Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Musket & Pike: Nothing Gained but Glory

Startat av Engelbrekt, 3 oktober 2008 kl. 23:46:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: "Engelbrekt"432 preorders. Trafikolyckorna är snart i hamn.
Skall bara hitta mitt VISA...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Jätteglädjande att p500-beställningarna går framåt. Synd för GMT att jag beslutat att lägga ner mitt förbeställande av spel. Det blir för dyrt med tullkostanderna. Jag kapar åt mig ett spel via ebay (eller varför inte tradera?) lite senare.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Jag gör i stort sett likadant, men några spel vill jag stödja särskilt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Jag gör i stort sett likadant, men några spel vill jag stödja särskilt.

Samma här.
En mycket bitter liten man.

Engelbrekt

Nu har NGBG nått sina 500 förbeställningar.  :up:
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Andreas Lundin

Lysande!

Hur går det med Lundakartan? Några förändringar?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Den nya Lundakartan är klar. Jag är rätt nöjd med den, vad jag vet så finns det inget tidigare försök att i detalj beskriva de gamla jordvallarna på en karta.

Andreas Lundin

... ser förbannat bra ut!

Jag vet inte om jag sagt det förrut, men i Linnés resa till Skåne finns den gamle professorns beskrivningar i ord om det duger... Men det gäller (vad jag minns) jordvallar längs landsvägen mellan Malmö och Lund.

Engelbrekt

Roligt att kartan faller dig i smaken Andreas.

Jag har läst Linnés beskrivning av vallarna. Han säger att de var så höga som en man kan sträcka sig. På Dahlbergs teckningar ser de mer midje- eller axelhöga ut. Kan förklaras av att vallarna kollapsade på vintern, av tjälen, och fick byggas upp varje vår. Men de var ett tillräckligt hinder för att Nils Bielke skulle svära över dem i sina beskrivningar av slaget.

Problemet med första versionen av kartan var att den baserades helt på Gustav III:s manöverkartor från 1774. Den nya utgår mer från Erik Dahlbergs fyra bataljmålningar av slaget. Dessa har också sina begränsningar men ger en sannare bild av hur slagfältet såg ut. Nu är även de tre gravhögarna med (de kommer att ge en Formation Hit, Bielke beskriver i sin relation hur han passade på att angripa dansken just när de tvingades dela på sig när Kungshögen skulle passeras) och ruinen av Allhelgonaklostret.

Två frågetecken kvarstår, kanske någon som kan hjälpa?
1) Bör Lunds Ladugård vara med på kartan? Jag tror det inte.
2) Var låg Galgbacken exakt? Jag får olika svar i olika källor. Längs vägen till Lund, men var? Jag tror den är placerad för långt åt nordväst som det är nu.

Engelbrekt

Jag har lagt upp lite fotografier, bilder, och kartbitar från slagfältet utanför Lund på csw:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@1.h ... 6f22d/8321

Andreas Lundin

Snygga bilder! Bilden på gravhögen, är det väster, eller öster om järnvägen?

Engelbrekt

Tack Andreas! Gravhögen ligger precis öster om järnvägen, nära monumentet.

Delirium

Stavades Vallkärra med ett l på den tiden eller är det en korrmiss på kartan?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Engelbrekt

Det stavas på sjukt många olika sätt, (även ibland av samma person i ett och samma brev) men spelkartan ska ha två l, bra att du såg det. Killen som ritar kartorna är tysk, designern är dansk så det blir fel ibland.

Delirium

Bra att Bellman kommer in då.

Är från Lund, uppväxt på Norra Nöbbelöv, så jag har så klart beställt spelet.  8)
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires