Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av PWGs Aachen

Startat av Strv102r, 25 juli 2008 kl. 08:53:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Jag behåller initiativet på eftermiddagen.

30 inf fortsätter utvidga brohuvudet mot nordväst. Fienden har bara svaga bataljoner här nu.

CCB/2 lyckas ta norra delen av AACHENs industriområden genom att sätta in ytterligare en bataljonsstridsgrupp. AACHEN är avskuret!

1 inf fortsätter ta terräng i AACHEN. Fienden börjar tryckas samman i västra halvan av staden.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Läger morgonen 4 oktober.

Under eftermiddagens senare del kastar tysken om 506, Stridsfordona ur 9Pz (utom StuG komp i norr) och bandhaubitsarna, förstärker detta med en bataljon ur 183 och anfaller CCB/2 för att öppna vägen in i AACHEN.

Den västra stridsgruppen drivs bakåt ut ur AACHEN (utan sitt M5 kompani som nedkämpats) medan den östra håller terrängen men avskärs med stora förluster. Under natten fullföljer tysken genom att 506 och Pz V kompanierna samt Pvkvkomp Marder ur 9Pz nedkämpar resterna av den inringade stridsgruppen till tolerabla förluster på sina Pvkv. PzIV kompanierna, ett av dem reducerat, förföljer den andra vikande stridsgruppen med dess två M4 kompanier. Striden under natten blir mycket hård och utdragen och tack vare dålig samordning av fiendens mörkerstrid nedkämpar jag alla tre Pz IV kompanier och förlorar ett M4 kompani (fienden reparerar dock ett halvt kompani under natten). Dessutom går han till anfall mot 1 inf delar i nordvästra AACHEN med delar av 183 och bandhaubitsarna samt 3 bataljoner ur 12. div. Bataljonen ur 1 som redan är uppriven viker omedelbart. Fienden har återtagit norra och nordvästra AACHEN samt nitat CCB/2! AACHEN har åter fria underhållsvägar. Pvkv ur 1 div lyckas tvåla till ett Bandhaubitskompani.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

30 inf har egentligen ingen anfallskraft kvar. De svaga delarna av fienden framför 30 inf kunde de nog trycka bakåt om de fått lite artilleri, men jag har nu mycket ont om artilleriammunition. Jag vill inte stå tom på am eftersom jag vill kunna skjuta spärrar om tysken anfaller mer i AACHEN.

Detta kopplat till tyskens nu mycket högre stridsvärde i AACHEN och mitt lägre stridsvärde efter CCB/2 dust med fiendens pansar leder mig till att avvakta ett par dagar och bunkra upp artilleriammunition. När resten av 2 armored kommer in ska den anfalla enligt pilen medan 30 skrapar ihop en stridsgrupp som anfaller enligt sin pil för att avskära AACHEN på nytt.

Strv102r

Det blir ett par dagars stridspaus. men den 7 oktober rullar "Hell on wheels" in och jag drar igång anfallet enligt plan.

På förmiddagen slås det upp hål framför både CCR/2 och CCA/2. Mer blandat kompott för 30 inf södra stridsgrupp där ett av två anfall, mot ett Pv-kompani med en skyttebataljon misslyckas. Tysken förlorar flera skyttebataljoner.

Strv102r

Jag behåller initiativet och rullar på med CCA/2 och CCR/2. Jag är dock lite försiktig. Jag vet att morgonen den 8:e kommer 105 Pzbrigaden in tillsamamns med ett MC-regemente och ett stormpionjärregemente. Jag vill inte sätta mig i en för sårbar position och förlora 2:a som jag gjorde 3:e.

Den inringade fienden på en gruvslagghög håller stånd men decimeras kraftigt.

30 södra stridsgrupp anfaller på nytt Pv-kompaniet, fast nu med större delen av stridsgruppen. Fienden nedkämpas.

Strv102r

Läget på kvällen 7 oktober.

Tysken reagerar med det han har. Han anfaller CCA/2 söderifrån med 506, 9Pz två PzV kompanier och 183 StuG kompani som råkar finnas här nere. Min stridsgrupp lyckas rent fantastiskt bra och slår ut ett kompani Tigrar! Det kostar lite M4:or men vi tar också bort en step StuGs. Fienden viker.

I norr anfaller 4 bataljoner ur 49, 183 och faktiskt en ur 246 ett Pvkvkompani och ett pansarbilskompani ur CCR/2. Mitt artilleri ger honom stora förluster men han lyckas jaga bort mina kompanier.

Strv102r

Under natten drar sig tysken bakåt i norr och intar en försvarsställning i öst-västlig riktning. Detta antyder att han avser ta in 105Pz och de övriga förbanden rakt österifrån mot 2 armored som fortfarande inte har mycket framför sig.

