Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battle for Normandy, the

Startat av Andreas Lundin, 21 januari 2010 kl. 09:33:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Citat från: "Andreas Lundin"Jag har spelat solo och finner att landstigningar fungerar rätt så bra i detta system. Hela systemet är väldigt enkelt, vilket gör att man kan hålla ett rätt högt speltempo (till skillnad från i många andra monster).

Av vad jag har hört så är detta den primära anledningen till varför jag skulle vilja ge mig på detta, ett system med miljarder [uttalat med kort a] blippar som ändå är enkelt.

CiteraJag skulle dock vilja se en kampanjstart för 7 juni också, så man slipper grotta med luftlandsättningar och slakten på stränderna.

Detta är dock lite oroväckande, att det inte inkluderats en sådan kampanj i grundspelet. Om det är på gång efteråt är det okej men visst fasen borde det funnits med från början?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

silversixx

Citat från: "Delirium"
Citat från: "Elias Nordling"Hur menar du? Grafiken på kartan eller att det inte ser rätt ut med enheternas placering efter landstigning?

Grafiken på kartan, för mig ser det rätt plottrigt ut med en massa snedställda bokstäver. Herregud, jag börjar bli som Fanni.
Det är en positiv förvandling. Du kommer garanterat att börja köpa spel med rätt lite regler men med häftiga blippar och snygga kartor.

Elias Nordling

CiteraDu kommer garanterat att börja köpa spel med rätt lite regler men med häftiga blippar och snygga kartor.

Köpte inte du Triumph of Chaos av mig?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraDu kommer garanterat att börja köpa spel med rätt lite regler men med häftiga blippar och snygga kartor.

Köpte inte du Triumph of Chaos av mig?
Jag bytte till mig, stor skillnad! ;)
Lite syftningsfel från min sida, jobbigt skrivna regler (dvs nästan alla spel som Björn gillar) hade nog passat bättre i det här sammanhanget.

Elias Nordling

Citerajobbigt skrivna regler hade nog passat bättre i det här sammanhanget.

Bytte inte du till dig Triumph of Chaos av mig? :-)

Två regelböcker, utan uppenbar logik i vilka regler som hör hemma i den ena eller den andra.

silversixx

Fruktansvärt förvirrande när man skulle läsa. Men det var att kasta bort och läsa de erratade reglerna istället. De var t om förståliga (samma utvecklare gör för övrigt ett spel om spanska inbördeskriget och, tror jag, Irländska konflikten)

Andreas Lundin

Hallå! diskutera TBfN i den här tråden!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

andqui

Är det någon/några som spelat detta? Vad har ni för erfarenheter av det? Bra eller dåliga...

Själv blev jag förtjust i det och var tvungen att slå till. Nu när jag provspelat några scenarion så upplever jag att man får söka på CSW för att få rätsida på en del regeloklarheter. Inget irriterande men jag fördrar nog tydligare regler från början. Ett annat aber är att det verkar väldigt svårt att få iland sina trupper i enlighet med det historiska utfallet plus att jag vet inte vad jag ska tycka om mandatory attacks.
Anders

Andreas Lundin

Mandatory attacks gäller på en så försvinnade liten del av slagfältet att jag inte ens brytt mig om att tycka illa om regeln.

Att så stroa spel har errata är ju ingen nyhet. Men konstruktören har nog den bästa supporten av alla jag stött på. Ställer man en fråga har man svar inom timmar.  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Tommy Röhs

I verkligheten: Om du inte vill bli inblandad i strid. Varför beordrade du då dina förband att rycka fram tills de får stridskontakt med fienden?

I spelet: Om man nu inte vill slåss, varför ställde du då brickorna i rutan intill fienden?

Låter OK för mig.

Elias Nordling

CiteraI spelet: Om man nu inte vill slåss, varför ställde du då brickorna i rutan intill fienden

Därför att neutrala zoner på denna skala ser för kackigt ut?

CiteraMandatory attacks gäller på en så försvinnade liten del av slagfältet att jag inte ens brytt mig om att tycka illa om regeln.

Att då överhuvud taget ha med regeln som standard, när i själva verket undantaget är standard, tycker jag är dålig spelkonstruktion. Detsamma gällde The Killing Ground, men där kunde konstruktören möjligen skylla på att spelet byggde på ett befintligt system. Så inte här.

Elias Nordling

Men det är bra att ni berättar saker om spelet för mig som stärker mig i mitt beslut att inte köpa det.  :up:

Mode

Jag tänker plåta och skriva lite från partiet vi planerar att köra i krigsspelsrummet under LinCon och försöka göra en uppdatering per dag ungefär.

Vill ni ha det i denna tråd, under LinCon 2010 eller i en ny Battle for Normandy Replay?
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Nick

Enklast att hitta blir i en ny BfN Replay-tråd. För den kommer ju bli helt massiv med massor av bilder och sköna kommentarer från båda sidor.  :wink:

Delirium

I Overlord/Killing Ground gäller "mandatory attacks" enbart i clear terrain och mot enheter som zocar dig, alla andra fall är undantagna.

I BfN vet jag inte hur det funkar men jag har sett en omfattande diskussion om Caen och att det är problem att få ett historiskt utfall. Tänkte det kunde vara bra att avvakta och se vad designern bestämmer sig för innan man testar spelet. (Så därför började vi med Overlord/TKG istället.  :P
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed