Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Advanced Tobruk System

Startat av silversixx, 11 maj 2009 kl. 13:20:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"hårdvarukåt hollywood med mycket litet intresse för mjuka faktorer och kommandostruktur.

Har vi kommit fram till om det finns några spel på samma nivå som har ett omvänt fokus?
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Elias Nordling"hårdvarukåt hollywood med mycket litet intresse för mjuka faktorer och kommandostruktur.

Har vi kommit fram till om det finns några spel på samma nivå som har ett omvänt fokus?

Möjligten det här nya GMT-spelet. Eller Up Front. Eller så kan du och jag lägga oss i nått dike så kör vi en muntlig stridsövning på skyttegrupps anfall.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Eller så kan du och jag lägga oss i nått dike

Jag var ung, han lovade mig en modellkarriär...
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Citeranya GMT-spelet

Du menar det där solo-köret som det inte (heller) går att läsa regelboken till? :roll:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

aknaton

Citat från: "Elias Nordling"Och ATS och ASL är inte så himla lika i mekanismerna, mer i synsättet: hårdvarukåt hollywood med mycket litet intresse för mjuka faktorer och kommandostruktur.

Håller med. Men personligen gillar jag spelystemet i ATS mycket mer  :D  än ASL.
Henrik S Törnblom

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Du menar det där solo-köret som det inte (heller) går att läsa regelboken till? :roll:

Och som får folk att börja prata nått så ohårdvarusexigt som radionät? Ja.

Elias Nordling

Japp, Fields of Fire och Up Front är väl två exempel. Och Conflict of Heroes, men det är väl en nivå upp egentligen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

Era mongon.
Hur bra är ATS jämfört med ASL och vice versa?

Maglica

ASL är givetvis bäst.  :wink:  Har inte spelat ATS själv, men det som brukar anges som dess fördel är att det är enklare att komma in i. Så det hänger nog mest på hur stor tid du vill investera. Varför funkade inte ASLSK?
Robert Maglica

A F

Citat från: "silversixx"Era mongon.

Skulle inte ta i något av dem med tångo, ditt mongo.  :P

silversixx

Citat från: "Maglica"ASL är givetvis bäst.  :wink:  Har inte spelat ATS själv, men det som brukar anges som dess fördel är att det är enklare att komma in i. Så det hänger nog mest på hur stor tid du vill investera. Varför funkade inte ASLSK?
Det var faktiskt reglernas uppbyggnad. Det kändes som att man tagit ett par sidor på måfå ur regelboken som alla som spelar ASL kallar "grunderna", sen så slängde man ihop allt i en lite bok och kallade Starter Kit.
Problemet var att det krävdes ett enormt tålamod och minst två efternamns-handikapp för att hålla reda på det som skrivits.
Det var helt enkelt för dåligt sammanställt, och det extra som skrivits för just det här reglerna var uselt skrivet och fullt av syftningsfel.
Jag var jättepepp på ASL, och ska jag vara ärlig så har jag ju spelat lite grann, men jag tappade helt intresset när 4 timmar utav 4 och en halv timmas spel går åt till att försöka förstå regler.
Ska jag lägga ner nära fem timmar på ett spel så lirar jag hellre nåt större och mer operationellt än ett par generiska muppar som kubbar runt och hoppar fram och tillbaka från ett hus för att skjuta (en sak som störde mig enormt. Jag och min motståndare kom överens om att inte spela så).

Sen kan ju tilläggas att jag gärna kör på emo-stilen och vill vara lite utanför och svår. Så kanske är det därför jag inte kan ta till mig det största spelet :)
Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "silversixx"Era mongon.
Skulle inte ta i något av dem med tångo, ditt mongo.  :P
Klart att du inte skulle. Men jag har kommit fram till att du har sämre smak än Björn, vilket är nästan bottenrekord ;)

A F

Citat från: "silversixx"Det var faktiskt reglernas uppbyggnad. Det kändes som att man tagit ett par sidor på måfå ur regelboken som alla som spelar ASL kallar "grunderna", sen så slängde man ihop allt i en lite bok och kallade Starter Kit.

Är det någon som vet om starter kit 2 och 3 är lika gräsliga?

silversixx

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "silversixx"Det var faktiskt reglernas uppbyggnad. Det kändes som att man tagit ett par sidor på måfå ur regelboken som alla som spelar ASL kallar "grunderna", sen så slängde man ihop allt i en lite bok och kallade Starter Kit.
Är det någon som vet om starter kit 2 och 3 är lika gräsliga?
Det var starter kit 2.

minke

Citat från: "Anders Fager"Är det någon som vet om starter kit 2 och 3 är lika gräsliga?

Det är likadana fast med ett tilläggskaptiel i varje (SK1 = Infanteriregler och grunder, SK2 = SK1 + kanoner, SK3 = SK1 + SK2 + tanks). Fungerar perfekt som referens under spelets gång då man har fått upp lite flyt och de är väldigt välformulerade, men inget som en som aldrig spelat spelet förr sätter sig och sträckläser utan att känna sig åtminstone lite drabbad.

Å andra sidan hade det varit lite falsk marknadsföring att göra SK-reglerna på något annat sätt än som stora ASL-pärmen. En som känner sig redo att ta steget från SK till fulla ASL skulle nog få en chock, så det kanske är lika bra att införa krånglet redan från början?

Elias Nordling

CiteraProblemet var att det krävdes ett enormt tålamod och minst två efternamns-handikapp för att hålla reda på det som skrivits.
Det var helt enkelt för dåligt sammanställt, och det extra som skrivits för just det här reglerna var uselt skrivet och fullt av syftningsfel.

Då tror jag inte du kommer att gilla ATS heller. Jag testade iofs första versionen, och det var gräsligt organiserat, regler och tabeller var huller om buller. Sköt ett skott, bläsddrade hit, tittade på en sida i tabellen och kom fram till att om resultatet var under försvarsvärdet skulle ditten hända. Bläddrade nån annan stans, en helt annan sida, om slaget var över skulle datten hända. Mitt slag var exakt lika med, och det hade de tydligen inte tänkt på... Det spelet fick ett nytt hem.

Sedan har de gjort trettiosex revisioner av reglerna, så förmodligen är de väl bättre nu. Finns de inte att ladda ner på nätet?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"