Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Advanced Tobruk System

Startat av silversixx, 11 maj 2009 kl. 13:20:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraÅ andra sidan hade det varit lite falsk marknadsföring att göra SK-reglerna på något annat sätt än som stora ASL-pärmen. En som känner sig redo att ta steget från SK till fulla ASL skulle nog få en chock, så det kanske är lika bra att införa krånglet redan från början?

Ja det får man säga, ASLSK1 fungerar mycket bra som smakprov på vad det innebär att spela ASL. Blev botad från varje spår av intresse.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraÅ andra sidan hade det varit lite falsk marknadsföring att göra SK-reglerna på något annat sätt än som stora ASL-pärmen. En som känner sig redo att ta steget från SK till fulla ASL skulle nog få en chock, så det kanske är lika bra att införa krånglet redan från början?

Ja det får man säga, ASLSK1 fungerar mycket bra som smakprov på vad det innebär att spela ASL. Blev botad från varje spår av intresse.

Jag har aldrig fattat vad ASLSK-serien skulle vara bra för. Det verkar bara ha stökat för oss veteraner som vill lära upp nya talanger! Det bästa vore om MMP publicerade hela Kapitel A (infanteristrid) i ASL och trykte ner några scenarion, och två-tre kartor i en box. Jag gillade Paratooper-konceptet.

ASL Kapitel A är ju faktiskt inte sååå himla komplicerat...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

(nån annan som la märke till att det bara är en minut mellan Elias två senaste inlägg i den här tråden?)

SPAM!  

(lika igen :P )
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Du menar det där solo-köret som det inte (heller) går att läsa regelboken till? :roll:

Nu har ni tappat mig. Vilket spel pratar vi om?  :?
En mycket bitter liten man.

silversixx

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraProblemet var att det krävdes ett enormt tålamod och minst två efternamns-handikapp för att hålla reda på det som skrivits.
Det var helt enkelt för dåligt sammanställt, och det extra som skrivits för just det här reglerna var uselt skrivet och fullt av syftningsfel.

Då tror jag inte du kommer att gilla ATS heller. Jag testade iofs första versionen, och det var gräsligt organiserat, regler och tabeller var huller om buller. Sköt ett skott, bläsddrade hit, tittade på en sida i tabellen och kom fram till att om resultatet var under försvarsvärdet skulle ditten hända. Bläddrade nån annan stans, en helt annan sida, om slaget var över skulle datten hända. Mitt slag var exakt lika med, och det hade de tydligen inte tänkt på... Det spelet fick ett nytt hem.

Sedan har de gjort trettiosex revisioner av reglerna, så förmodligen är de väl bättre nu. Finns de inte att ladda ner på nätet?
Det var just det att de verkar ha ansträngt sig för att göra spelet spelbart som lockade lite. ASL har släppt alldeles för få intressanta historiska moduler, och det som släppts är ju OOP sen Palmes tid.

Maglica

Citat från: "Anders Fager"Är det någon som vet om starter kit 2 och 3 är lika gräsliga?

Gillar man inte SK1, så nog risken stor att man inte uppskattar SK2 och SK3.

/Robert
Robert Maglica

Elias Nordling

CiteraNu har ni tappat mig. Vilket spel pratar vi om?

Fields of Fire
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Maglica

Citat från: "tinG"Jag har aldrig fattat vad ASLSK-serien skulle vara bra för. Det verkar bara ha stökat för oss veteraner som vill lära upp nya talanger! Det bästa vore om MMP publicerade hela Kapitel A (infanteristrid) i ASL och trykte ner några scenarion, och två-tre kartor i en box. Jag gillade Paratooper-konceptet.

Varför ASLSK innan ASL:
1. Mindre mängd regler att smälta, men ger ändå en indikation om man skulle uppskatta ASL eller inte.
2. Betydligt lägre "entry ticket".

Om man istället, som du säger, går på begränsad ASL direkt, så bör man nog inkludera Kapitel B (Terräng).  :P

/Robert
Robert Maglica

minke

Citat från: "tinG"Jag har aldrig fattat vad ASLSK-serien skulle vara bra för. Det verkar bara ha stökat för oss veteraner som vill lära upp nya talanger! Det bästa vore om MMP publicerade hela Kapitel A (infanteristrid) i ASL och trykte ner några scenarion, och två-tre kartor i en box. Jag gillade Paratooper-konceptet.

Jag kom in i ASL för ett år sen via SK-serien och hjälp från folk som spelat förr och tycker att det har fungerat bra. Inf + terrängkapitlet från ASLRB är fortfarande rätt mycket att sätta sig in i för en person som bara vill testa spelet innan han slår till på hela paketet, speciellt om man inte har tillgång till någon erfaren motspelare som vill hjälpa till. Har man lätt för regler plöjer man igenom de få sidorna i SK1-regelboken består av och kommer igång och spelar rätt snabbt. Men det är möjligt att det hade gått att lösa bättre.

BigPapaBear

Citat från: "silversixx"ASL har släppt alldeles för få intressanta historiska moduler, och det som släppts är ju OOP sen Palmes tid.

Varför är det så egentligen?

tinG

Citat från: "Maglica"Om man istället, som du säger, går på begränsad ASL direkt, så bör man nog inkludera Kapitel B (Terräng).  :P

Det har du ju rätt i...  :lol:

Själv gick jag in i ASL via Squad Leader (SL). SL har verkligen ett suveränt upplägg med långsamt ökad komplicitet. När expantionsboxarna (Cross of Iron, Crescendo of Doom & GI: Anvil of Victory)  började droppa in blev SL et al snabbt oöverblickbart. ASL blev rena rama befrielsen! Det är klart att det var bra att ha SL-spelen i bakhuvudet även om jag tycker att expantionsboxarna bara ökade förvirringen.

MMP borde kanske satsa på SL igen?!
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"MMP borde kanske satsa på SL igen?!

Utan tvekan!  :up:

Ett riktigt roligt spel.

A F

Citat från: "Maglica"Mindre mängd regler att smälta, men ger ändå en indikation om man skulle uppskatta ASL eller inte.

Jotack...

Maglica

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "tinG"MMP borde kanske satsa på SL igen?!

Utan tvekan!  :up:

Ett riktigt roligt spel.

Varför i hela friden behövs SL när ASLSK finns? Är det den inkrementella inlärningen eller regelsystemet man vill åt?

/Robert
Robert Maglica

BigPapaBear

Citat från: "Maglica"Varför i hela friden behövs SL när ASLSK finns? Är det den inkrementella inlärningen eller regelsystemet man vill åt?

/Robert

Jag kanske har missförstått upplägget men ASLSKs enda syfte är att leda fram till ASL. En nyutgåva med SL skulle kunna fungera som ett spel som inte behöver krånglas till mer. Man slänger bara på en massa historiska moduler och har kul.

Alternativet är väl om man kan spela alla historiska ASL-moduler med ASLSK?