Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Panzer Digest

Startat av Elias Nordling, 1 februari 2009 kl. 21:20:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Panzer digest är en liten DTP-speltidning som drivs av eldsjälen Gary Graber, som har en förmåga att spotta ur sig det ena kluriga minispelet efter det andra. Varje nummer har flera spel av honom eller någon gästande talang.

Nummer fem har två spel: Thunder Gods som är ett spel på en Kamikaze-attack, och Breakoput at St Lo som är ett spel på just det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Thunder Gods är ett spel av Paul Rohrbaugh, och använder samma system som Against The Odds vykortsspel. Faktum är att jag misstänker starkt att han tänkt sig det som vykortsspel.

Jag misstänker också starkt att han fått sparken som utvecklare på ATO, då han slutade där med hänvisning till sitt doktorsarbete efter att ATOs ägare deltagit i en diskussion i en blogg där flera missnöjda läsare fick ventilera kring tidningen. Strax efter att han slutat blev han också betydligt mer aktiv i andra sammanhang, vilket ju verkar konstigt om han slutade på grund av för hög arbetsbelastning.

Hursomhelst, Paul Rohrbaugh är ju inte känd för att få till väl genomtänkta och fungerande spel utan frågor, men en bra dag kan han i alla fall få till ett lyckat vykortsspel.

Men den här dagen hade han inte tur, och trots eller kanske på grund av de korta reglerna känner jag mig allvarligt osäker på om jag spelar rätt när jag spelar Thunder Gods. Reglerna lämnar många frågor, och en del saker måste vara fel.

Synd, för annars har spelet sina poänger. Litet Missile command över hur amrisen jagar inkommande kamikazeflyg. Snabbspelat är det ju också, och inte värre än att man kan laga spelet, så jag ger det en trea.

pelle

Jag tycker några av Garys solospel i Panzerschreck är småtrevliga.

Pauls vykortsspel, de tre jag har, ser inte speciellt kul ut tyvärr. Jag har inte provat något.

Elias Nordling

Jag tycker att Stand at Mortain är riktigt bra. De andra vykortsspelen är inte lika bra.

Elias Nordling

Det andra småspelet i Panzer Digest 5 är ett traditionellt hex-zoc-odds-spel på genombrottet vid St Lo. Det är inte bara litet till ytan med A4-stor karta, det är dessutom kort med fyra omgångar.

Som en vis person skrev i en artikel som kommer att publiceras inom kort i en ny krigsspelstidning är det ingen konst att göra ett litet krigsspel, svårigheten ligger i att göra det intressant. Man behöver en krok.

Kroken i Breakout at St Lo har Gary Graber använt förr. Man bjuder på segerpoängen och den som bjuder högst får spela amrisarna. Dessutom drar bägge sidor en bricka som modifierar segervillkoren på för den andra spelaren okänt vis.

Denna gång räcker det inte hela vägen för att göra det intressant, och spelet känns mest som en distraktion mellan mer spännande ting. En trea får det ändå av mig, för dåligt är det ju inte.

Notera de udda färgvalen på trupperna.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Notera de udda färgvalen på trupperna.

Minst sagt. Hade de rea på röd färg månne?
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraMinst sagt. Hade de rea på röd färg månne?

Bruna amerikaner, röda tyskar. Rosa SS. Min erfarenhet av tryck säger mig att om man slarvar med färgkalibreringen av skärmen kan det som ser grönt ut på skärm bli brunt i tryck och vice versa. Kan vara det som hänt.

EvilSpook

Citat från: "Elias Nordling"Rosa SS.
:up:
//EvilSpook

A F

Citat från: "EvilSpook"
Citat från: "Elias Nordling"Rosa SS.
:up:
//EvilSpook

Ett bevis på Nazismens kopplingar till gayrörelsen.

Vvornth

Varför ska SS få sina egna färger förövrigt i krigsspel? Det är samma sak med NKVD allt som oftast. Om de har någon speciell kommandokedja eller specialregler så är det kanske motiverat men oftast så finns inget sådant.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Varför ska SS få sina egna färger förövrigt i krigsspel? Det är samma sak med NKVD allt som oftast. Om de har någon speciell kommandokedja eller specialregler så är det kanske motiverat men oftast så finns inget sådant.

Enkelt krom? Varför förbandsbeteckningar?

Elias Nordling

Det finns en specialregel för SS-trupperna. Och för enheter från samma division för den delen. För övrigt har jag köpt resonemanget att det är nazi-glorifiering att använda svartvita SS-brickor heller.

A F

Citat från: "Elias Nordling"För övrigt har jag köpt resonemanget att det är nazi-glorifiering att använda svartvita SS-brickor heller.

:?

Elias Nordling

Glömde ett aldrig. Jag har aldrig köpt resonemanget att svartvita ss-brickor är naziglorifiering. Du kan andas ut, Anders.

A F

Citat från: "Elias Nordling"Du kan andas ut, Anders.

(Via medium.) Det kunde du sagt för tolv timmar sen.