Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Ny WW2-serie på SVT 1

Startat av jonjac, 4 januari 2010 kl. 22:16:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraHar någon sett någon bra dokumentär som faktiskt går ner på detaljnivå och visar en kampanj på ett strukturerat sätt, med kartor och lineär kronologi?

Vet inte hur djupt den dyker, men den brittiska A World at War brukar väl ses som föredömet när det kommer till världskrigsdokumentärer?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Citat från: "Vvornth"
Citat från: "BigPapaBear"Det mest lysande exemplet är väl hur stort fokus västfronten 1944 får jämfört med resten av kriget. En WW2-dokumentär borde ju till 70-80%handla om saker på östfronten. Att i detalj gå igenom landstigningen i Normandie, men bara nämna Op. Bagration i förbigående känns galet.

En fransk dokumentär som sagt...

Då avgörs väl krigen med de franska bataljonerna nere vid Marseille?  :P
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Kreufeldt

Citat från: "Snowfox"
Citat från: "BigPapaBear"Det mest lysande exemplet är väl hur stort fokus västfronten 1944 får jämfört med resten av kriget. En WW2-dokumentär borde ju till 70-80%handla om saker på östfronten. Att i detalj gå igenom landstigningen i Normandie, men bara nämna Op. Bagration i förbigående känns galet.

De lyckades iaf redan i första delen framställa deGaulle som hjälten. Alltså redan innan tyskarna anfallit Frankrike så visade han hur fantastisk han var...   :insecure:

BigPapaBear

Citat från: "Klas Malmström"Fast nu handlade ju första delan om åren 1933 - 1944 så jag misstänker att BigPapaBears kommentar inte var om denna dokumentärserie

Mycket riktigt talade jag i största allmänhet.
En mycket bitter liten man.

Snowfox

Citat från: "Kreufeldt"
Citat från: "Snowfox"

De lyckades iaf redan i första delen framställa deGaulle som hjälten. Alltså redan innan tyskarna anfallit Frankrike så visade han hur fantastisk han var...   :insecure:

Fantastiskt, men de Gaulle hade verkligen turen på sin sida när han hoppade på sista flyget ut till England och på något sätt lyckades få Churchills öra och därmed tillgång till att prata i BBC:s franska sändningar.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Delirium

Citat från: "Elias Nordling"Vet inte hur djupt den dyker, men den brittiska A World at War brukar väl ses som föredömet när det kommer till världskrigsdokumentärer?

Ah, man fick den med en kvällstidning i somras så jag har första delen liggande, då kanske man borde se den. Noterade precis att Olivier är berättarröst.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Organ

Citat från: "jerry"Citat : "den franska produktionen av PANSARVAGNAR" när man visar stridsvagnar i mängd
Finns det egentligen något som korrekt och riktigt faktiskt heter pansarvagn? Är inte det nåt i stil med det det eländiga uttrycket "maskingevär", som mig veterligen i alla fall, inte existerar annat än hos folk som inte vet bättre och som precis befinner sig ett pinnhål över att säga "pickadoll"?
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

hybris

Citat från: "Organ"
Citat från: "jerry"Citat : "den franska produktionen av PANSARVAGNAR" när man visar stridsvagnar i mängd
Finns det egentligen något som korrekt och riktigt faktiskt heter pansarvagn? Är inte det nåt i stil med det det eländiga uttrycket "maskingevär", som mig veterligen i alla fall, inte existerar annat än hos folk som inte vet bättre och som precis befinner sig ett pinnhål över att säga "pickadoll"?
funderade på samma sak  när jag läste tråden.
Kändes lite skämigt att inte ha full koll.
Tills jag insåg att det är strv som gäller och inget annat.
Undrar hur mycket sakfel man själv slänger sig med i andra ämnen.

Sten Ekedahl

Citat från: "Organ"

Maskingevär är faktiskt det finlandssvenska ordet för kulspruta. Förmodligen inlånat från tyskan på samma sätt som kulsprutepistol heter maskinpistol i finlandssvenskan. Kulsprutegevär benämner de f.ö. snabbeldsgevär.
Wargames - Laborationer i historia

lampros

Citat från: "Organ"Finns det egentligen något som korrekt och riktigt faktiskt heter pansarvagn?

"Pansarvagn" är en kortare form av "pansarbandvagn" i min bok.

Bara för ordet inte står i NomenA betyder det inte att det inte får användas.

Jag menar t ex så här: på 80-talet fanns det (korrekt skrivet) "norrlandbrigadskyttekompani". Den übertrogne militären skrev då ut hela detta begrepp när ett sådant kompani förekom i en text, även om det hade räckt med "skyttekompaniet" eller "kompaniet" när det framgick av sammanhanget vad som menades.

Med andra ord: normal språkkänsla, som detta att korta ner otympliga begrepp, det är inget fel. Tvärtom.

För övrigt vet jag att "pansarvagn" inte är detsamma som "stridsvagn". Men som synonym i det där TV-programmet, tja, det kan väl få passera. Det LÅTER fel men är inte logiskt fel.

Annars har det glatt mig att på olika forum hjälpa översättare som sökt guidning i militärtermernas värld. Det borde bli bättre standard när fler i detta skrå söker sig till expertisen. Om man säger.

Andreas Lundin

Citera"norrlandbrigadskyttekompani"

nskkomp, skulle nog jag skrivit.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "lampros"Bara för ordet inte står i NomenA betyder det inte att det inte får användas.
JO!!!! :evil:  :evil:  :evil:

EvilSpook

Citat från: "Organ"Finns det egentligen något som korrekt och riktigt faktiskt heter pansarvagn?
Svenska akademien anser att det finns. I min värld skulle det väl kunna vara vilken typ av "plåt på chassi" som helst.
:ultra:

//EvilSpook

jonjac

Ser just nu andra delen. En hel del filmmaterial jag aldrig sett förut. Mycket intressant.

hybris

Citat från: "jonjac"Ser just nu andra delen. En hel del filmmaterial jag aldrig sett förut. Mycket intressant.

Samma här.Mycket nytt material,undrar vad serien   heter i original.