Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Musket & Pike: Nothing Gained but Glory

Startat av Engelbrekt, 3 oktober 2008 kl. 23:46:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Engelbrekt

När jag var liten trodde jag att bellman syftade på ett folkslag, en slags nation av lustigkurrar.

Hoppas att du kommer att gilla spelet!
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Andreas Lundin

Reglering av stavning är ju ett relativt nypåfunnet fenomen.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Slagfältet vid Landskrona är ju inte förstört. Var där för inte så länge sedan men hade ingen kamera med mig. Ni som bor i Skåne kan väl göra ett besök och köra en variant på "Vyer från Stonne" med hjälp av kartan till Landskrona i spelet.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Engelbrekt

Ja, man hade en skönt avslappnad inställning till stavning förr i tiden. Gustav Vasa stavade ju sitt eget namn på två-tre olika sätt beroende på dagsform. Karl XI var uppenbarligen dyslektiker och Erik Dahlberg hittade på stavningar och ibland bynamn efter eget huvud. Flera av befälhavarna i slaget pratade och skrev en blandning av svenska /tyska/franska. Onekligen mer spännande men också svårtolkat ofta.

BigPapaBear

Citat från: "Engelbrekt"Ja, man hade en skönt avslappnad inställning till stavning förr i tiden. Gustav Vasa stavade ju sitt eget namn på två-tre olika sätt beroende på dagsform. Karl XI var uppenbarligen dyslektiker och Erik Dahlberg hittade på stavningar och ibland bynamn efter eget huvud. Flera av befälhavarna i slaget pratade och skrev en blandning av svenska /tyska/franska. Onekligen mer spännande men också svårtolkat ofta.

Stavningsproblematiken var mycket beroende på att det inte fanns klara och entydiga instruktioner för vad som var rätt. Ju mer biblarna spred sig på svenska desto mer enhetligt blev skriftspråket.

Medeltiden var ibland riktigt galen. Då var det så få som kunde skriva (oftast munkar) att det var något av en konstart. Därför kunde resonemanget ibland gå "Jaha, skriver du "S" sådär, mitt är mycket flådigare..." Stundom mycket otacksamt för läsaren.  :)
En mycket bitter liten man.

Engelbrekt

Citat från: "BigPapaBear"Stavningsproblematiken var mycket beroende på att det inte fanns klara och entydiga instruktioner för vad som var rätt. Ju mer biblarna spred sig på svenska desto mer enhetligt blev skriftspråket.

Medeltiden var ibland riktigt galen. Då var det så få som kunde skriva (oftast munkar) att det var något av en konstart. Därför kunde resonemanget ibland gå "Jaha, skriver du "S" sådär, mitt är mycket flådigare..." Stundom mycket otacksamt för läsaren.  :)

Såg en dokumentär om Gutenberg och tryckkonsten. Tydligen insisterade de tidiga tryckarna på att absolut ha FLERA sorter av varje bokstav, upp till 13 olika "a" till exempel. Vilket ju är tvärt emot poängen med själva trycktekniken. Men så tråkigt tänkte de inte, trots att texter trycktes skulle de ändå vara unika och dyra. Man ville bara tjäna mer pengar snabbare, biprodukterna såsom massmedia och upplysning inom räckhåll för alla sket de totalt i.

magnus lindström

Dagens fonter;)

Engelbrekt

Lite bilder från speltest av slaget vid Halmstad. En rolig och intressant liten batalj som kan spelas på under två timmar. Det är riktigt svårt för svensken att uppnå de historiska resultaten. Vinner gör man varje gång men oftast till ett högre pris än historiskt.

Svenska högerflygeln med Karl XI har stormat ned för kullen och skringrat danska vänsteflygeln men själva blivit utspridda på kuppen. Danska kavalleriet kan ses fly över Fylleån och infanteriet har tvingats att bilda pikborg.

Högerflygeln reformeras men dansken håller vadstället medan infanteriet försvarar sig i en halvmåneformation. Fyllebro kan ses uppe till vänster.

En bild från ett annat scenario, en ohistorisk variant med 18 rundor som börjar tidigare på morgonen, innan svenska armén har anlänt. I detta scenario har dansken valet att försöka bryta sig ut söderut mot Skåne eller dra sig tillbaka över Fylleån och försvara där. I mitt spel försökte de bryta sig igenom men som bilden visar hann de inte fram innan svenskarna stängde vägen.

Andreas Lundin

Ser skoj ut!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Ja det är ett skoj scenario. Jag var och besökte slagfältet nyligen. Tänkte lägga upp lite foton men kan inte få fram bilderna ur mobilen av någon anledning.

dagon

Ser askul ut och oj, vad jag gillar layouten på enheterna! Hoppas man kommer kunna välja dessa istället för den traditionella M&P layouten.
För Kung och Fostervatten

Engelbrekt

Citat från: "dagon"Ser askul ut och oj, vad jag gillar layouten på enheterna! Hoppas man kommer kunna välja dessa istället för den traditionella M&P layouten.

Det ser mörkt ut på den punkten tyvärr. Men NGbG kommer att få nyritade ikoner, det blir inte samma som i tidigare spel. Hoppet till 1670-talet kräver ju en ny stil. Kanske en p500 på de alternativa brickorna nån dag, men vet aldrig. Det är många som gillar dem.

Engelbrekt

En första titt på de nya brickorna:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@1.K ... 6f22d/8439

dagon

Även om jag skulle föredra den layout ni speltestat med på brickorna så måste jag ändå erkänna att de skarpa ser väldigt trevliga ut.

Jag håller på att övertala en gammal gamerkompis att börja spela lite M&P. Ser nog ut att kunna bli ett Edgehill eller två i sommar.
För Kung och Fostervatten

Engelbrekt

Ja, de blir snygga. Tysken Knut som gör grafiken är duktig. Men först gav han svenskarna en blå-gul karolineruniform, som tur var kunde jag styra undan den pucken.

Hoppas du får din kamrat på M&P-kroken, Edgehill är alltid ett bra val.