Jag drar täten på CCA/2 aningen bakåt så att jag får en bättre linje. Tysken kommer med minst en Pantherbataljon, ett StuGkompani och en Pzgrenbataljon Stormpionjärerna och MC kanske går till AACHEN). Sannolikt samordnar han detta anfall med 506.

Jag avser återuppta anfallen i AACHEN för att avlasta 2 armored från det jag vet kommer.

Strv102r

Då kommer det att en veckas uppehåll då motståndaren ska på permission till Kreta!  :( (Gud vad tråkigt! jag skulle aldrig åkt dit... :P )

Strv102r

Nu har jag tid på mig att göra ett (avsevärt förenklat) taktiskt  bedömande.

1: Förstå uppdraget.

Min uppgift är att bryta genom Siegfridlinjen och ta AACHEN. Om möjligt ta STOBERG och ESCHWEILER samt ta övergången över RÖHR (för att nå högre valörer av seger).

Siegfriedlinjen är genombruten, AACHEN är inte helt taget.
Således måste jag genomföra ytterligare anfallstrid.

Det är dock inte bråttom. Jag har över en vecka på mig.

2: Uppfatta läget.

Eget läge:

3 armored div är slagen (ca 90% av förbanden är brutna) och har ingen anfallskraft alls.
1 Inf div är nere på ca 60% stridsvärde. Har anfallskraft, men kan tappa denna fort vid motgångar. Bör vara försiktig med detta förband som är bundet i AACHEN.
9 inf div: har bara ett reg och dess bataljoner har 75% stridsvärde. Klarar att binda delar av 246 i östra delen av Siegfriedlinjen.
30 inf div: ca 50% stridsvärde. Kan lösa begränsade anfallsuppgifter mot svag fiende.
2 armored div: Bra stridsvärde i stort. Sämst på CCB/2.
29 inf: Ett reg med i stort fullgott stidsvärde. Kan anfalla svagare fi i sekundär riktning alt binda fi.

I stort är det bara 2 armored som jag kan agera utan restriktioner med. Dock finns ju både 30 och 29 inf i periferin kring denna och det gör att i denna taktiska riktning kan jag utveckla en del kraft.

Fi läge:

526 div: 7 bat slagna. Enstaka finns kvar. Sannolikt norr AACHEN. Div har ingen förmåga till annat än försvar av begränsad omfattning.

183 div: 5 bat slagna. 2-3 återstår. Sannolikt i norr med resterna av 49 infdiv. Dock en bat identifierad i AACHEN.

49 infdiv: 7 div slagna. Enstaka återstår i norr. Div är sannolikt underställd 2 underofficersskolor samt en bataljon ur 275 infdiv.

12 infdiv: 2 bat slagna. 6 återstår. Försvarar AACHEN och är underställd diverse fristående förband av olika storlek och (mycket) varierande kvalitet). Här ingår ½ Pz IV kompani och ett Pvkvkompani ur 9Pz samt 2 bandhaubitsbatterier samt 311 Radiostyrda Strvkomp med "Goliath" systemet.

506 Tunga Strv: 50% stridsvärde. Understöds av 2 Pz V kompanier ur 9Pz.

Tillkommande förband:

105 Pzbrig samt 6 stormpionjärreg och MC-bat Fritzchen anländer nu.

Om ett dygn anländer en KG om två Pzgrenbat från 1SS LAH och om 2 dygn en SturmPz abteilung.

116Pzdiv: I princip slagen, men urdragen för reorganisation. Återkommer ansatsvis om 4-7 dagar.

Om 7 dagar anländer dessutom 3 Pzgrendiv. Då har fi en kår till. En återuppbyggd kår. Även om jag inte gör någonting tills dess för att minimera förlusterna så kommer styrkeförhållandena att väga över klart tills hans fördel  om en vecka. Detta är en omslagspunkt som heter duga.

Övriga förband:

9Pz: Urdragen med förluster men kvarlämnat alla StuG, Pz V och Pz IV samt Pvkv. Dessa undersöder nu 506 Tunga Strvbat. 183 samt 12 div.

353 div : Urdragen innan jag hann få stridskontakt.

108 Pzbrig: Urdragen med förluster på sina 3 svaga Luftwafffeskyttebataljoner.

Terrängen:

Terrängen i norr gynnar pansarförband medan AACHEN och terrängen i öster samt runt STOLBERG och ESCHWEILER gynnar skytteförband med understöd av pansar.
Siegfriedlinjen gör att anfall med 9 infdiv kan möta stora förluster medan den för övriga saknar egentlig betydelse i dagsläget. Jag bör således undvika att anfalla med 9 och kraftsamla i de partier där jag redan är genom. Om ESCHWEILER och STOLBERG skall tas bör det göras från norr eller öster.

Väder: Dimmans under september har gett vika för dima enbart på förmiddagar eller inte alls. Detta gynnar mina flygstridskrafter.

