Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Musket & Pike: Nothing Gained but Glory

Startat av Engelbrekt, 3 oktober 2008 kl. 23:46:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Finns ju rätt fina små gubbar med uniformer för olika regementetn vid tiden för Lund i boken Karoliner som jag har hemma

Engelbrekt

Jag har gett grafikern bilder ur den boken på de gamla uniformerna men förslaget att förse varje regemente med sina korrekta färger möttes av total tystnad. Grå var den vanligaste, så det verkar bli det.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

magnus lindström

Är det något fel på consim worlds forum? Har inte kommit in där sen i typ fredags.

Scipio

"Randomization is too important to be left to chance"

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Är det något fel på consim worlds forum?

[Björn biter sig i läppen för att inte fälla en salt kommentar]
 :P
En mycket bitter liten man.

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"Är det något fel på consim worlds forum? Har inte kommit in där sen i typ fredags.

Behöver du något till speltestandet av Lund? Hojta till isåfall, kanske jag kan hjälpa.

magnus lindström

Nej jag tänkte bygga upp planen idag. Tänkte mest att man ville hänga med i snacket, men nu är det inget att hänga med i ändå då:)

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"Nej jag tänkte bygga upp planen idag. Tänkte mest att man ville hänga med i snacket, men nu är det inget att hänga med i ändå då:)

Om du kör scenario 3 så är jag extra intresserad av att få veta vad du tyckte.

magnus lindström

Kungen av danmark gav order om scenario 2

magnus lindström

Stackars lilla svenska center...

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"Stackars lilla svenska center...

Ja hehe, den är i ett mycket kasst läge. Antingen går man ned i sänkan (som de gjorde historiskt) och möter dansken där när de också kommer ned och tappar formation. Eller så sticker man och väntar på att Karl ska behaga återvända till sin armé.

magnus lindström

Jag är mycket glad att man tagit hänsyn till det som skedde vid Lund, att Karl försvinner och kan återvända och att man kan formera om hela armén.

Det är också smart att dela upp slaget i de olika scenarierna. Av erfarenhet så är det svårt att få till de historiska förflyttningarna i MPBS, jag tänker då på Jankov.

Jag blev lite mörkrädd när jag hörde hur vissa saker skulle lösas i början. Men detta ser intressant ut.

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"Jag är mycket glad att man tagit hänsyn till det som skedde vid Lund, att Karl försvinner och kan återvända och att man kan formera om hela armén.

Jag med. Det mesta som skedde kan nu också ske i spelet. Det är redan rätt många specialregler så mer krom blir det nej på från de som bestämmer.

Citat från: "magnus lindström"Det är också smart att dela upp slaget i de olika scenarierna. Av erfarenhet så är det svårt att få till de historiska förflyttningarna i MPBS, jag tänker då på Jankov.

Jag håller med. Lund är ju något av ett specialfall men det går helt enkelt inte att få till de historiska förflyttningarna. Först slogs man i mitten, sen i ny riktning i söder vid Lund, sen ända uppe vid Vallkärra varpå arméerna nästan bytt plats med varandra jämfört med morgonen.

magnus lindström

Kan den svenska centern i huvudtaget överleva en drabbning med den danska? Det känns som den försvinner efter några salvor.

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"Kan den svenska centern i huvudtaget överleva en drabbning med den danska? Det känns som den försvinner efter några salvor.

Inte en utdragen drabbning, det blir för många danskar till slut. Men kommer dansken uppför backen med dålig formation, så skjut lite salvos eller kasta fram en vältajmad interception, så får de det svårt. Alternativet är som sagt att retirera. Svenska centern måste bevaras, den är städet mot vilket hammaren (kung Karls återvändande kavalleri) ska slå.