Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av PWGs Aachen

Startat av Strv102r, 25 juli 2008 kl. 08:53:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Och nog kommer motanfall!

I norr anfaller en stridsgrupp om 6 bataljoner ur 49 och 183 samt StuG ur 183 samt PzV ur 9 Pz.

I centern anfaller 506 tunga Strv och Pvkv samt Stug ur 9 Pz samt skytte ur 183 och i söder Pz IV ur 9 Pz och skytte ur 49.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Förlusterna blir mördande på båda sidor men mina förband tvingas bakåt över vattendraget igen under eftermiddagen och natten. Jag har bara kvar två bataljoner på östra sidan när solen går upp den 1 oktober.

Det gick åt helvete!  :down:
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ny stridsplan!

29 infdiv kommer in med ett reg i norr. De ska binda de delar av 183 som står kvar där. 30 inf kvarstannar i innehavd gruppering medan 2 armored CCB, som kommer in nu, anfaller för att skära av 12 inf i AACHEN med hjälp av 1 inf div som anfaller från andra hållet. Detta lär tvinga fienden att röra sig mot söder med 9Pz vilket i sin tur åter öppnar för 30 inf att på nytt anfalla över vattendraget. När resten av 2 armored anländer sätts denna huvudel in enligt föregående plan.

Nu lider jag av att fienden lyckades snöpa 3 armored så rejält...

Strv102r

Tysken tar initiativet hela förmiddagen. Det han gör är att driva ut mina sista förband ur 30 från deras brohuvud. Båda sidor får måttliga förluster.

Däréfter sprider han ur Stridsfordonsdelarna ur 9Pz till 183 och 49 för att förstärka dem.

När det blir min tur på eftermiddagen anländer CCB/2 och tillsammans med 1 div kringränner vi den del ur 12 div som skyddar AACHENS västra flank. Bilden är tagen innan striderna effektueras.

Strv102r

Läget inför natten.

Den fiende CCB/2 anfaller (en skyttebataljon ur 12 och ett StugKomp)får rejält, riktigt rejält, med artunderstöd och tillfogar pansarkyttet rejäla föruster. Hans StuG kompani (ett svagt ur 394) tvålar till ett M4 kompani med 66% förluster. Men i närstriden visar sig den numerära överlägsenheten och fienden nedkämpas.

Fienden 1 infdiv tar sig an är starkare. Dels är skyttebataljonen starkare och dels är StuGkomp ur 1024 tre gånger starkare än det ur 394. De avvisar 1 infdivs anfall med stora förluster för 1 inf. Detta innebär en tidsförlust på 8h innan denna bromskloss fallit. Om de faller under natten dvs.

Strv102r

När solen går upp har jag nedkämpat även den sista bataljonen ur 12 väster om AACHEN och även StuGKomp ur 1024 bataljonen. Detta kostade... Men det kostade fi två bataljoner av god kvalitet och två StuGkomp. En hyfsad utdelning. Nu kan jag agera med CCB/2 och 1 inf mot västra AACHEN och hota SCHILLINJEN.

Tysken svarar genom att skicka PzIV bataljonen ur 9Pz till området samt Pvkvkomp ur samma div. Han drar ur 506 tunga Strv samt en bataljon ur 183 som reserv. 9Pz stridsfordonsdelar är nu helt avdelade som Pv för att stödja infanteriförband. Det är nog inte helt fel, men samtidigt gillar jag att den kraftiga motanfallsstyrka han satte in mot 30 inf inte längre finns. Inf har tagit stora förluster och stridsfordonen ur till stor del utspridda.

Strv102r

Det känns som att det är dags att försöka med 30 inf igen. CCB/2 grupperar så att de snabbt kan anfalla och avskära AACHEN som så krävs. 1 Infdiv närmar sig från flera håll och 3 armored skyddar 1 inf flank.

30 inf anfaller på två täter på förmiddagen 2. oktober...

