Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Senaste köp

Startat av silversixx, 9 september 2009 kl. 00:00:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 24 Gäster tittar på detta ämne.

Southpaw

Citat från: "Elias Nordling"Panzer och Urban Sprawl köpta på GMTs rea. Mit brutaler zoll! 292 kr på ett köp som kostade mig 562 kr :-(

Känns ju väldigt märkligt överlag med tullavgiften.

Jag köpte Crown of Roses, Andean Abyss, PQ-17 samt Sword of Rome på rean. Fastnade givetvis också i tullen och fick betala 300 spänn.

Ordern låg på dryga tusingen. Så om saker och ting skötts i god ordning så borde rimligen min tull ligga på det dubbla jämfört med din order, postavgiften på 100 spänn undantagen då.

Inte för att jag vill betala mer tull men när det gäller myndighetsutövning så blir jag alltid lite ilsk när det sköts på en höft sådär...   :x

Kanger

Med tanke på den svindyra frakten samt tull och andra avgifter så kan det ju aldrig finnas en poäng att beställa direkt från USA längre. Även om de skänkte bort spelen gratis så skulle tull (beräknad på paketinnehållets värde som måste skrivas även om det är en gåva) plus frakt etc överstiga vad det kostar att köpa det online här i Sverige.

Jag har inget minne av att det var så förr. Något måste ha hänt, måste tänka (nu igen)...

Andreas Lundin

World of boardgames i Umeå tycker jag har väldigt konkurrenskraftiga priser om man räknar med vad frakt, tull och avgifter kostar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Doomfarer

Citat från: "Kanger"Med tanke på den svindyra frakten samt tull och andra avgifter så kan det ju aldrig finnas en poäng att beställa direkt från USA längre. Även om de skänkte bort spelen gratis så skulle tull (beräknad på paketinnehållets värde som måste skrivas även om det är en gåva) plus frakt etc överstiga vad det kostar att köpa det online här i Sverige.

Jag har inget minne av att det var så förr. Något måste ha hänt, måste tänka (nu igen)...

Det är INTE tull på gåvor upp till ett värde av 500 kr.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Klas Malmström

Problemet är inte tull-avgiften, utan momsen man åker på. Förra gången ett paket som jag tyckte låg under brytpunkten för tullavgift (som jag tror är c:a 100 Euro) fastnade så ringde jag och frågade. Fick då beskedet att tullavgiften inte behöver betalas om värdet på varan är under en viss summa, men momsen kan tas ut från första kronan.
Klas Malmström
Linköping

Klas Malmström

Citat från: "Andreas Lundin"World of boardgames i Umeå tycker jag har väldigt konkurrenskraftiga priser om man räknar med vad frakt, tull och avgifter kostar.
Instämmer - jag köpte Red Winter från dom och det priset+frakt var c:a 20 riksdaler under GMTs pris+frakt (även utan tullmongos inblandning).
Klas Malmström
Linköping

BigPapaBear

Citat från: "Klas Malmström"Problemet är inte tull-avgiften, utan momsen man åker på. Förra gången ett paket som jag tyckte låg under brytpunkten för tullavgift (som jag tror är c:a 100 Euro) fastnade så ringde jag och frågade. Fick då beskedet att tullavgiften inte behöver betalas om värdet på varan är under en viss summa, men momsen kan tas ut från första kronan.

Tullavgiftsgränsen är lägre än så. Runt 300-strecket så brukar paket börja fastna. Dessutom är det väl moms på tullavgiften? Eller minns jag fel?

Ex:

Spel 500 kr
Tull 100 kr
Total moms: 150 kr
Summa 750 kr
En mycket bitter liten man.

Klas Malmström

Citat från: "BigPapaBear"Tullavgiftsgränsen är lägre än så. Runt 300-strecket så brukar paket börja fastna. Dessutom är det väl moms på tullavgiften
Jag tror faktiskt att den höjdes för ett tag sedan - den hade varit väldig låg sedan 1990 eller något sådant om jag minns korrekt. Skulle inte förvåna mig om det är moms på den dock, den där absurda "hanteringsavgifen" är den det moms på om jag minns korrekt.

1400 SEK är det varan får vara värd för att slippa tullavgiften.

Från sidan nedan:
"Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull."

Här finns all information: http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... 05754.html
Klas Malmström
Linköping

Kanger

Exakt, det tillkommer ju postens hanteringsavgift och det brukar ju hamna på 50-100:- eller så.

Sen erbjuder ju World of boardgames fraktfritt vid 2000:- tror jag. Då blir det väldigt svårt att förstå varför man ska vänta i veckor från USA och sen kanske betala dubbelt i slutändan.

Andreas Lundin

Problemet för oss krigsspels-junkies är väl att WoB i Umeå får in nya spel relativt sent. Då kan vi som får kli i fingrarna av ett nytt spel lockas köpa dyrt från staterna...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Doomfarer

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Klas Malmström"Problemet är inte tull-avgiften, utan momsen man åker på. Förra gången ett paket som jag tyckte låg under brytpunkten för tullavgift (som jag tror är c:a 100 Euro) fastnade så ringde jag och frågade. Fick då beskedet att tullavgiften inte behöver betalas om värdet på varan är under en viss summa, men momsen kan tas ut från första kronan.

Tullavgiftsgränsen är lägre än så. Runt 300-strecket så brukar paket börja fastna. Dessutom är det väl moms på tullavgiften? Eller minns jag fel?

Ex:

Spel 500 kr
Tull 100 kr
Total moms: 150 kr
Summa 750 kr

Än en gång, ingen tull eller moms på gåvor om värdet understiger 500 kr.  Så kan man få avsändaren i USA att skriva gåva och ett värde på under 500 kr är du home free.

http://www.tullverket.se/innehallao/g/g ... 05731.html
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Klas Malmström

Citat från: "Doomfarer"Än en gång, ingen tull eller moms på gåvor om värdet understiger 500 kr.  Så kan man få avsändaren i USA att skriva gåva och ett värde på under 500 kr är du home free.

http://www.tullverket.se/innehallao/g/g ... 05731.html
Gäller att man hittar någon privatperson som är villig att köpa det först och sedan skeppa det vidare då.

Tror det är svårt att få ett företag att packa något så det ser ut som om det kommer från en privatperson och dessutom ev. sätta ett för lågt värde i tulldeklarationen.
Klas Malmström
Linköping

Nisse

De flesta amerikaner drar sig rejält för att ljuga på tulldeklarationen eftersom det räknas som ett federalt brott (posten och liknande räknas som federala myndigheter) och straffen då blir absurt hårda. Inte sådär hårda utan runt 10 års fängelse, i bästa fall... Detta enl några amerikaner jag känner som är insatta i det hela.

Kanger

Inflationen i "hårdare straff" gör väl att politiker snart måste förorda nackskott för att gå mot röd gubbe.

Men frakten återstår alltid. Även om man skulle slippa tull och moms så är frakten numera lika dyr som spelet.

Elias Nordling

Ett paket med nio spel från Decision Games. De åtta nya minispelen från Joe Miranda, samt Patton's First Victory, även det ett litet spel. Allt som allt gick det på drygt tusenlappen inklusive frakt, och tullen och momsen på 350 kr känns därför rätt och riktig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"