österut!

1 div bataljon som var kvar i AACHEN drar sig ut och försöker slå sig tillbaka till de egna linjerna genom en tysk Ksp-bataljon ur 526. Ytterligare en bataljon ur 1 anfaller utifrån och in. Visst, tysken tar förluster till vår art eld, men hans kulsprutor och artspärrar stoppar båda mina bataljoner.

En bataljon är kvar på fel sida tyskens linjer när mörkret faller.

Strv102r

Läget på morgonen dagen efter katastrofen.

Den avskurna bataljonen har rört sig västerut mot de delar av den tyska linjen som är glest hållna av 526. I övrigat har jag bara justerat mina försvargrupperingar och tysken har också han intagit försvarställningar.

Strv102r

På morgonen tar tysken initiativet igen!

116Pz anfaller med en stridsgrupp bestående av allsköns svaga kompanier, men det finns många av dem (2 st Pz V, 1 StuG, 2 Pzgrenkomp i SPW och en bataljon till fots, Spaning etc). Mina M10 Pvkv tar bort 66% av hans StuG och mitt artilleri nitar delar av hans skytte samtidigt som närpv (Bazooka) ger Spaningskompaniets pansarbilar en rejäl minnesbeta (från 75% stridsvärde till 25%) Hans Pz V, skytte och art räcker dock för helt riva upp mitt försvar och kasta dem bakåt.

12 Infdiv genomför ett anfall med 2/3 av div mot en bataljon ur 1 infdiv. Åter får han förluster till min eld och art men min batajon får mycket stryk och går från 85% stridsvärde till 32% och flyr.

En stridsgrupp ur 116 och 526 upprepar detta mot ytterligare en bataljon ur 1 infdiv.

En mycket dålig morgon för VII kåren! Fast det kostade en del för tysken. och spelet är bara 25% gånget än. Jag kommer att bli mer än dubbelt så stark men det blir inte han. Detta maler nu på tysken. Vinner han verkligen på sikt på att fortätta straffa ut 3 armored och 1 inf och återta hela främre linjen till vad det kostar honom? Eller ska han nöja sig med vad han uträttat och spara stridsvärdet?

Strv102r

Under min reaktion anfaller 9 inf för att hindra att tysken får för sig att anfalla med 9Pz huvudel mot CCR som inte är så fräsch heller. Vi tar målet men jag har inga vidare ambitioner med anfallet. Det kostar en steploss var i de två bataljoner som deltar i anfallet, medan det tyska Pz IV komp (svagt från början) halveras och hans LW skyttebataljon rivs upp och flyr med 50% bortfall.

I centern låter jag de svaga förbanden så kvar för att visa tysken att jag inte är rädd och hoppas att han har sådan respekt för mitt artilleri och är rädd för långsam utnötning på sikt att han inte genomskådar bluffen.

I väster anfaller två bataljoner ur 1 div för att slå upp en utväg för den avskurna bataljonen. Det visar sig att vägen bara hålls av ett skenförband så förbindelse upprättas. Nu har vi ett nytt hål i tyskens linjer... Synd att vi inte har förband att nyttja det!

Strv102r

Under natten drar sig tysken tillbaka till försvarställningar. 116 Pz stannar ganska långt fram medan de värst slitna delarna ur divisionen går aningen längre bak. Sannolikt för att motta ersättninsgmanskap och mtrl.

12 div dras ur som taktisk reserv till AACHEN, utom regementet (med 1024 StuGbat) i centern som försvarar tagen terräng. En bataljon verkar röra sig med delar ur 526 för att täppa till hålet i väster som jag slog upp.

49 tyska infdiv har bara dykt upp med rena krafsförband i väster i SCHILLINJEN. Nu kommer också tre bra bataljoner och divstab med art in från väster. Verkar som om det är vad som är kvar av den riktiga 49 div och de andra bataljonerna som bara mobilserades i bunkerlinjen är skräp som underställts divstaben för att "bygga upp div igen"

Jag gör inte så mycket. Jag avser under de kommande dagarna endast gör begänsade anfall med 1 i väster och låta återhämta 3 armored (ett CC helt föintat och de andra med besvärande förluster) och det utsatta regementet ur 1 inf (66% förluster ungefär). Har jag tur får jag in mer ersättningsmanskap är tysken.

Om ett par dagar får 1 inf in sin Strvbataljon och sin Pvkvbat. Då kan vi kanske börja jobba loss med 1 igen. Alltså bör denna div prioriteras med ersättningsmankap.