Fiendens handlingsmöjligheter:

Med 105 Pz kan fi anfalla frontalt mot 2 armored. Detta kan understödjas av 506. En sådan frontal duell kan 2 armored sannolikt vinna men bara med stora förluster i Strv till hans Pz V och Tigrar samt i inf till hans artilleri, vilket i sig skulle bädda för en insats av 116Pz och 3 Pzgren senare. Gör han så kommer han kanske att skicka MC-bat och stormpi till AACHEN. Gör han inte det utan satsar allt mot 2 armored kommer 1 inf att kunna ta AACHEN under tiden. Detta skulle innebära förlust för tysken. Således är det mer sannolikt att Stormpionjärerna går till AACHEN med MC-bat medan 105 Pz används för att hejda 2 armored i östlig riktning. Det klokaste fi kan göra är nog att försvara med 105 Pz i syfte att hejda 2 armored från att fortsätta ta terräng i ostlig riktning. Ett framgångsrikt försvar skulle bädda för att 116Pz samt 3 Pzgren och 105 Pzbrigad som sparat stridsvärde genom att inte anfalla ensam,  kan anfalla och slå 2 armored och 30 samt 29 och återta Siegfriedlinjen i norr. Genom att skicka Stormpi och MC-bat, och mycket av den artam som skulle behövts för ett anfall med endast 105 Pz samt SS-KG till AACHEN kan man hindra 1 infdiv från att ta AACHEN och 30 inf från att avskära AACHEN. Att anfalla med 105 Pz för att uppnå samma syfte är kanske en större rikstagning, men det kan passa en fiende som känner sig pressad och upplever ett otålighet för att ta initiativet. Detta kan inte uteslutas. Den öppna terrängen i norr lämpar sig för hans pansarförband vilket kan underlätta att få honom att sätta in dem där trots att de även utvecklar bra effekt även i bebyggelse och skog då de i motsats till mina Pansardiv inte har en på tok för liten skyttekomponent.

3: Hur kan uppgiften lösas?

Jag måste lösa uppgiften att ta AACHEN inom en vecka. Sedan kommer 116 Pz och 3 Pzgren att förskjuta styrkeförhållandena så att bara försvar/fördröjning blir genomförbara.

För att göra detta får fi inte väsentligt förstärka AACHEN. Hans tillkommande förband måste bindas i en för mig oväsentlig riktning, dvs i norr mot RÖHR alt mot 9 inf div. Att fi skulle nappa på ett blänke i öst är osannolikt. Jag måste nyttja det flashiga 2 armored och 29 inf samt det på kartan ännu mångtaliga 30 inf (ofta svaga) förbanden.

En skenmanöver mot RÖRH kan få fienden att överreagera och sätta in sina gripbara förband i denna riktning medan jag tar AACHEN. För att hindra att hotet om att AACHEN avskärs försvinner, så bör 2 armored kvarstanna centralt och utgöra en force in being som med sitt centrala läge utgör ett hot i många riktningar.

4: Hur ska uppgiften lösas?

9 inf och 3 armored försvarar tagen terräng. Binder fi framför sig.

1 inf tar på order AACHEN. Denna order ges när fi satsat sina reserver i norr alt då vi upptäcker att han inte tar blänket men tiden håller på att rinna åt. I sådana fall, slå hårt, slå snabbt och lycka till.

30 inf. Två reg stridsgrupper anfaller mot AACHEN norrifrån i syfte att binda fi. En regstridsgrupp anfaller tillsammans med 29 inf och tar terräng från norra Siegfriedlinjen mot RÖHR-övergången.

2 armored understödjer 30 och 29 inf med ett CC. Ett CC försvarar tagen terräng medan ett CC understödjer 1 inf div strid i norra AACHEN.

Strv102r

Stridsplanen grafiskt presenterad.

Sten Ekedahl

Du måste väl också som grund för ditt bedömande också anta att den lede "düschken" inte bedriver underrättelsetjänst på detta forum.  :wink:
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Min motspelare har många goda sidor. Förmågan att ta till sig ny teknik är inte en av dem.  :D

Elias Nordling

CiteraMin motspelare har många goda sidor. Förmågan att ta till sig ny teknik är inte en av dem.

Och ny teknik är alltså Internet? Det är litet samma tidsram som att insistera på att ha svartvit TV på 90-talet. Eller ta med sig biplan till Koreakriget  :P
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Internet kan användas mer eller mindre kreativt. Att läsa diskussionsforum tror jag inte sker om det inte rör politik. Denna sajt är ganska okänd är jag säker på. Hoppas jag i alla fall... Annars är det hans mostvarighet till ULTRA.  :shock:

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Och ny teknik är alltså Internet?

Det är en fluga...  :P
En mycket bitter liten man.