Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battle for Normandy, the

Startat av Andreas Lundin, 21 januari 2010 kl. 09:33:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

Citat från: "Nick"Enklast att hitta blir i en ny BfN Replay-tråd. För den kommer ju bli helt massiv med massor av bilder och sköna kommentarer från båda sidor.  :wink:
Instämmer! :)

Andreas Lundin

Nästa del i serien? Enligt BGG jobbar man på detta:

Ser ju intressant ut, men jag hade hellre sett en behandling av en operation på östfronten...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Sicillien som krigsskådeplats blir mest intressant om man spelar med tre olika "lag", där jänkare och britter kan vinna individuella segrar. Monty vs Patton.

Ändlösa diskussioner om supply hit eller dit. Orgasmiskt! Harmoni vid spelbordet är bara tråkigt.
En mycket bitter liten man.

aegneus

Apropå funderingarna på senaste Galore kring att det var nästan omöjligt att stoppa en allierad vinst 9:e juni.

Hittade en viktig post av Dan Holte på consimworld. Han rekommenderar att man ignorerar VC för alla datum innan det man har som tänkt mål. VP för tidiga datum är tydligen satta för spel där man spelar till det datumet (och alltså inte förväntas ta hänsyn till att det finns ett krig efter det datumet...)

CiteraFirst (and ignoring the Sudden Death numbers - as I've said many times, I allowed that in there reluctantly), you realize that the VP points for say, 9 June, are there for those who planned to play to that day from the start, right? If you plan on playing the campaign, or whatever other date, then ignore everything else.

If both sides are playing to either the 9th or the 15th by plan, it changes the game quite a bit. It will be much more aggressive. The Allies will spend all their supply points, but on the other hand, the Germans don't have to concern themselves with long-term survival.

http://talk.consimworld.com/WebX?14@712.4L5CbbsX7HV.14@.1dd25a9e/7473

wingnut

Helt riktigt.  Detta poängterade Herr Röhs flera gånger innan vi började spela, men blev inte riktigt bönhörd ens av våra tyska medbröder som hellre ville att vi skulle ha sudden death-reglerna med, om jag minns rätt? Så vid vårt bord var nog detta ett medvetet beslut även om vi inte insåg vikten av beslutet, trots Tommys påpekanden.

Jag vet dock inte huruvida det diskuterades vid "fönsterbordet". Det brukar för övrigt bara vara de snyggaste gästerna som blir placerade vid fönsterbord har jag hört.
wingnut

aegneus

Ser man på. Sånt missar man om man är tvungen att vara på andra saker under setup-fredagen....

Eftersom jag missat diskussionen släppte jag ju Bauyeux (= alla VP)  utan alltför större motstånd och kringgick hela saken!

wingnut

Kringgång är ju en erkänd (militär) taktik och bör alltid övervägas.
wingnut