Strv102r

Båda anfallen lyckas men med rejäla förluster tack vare de kraftsamlade tyska spärrarna. Dock känns det lika mycket för tysken som får all min stormeld i skallen, som dock är mindre effektiv, och som har svårt att dra ur sina förband vilket leder till att de nedkämpas i bunkerlinjen i närstrid.

Strv102r

Jag behåller initiativet och fullföljer. I norr breddas inbrytningen till tre hex och i söder tar vi ett större brohuvud och får över Pvkv och strv. Vi lyckas även ta oss in i den andra befästningslinjen och har väl något som liknar ett genombrott. Tyvärr har 30 inf nu tagit så mycket förluster på skytte och ingdelar att förmågan att nyttja detta är begränsad. Dessutom vet jag ju att ett motanfall kommer med 506 i täten.

I AACHEN bekämpar 1 inf fi i stadens utkant från höjden nordväst om staden. Till min häpnad resulterar moralchecken i kapitulation av dels en polisbataljon (nåja, mycket låg moral, och en fristående Kspbataljon). Jag nyttjar denna lucka till att snabbt rycka in i utkanten av staden som dessa höll. Fortsatta anfall mot vad som visar sig bara vara två kompanier ur 526 div, som nu är under 12 befäl, går bra och västra kanten av AACHEN är i våra händer!

Strv102r

Tyskens reaktion är att sätta samman en styrka med Pantherkompanierna ur 9Pz, 506 och tre skyttebataljoner ur 183 och 49 och anfalla 30 inf södra större brohuvud från norr. Samtidigt spärrar hans Pz IV kompanier (ur 9Pz) med understöd av två nyanlända bandhaubitsbatterier min väg österut.

Mina spärrar stoppar två av hans bataljoner med 33% förluster medan den tredje får 50% men fortsätter. Min skyttebataljon blir slagen i grunden. Hans anfall lyckas men till priset av motsvarande en skyttebataljon.

Strv102r

Under natten tar jag initiativet och genomför ett begränsat motanfall med 30 inf mot täten i hans motanfall. Han har en ensam svag skyttebataljon där och denna kastas tillbaka sargad.

I sydväst genomför jag ett anfall mot 49 inf men det blir fiasko trots att han har en lågkvalitetsbataljon där.

I norr anfaller vi också mot sydväst och utvidgar det norra brohuvudet. Hade det inte varit för Pantrarna och Tigrarna hade brohuvudena suttit ihop. Tänk om kon flög. Tänk om inte om fanns. Tänk kon flög...

Strv102r

Tysken har inte gett upp!

506 tar täten i ett nytt mörkeranfall med stöd av de två Pz V kompanierna och StuG samt skytte från 183. Mitt artilleri skövlar hans skytte men hans Strv utplånar hela mitt Pvkvkompani. Mina ingenjörer lyckas slå ut en step Tigrar innan de oxå nedkämpas.

Pz IV kompanierna anfaller med understöd av bandhaubitsarna och skytte, men amfallet kommer av sig i mörkret. Det blir ingenting av det.

Strv102r

Läget på morgonen 3. oktober. Tysken har initiativet. Vi får se vad han gör...

Strv102r

Tysken genomför motanfall rakt österifrån mot 30 inf delar med 506 och en bataljon ur 49 samt nästan alla stridsfordon ur 9Pz plus de två bandhaubitsbatterierna. Han kastar 30 ur sin andra försvarslinje.

Strv102r

Nu griper emellertid jag initiativet!

30 inf anfaller mot två mål ungefär som pilen visar och delar ur 183 och 49 drivs bakåt. Han har inga förband kvar vid vattnet och 30 två brohuvuden är sammanknutna. Framför 506 hyfsar jag till försvaret även om det är sannolikt att fi kommer att kunna lyckas med ytterligare anfall i den riktningen.

1 inf fortsätter att ta terräng inne i AACHEN. CCB/2 anfaller in i en lucka i norra industriområdena med en bataljonsstridsgrupp och nu har vi en chans att avskära hela AACHEN!

29 inf försöker anfalla i norr med en bataljon men ett Lvkompani med urduktiga skyttar tvärstoppar dem.