Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av PWGs Aachen

Startat av Strv102r, 25 juli 2008 kl. 08:53:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Då var det dags!

Tysken har alltså initiativet.

1 stormpionjärreg förstärker försvaret öster om 2 armored medan 105 Pzbrigaden och Snabbregementet Fritzchen (inte MC som jag trodde först, cyklar...) samlas med delar av 49 div (eg delar ur 246, 183 och 275 som nu lyder under 49 div stab) och genomför tre motanfall mot 2 armored norra flank!

Samtliga tre anfall lyckas även om mina artspärrar som väntat ger förluster som heter duga.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Därefter tar jag initiatívet genom en hel serie anfall.

Bilden är precis som den förra tagen efter förflyttning men före anfall.

29 div anfaller med två skyttebataljoner och en ingbat mot fienden vid den sprängda bron. En bataljon anfaller längs befästningarna och vi har ingförband med vilket gör att vi har goda möjligheter trots befästningarna. Fiendens eld är trots artspärrarna förvånansvärt ineffektiv och anfallet lyckas. Fienden, en underofficersskola med god moral, kastas bakåt uppriven och med stora förluster!

30 div anfaller 105 Pzbrig västra flank med tre skyttebataljoner. Fiendens defensiva eld stoppar två av dem och den tredje avbryter då anfallet.

CCR/2 frigörs för anfall genom att CCA/2 tunnar ut sig och övertar CCR/2 försvarställningar. CCR/2 anfaller två skyttebataljoner på fiendens östra flank, en ur 275 div och en ur 246 (båda just nu underställda 49 div) och båda viker bakåt.

Jag anfaller således båda flankerna på 105 Pzbrig vilket skulle kunna få tysken att tveka på om han ska fortsätta framåt trots hans framgångar i centern.

Delar av 2 armored och 30 inf slår till sist resterna av de två infbataljonerna och 9Pzdiv StuG komp som varit inringade.

30 div anfall mot det svaga PzIV komp norr om AACHEN misslyckas mot alla odds.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Jag behåller initiativet på eftermiddagens början.

29 div anfaller den tyska upprivna underofficersskolebataljonen igen men denna drar ur utan strid och retirerar.

30 div grupperar för försvar i 105 Pzbrig västra flank.

CCR/2 fortsättar anfallen mot de två tyska skyttebataljonerna men även dessa viker utan strid. Vi hotar nu att omfatta 105 Pzbrigadens östra flank.

30 inf anfaller på nytt PzIV kompaniet och har nu ett Pvkvkomp till förutom Strvkompaniet. Fienden viker även här.

Strv102r

Läget morgonen efteråt.

På eftermiddagens senare del samlade tysken alla PzV och StuG samt ett Pzgrenkomp ur 105 brig och anföll i centern med framgång. Han valde dock att hålla igen när det gällde att följa upp framgången då han upplevde att hans hade för dåligt flankskydd.

Han samlade även 1 Stormpionjärreg med understödjade förband, bla 2 Pzgrenkomp ur 105, och anföll CCA/2 svagaste del av linjen och han utplånade det svaga Pvkvkomp som fanns där.

Detta öppnade en möjlighet för mig. Jag kastade om CCR/2 och motanföll i mörkret mot 1 SP. De två Pzgrenkomp utplånades och han drevs delvis undan med övriga delar varpå han senare under natten återgick med alla till deras utgångsglägen, utom en bataljon ur 1 SP som skars av. Stor framgång!

Strv102r

Jag tar initiativet på morgonen 8 oktober. Dimma, inget flyg denna dag. Bilden visar läget efter mina förflyttningar men före effektuerandet av anfall.

CCR/2 kastas om på nytt. Vi anfaller nu för att avskära alla tyska förband i nordväst inkl 105 Pzbrig och Reg Fritzchen! Även 30 div går till anfall mot en bataljon ur reg Fritzchen. 29 div anfaller mot ett befäst okänt förband med två skyttebataljoner och en ingbat. Den sista bataljonen ur 29 jag kommer att få in anländer.

CCA/2 skall slå den avskurna bataljonen ur 1 SP.

I söder skall 30 div anfalla ett okänt förband innan de återtar anfallen i syfte att avskära AACHEN. När de slagit detta okända förband ska de tillsammasn med CCB/2 avskära AACHEN. Samtidigt ska 1 inf återuppta anfallen inne i AACHEN. 105 brig och 1 SP samt reg Fritzschen är ju där jag vill ha dem. Långt borta. Men jag måste smida medan järnet är varmt. När 116Pz och 3 Pzgren anländer blir det helt andra styrkeförhållanden.

Strv102r

Gjorde en koll med victory conditions.

För att vinna ska tysken hålla en enda ruta av AACHEN då spelet slutar 28 oktober.

Håller han inte minst 8 rutor av AACHEN till den 16 oktober, och har LOS till AACHEN, så förlorar han.

Om inte jag brutit genom både SCHARNHORST och SCHILL linjen den 5 oktober så förlorar jag.

Om jag rensat AACHEN och förlorat mindre än 200 strengthpoints den 28 oktober så vinner jag. Har jag dessutom tagit STOLBERG eller ESCHWEILER, eller övergången över RÖHR, så vinner jag större.

Jag kan inte förlora, för jag har brutit genom linjerna.  :up:

Och jag kan inte vinna eftersom jag redan förlorat 204 SP (och då har vi många saftiga tyskar på väg in dessutom). :down:

Tysken kan dock fortfarande förlora. Och relativt sett så lyckas jag bättre även om jag inte vinner för jag har i alla fall inte förlorat.  :roll:

Således måste jag ta ytterligare delar av AACHEN innan den 21 oktober. Detta förstärker ovanstående stridsplan.

Strv102r

Resultat av anfallen:

29 div anföll skenförband. Tog terrängen utan strid.

30 div nedkämpade en kraftigt reducerad bataljon ur reg Fritzschen.

CCR/2 nedkämpade en bataljon ur 246 inf som var underställd 49 inf div.

CCA/2 (med en bataljonstridsgrupp ur CCR/2) slår nästan den fientliga bataljonen som var avskuren. 16% = motsv en pluton - ½ kompani, kommer undan.

30 div i söder anfaller och hamnar i strid med vad som visar sig vara en kvarvarande svag bataljon ur 526 div! Denna river upp delar av 30 stridsgrupp, men flyr sedan västerut.

I AACHEN anfaller vi i nordvästra delen med 1 infdiv och tar en hex. Fienden vräks undan och får svåra förluster på en skyttebataljon som tillförts 12 div ur 183.

Strv102r

Tyvärr tar tysken initiativet därefter vilket innebär att jag inte hinner stänga in reg FRTIZSCHEN och 105 Pzbrig. Han hinner genomföra sitt motdrag.

Detta motdrag är ett rejält motanfall mot en bataljonstridsgrupp ur CCR/2 med hela 105Pzbrig, FRTITZSCHEN och en skyttebataljon ur 183. Ett bandhaubitskompani M7 och ett M4 strvkompani nedkämpas medan ett Pbils kompani M8 flyr upprivet med förluster.

Tysken genomför också ett anfall mot 30 div södra stridsgrupp med 506 och PzV kompanierna och det svaga PzIV kompaniet ur 9 Pz medn resterna av bataljonen ur 526 anfaller i ryggen! Anfallet blir även här en framgång och bara svaga rester återstår av Ingbat medan Pvkvkomp nedkämpas.

Ett motanfall med 1½ skyttebataljon och ett bandhaubitskompani i AACHEN misslyckas dock rejält. Pust!

Strv102r

Under eftermiddagen vill jag göra så här:

I norr följer 29 och 30 efter den vikande fi mot RÖHR.

CCR/2 anfaller i luckan mot bron och söker avskära 105 Pz urdragningsväg.

I söder ska 30 div anfalla med en bataljon understödd av ett M4 kompani och slå resterna av bataljonen ur 526.

CCB/2 ska anfalla norra AACHEN där mycket svaga rester av 9Pz Marderkompani, av ett StuGkompani och 12 div ingbat försvarar.

Samtidigt ska 1 infdiv anfalla omedelbart söder om detta och nyttja den svaghet som råder i målet pga det misslyckade tyska motanfallet..

Strv102r

CCR/2 slås tillbaka av den reducerade Stormpionjärbataljonen. Fienden håller sin urdraginingväg. 105Pzbrig med flera är rädddade...

30 div slår resterna av bataljonen ur 526.

Båda anfallen in i AACHEN lyckas! Tysken skjuter dessutom bort sin sista artam i försvaret! Detta ger effekt, men jag lyckas trots de svåra förlusterna.

Problemet är bara fiendens reaktion på detta...

506 samt de två PzV kompanierna (PzIV gick åt i anfallet mot 30) och ett Stugkompani ur 1012 bat slås ihop med de två nyaanlända starka elitbataljonerna ur 1SS LAH och genomför ett motanfall mot CCB/2.

2 skyttebataljoner ur 12 (en egentligen ur 246), 183 div StuGkomp och ett kompani med GOLIATH vagnar anfaller 1 div tät i ett annat motanfall.

Pvkveld ur CCB/2 slår ut en tredjedel av PzV och stoppar resten, men tyskens eld från Tigrar, närpv och StuG krossar CCB/2 stridsgrupp. Bara en pluton ur Pvkvkomp kommer undan. M4 kompani, pansarbilar och Ingenjörkompani nedkämpas.

12 div motanfall får förluster till mina spärrar, men även här (delvis tack vare en mycket lyckad insats av GOLIATH systemet) kastar fienden mig tillbaka.

Fiendens kris i AACHEN är avvärjd.

I norr grupperar han ut del av PzV och StuG från 105 Pzbrig för att stärka försvaret av vattendraget medan han behåller två PzV kompanier och ett Pzgrenkompani som reserv.

Strv102r

Läget morgonen 9 oktober.

Under natten genomför ingen sida några anfall. Jag fortsätter framgruppera 29 och 30 div. CCR/2 omgrupperar söderut för att i gryningen kunna anfalla mot antingen ESCHWEILER eller norra AACHEN. Då kommer 30 och 29 div helt övertar försvaret i norr vilket frigör CCA/2 för att understödja CCR/2.

30 div stridsgrupp i söder ska fortsätta mot norra AACHEN (stridsgrupp och stridsgrupp, en bataljon med ett Strvkompani...)

Jag avser anfalla mot sydöstra AACHEN enär 506 består just nu av 1½ Tigerkompani, 1 Pantherkompani. 1 StuGkompani och 2 Pzgrenbataljoner ur 1SS LAH. Mycket mer potent än 105 brigaden!

Men det blir dimma, inget flyg, och tysken tar initiativet... Nu anländer 217. Sturmpanzerabteilung!

Strv102r

Läget efter tyskens anfall.

105 Pzbrig skickar en bataljonsstridsgrupp om 2 PzV kompanier (motsv ett på full styrka) och ett reducerat Pzgren komp som med 217 Sturmpanzer anfaller CCR/2 österifrån medan 506 anfaller söderifrån med sina Tigrar, Panthrar och ett StuGkompani.

105 brig stridsgrupp har framgång medan 506 faktiskt stoppas.

Strv102r

Jag lyckas ta initiativet och genomför ett motanfall mot 105 Brig stridsgrupp med CCA/2. Han tappar ½ Pantherkompani, sitt Pzgrenkompani och kastas bakåt.

30 div anfaller i norr och nedkämpar en tysk bataljon, och tar en övergång över vattendraget.

I södra AACHEN anfaller 1div och tar ännu en hex.

Strv102r

Tysken genomför ett motanfall med vad han har gripbart mot 30 div vid flodövergången. Denna lyckas delvis.

Den andra stridsgruppen ur 105 och 217 drar ur stridskontakten åt söder medan 506 har samlat sig och genomför ett anfall mot 30 infdivs södra stridsgrupp. Ett motanfall i AACHEN misslyckas.

Då det är min tur att agera anfaller jag med 29 infdiv mot RÖRHövergången men slås tillbaka av en underofficersskolebataljon. CCA/2 och delar av CCR/2 nyttjar luckan och rycker in i ESCHWEILER (på vägen krossar man en Pv-bataljon). Grenombrottet verkar vara ett faktum!

I AACHEN tar jag ytterligare en hex.

Strv102r

Bilden visar läget inför mina mörkeranfall.

Efter en inledande depression där han mest talar om "meningslöst att fortsätta" efter 2 armored genombrott så tar han sig i kragen och kastar om Pz V Panther kompanierna från 105 Pzbrig stridgrupp och 506 bat (eg ur 9Pz) samt delar ur 246 och en av bataljonerna ur 1 SS LAH (den andra stannar i AACHEN) och får någon form av tunn linje som hindrar, försöker hindra i alla fall) utbredning ur ESCHWEILER. Han drar ur den nu inaktuella försvarlinjen i norr längs vattendraget, men lämnar förvaret av bron över RÖHR. En bataljon kommer dock bara halvvägs till den nya linjen.

I AACHEN genomför han tre mörkeranfall, en chansning med tanke på att överraskningstabellen för mörkerstrid lika gärna kan straffa honom stenhårt. han lyckas dock slå 0 på alla tre överraskningsslagen vilket innebär ingen defensiv eld från mig, -2 på moralen och alla förluster tripplade! Till detta lägger vi att 12 div har starka bataljoner kvar, och en elit SS bataljon samt undertstöd av 217 Sturmpanzer. 1 div krackelerar totalt med svåra förluster. Och inte fick jag skjuta mina spärrar.... Han tar tillbaka 3 hex. 1 div kommer nu att få mycket svårt att ens hålla sin terräng!

För att vinna måste jag nu avskära AACHEN! CCA/2 får försvara tagen terräng i ESCHWEILER och CCR/2 anfaller söderut! 1 div med understöd av ett Strvkomp ur 3 armored anfaller norrut öster om AACHEN mot en bataljon ur 246 som är grupperad i industriområdet Rothe Erde.