Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battle for Normandy, the

Startat av Andreas Lundin, 21 januari 2010 kl. 09:33:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Av beskrivningar jag fått av spelet låter det som om systemet ska vara rätt basalt, utan några särskilda klurigheter.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Citat från: "Scipio"Fast det är klart att ett monster spel är ju ett monsterspel.

Fantastiskt Roger!   :up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Sten Ekedahl

Citat från: "Snowfox"Brukar inte GMT vara snabba med att lägga upp reglerna som living rules på sina spel? Det finns ju ingenting att ta del av på deras hemsida.

Min erfarenhet är att det är helt upp till spelets designer att skapa "living rules". GMT publicerar dem gärna, men det är spelkonstruktören som har ansvaret.
Wargames - Laborationer i historia

Andreas Lundin

Regler finns iaf på consimworld med en massa andra filer.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Nick

Finns också en hyfsat detaljerad replay på Consim i PBEM folder (sidan 2).

Jag ser BfN som ett förbättrat TLD. Duger gott för mig.

Granlid

Nu är det dags att jag kryper ut ur garderoben (spelrummet) och visar mig på forumet.

Även om jag har pillat med en del krigsspel, så försöke jag nu mer seriöst spela igenom och lära mig tBfN. Inte helt lätt, då det är ett par saker jag fortfarande kämpar med att greppa.

Men efter att ha spelat igenom Bloody Omaha ett antal gånger, så inser jag att det verkar vara ett hopplöst företag att få jänkarna upp från stranden (och stanna där). Kanske blir det skillnad när man lägger till Naval fire mm. Får köra mer i helgen.

Synd att jag inte kan komma till Lincon, hade gärna spelat det med andra.

Upptäckte även hur tacksamt det är med VASSAL-modulen, trots att jag har spelet på bordet framför mig. Ångraknappen börjar bli utsliten  :D

Har ni andra spelat igenom några scenarion än?

/Magnus
Friendly fire isn't.

Andreas Lundin

Välkommen till forumet!

Näe jag har inte kört annat än Bloody Omaha ensam. Men jag har lyckats köra rätt hårt med jänkarna och kommit en bra bit in i landet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Johnson

Jag tycker att det är sympatiskt att man lagt extra krut på själva invasionsfasen.

Sen tycker jag snarast att det är en fördel om systemet inte är för invecklat med tanke på hur stort spelet är.

Intrycket är klart positivt.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Kanger

Apropå Tullmongon, överväg att beställa från Agorajeux i Frankrike. Normandy kostar hos dem 117 euro men då slipper man ju tullen eftersom det är inom EU samt att de skickar fraktfritt inom EU om man handlar för minst 150 euro!! Dessutom så har de något slags poängsystem där man får poäng beroende på hur mycket man köper. Dessa kan man sen casha in mot prylar.

Så det är bara att räkna vad som är billigast.

http://www.agorajeux.com/lang-en/

Delirium

Och på min favorit, svenska worldofboardgames.com kostar spelet 1149 kr plus frakt (65 eller 77 kr), 1-3 dagars leveranstid. Om jag köper det blir det därifrån.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Delirium

Av någon anledning tycker jag landningszonerna ser lite halvtaffliga ut. Ett litet problem när man jämför med Overlord...

Elias Nordling

Hur menar du? Grafiken på kartan eller att det inte ser rätt ut med enheternas placering efter landstigning?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Jag har spelat solo och finner att landstigningar fungerar rätt så bra i detta system. Hela systemet är väldigt enkelt, vilket gör att man kan hålla ett rätt högt speltempo (till skillnad från i många andra monster).

Jag skulle dock vilja se en kampanjstart för 7 juni också, så man slipper grotta med luftlandsättningar och slakten på stränderna.

Granlid

Citat från: "Andreas Lundin"Jag skulle dock vilja se en kampanjstart för 7 juni också, så man slipper grotta med luftlandsättningar och slakten på stränderna.

Då kan du glädja dig åt Dannys senaste nyhet:
http://www.boardgamegeek.com/thread/517 ... -scenarios

/Granlid
Friendly fire isn't.

Delirium

Citat från: "Elias Nordling"Hur menar du? Grafiken på kartan eller att det inte ser rätt ut med enheternas placering efter landstigning?

Grafiken på kartan, för mig ser det rätt plottrigt ut med en massa snedställda bokstäver. Herregud, jag börjar bli som Fanni.