Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Musket & Pike: Nothing Gained but Glory

Startat av Engelbrekt, 3 oktober 2008 kl. 23:46:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Jag har inte full koll på den nya reglerna. Men vad jag minns så får inf inte skjuta på cav som interceptar. Så det är en underskattad taktik att kasta fram sitt cav mot en avancerande inf-center. Något fransmännen kan göra vid Lens.

Engelbrekt

Citat från: "magnus lindström"Jag har inte full koll på den nya reglerna. Men vad jag minns så får inf inte skjuta på cav som interceptar. Så det är en underskattad taktik att kasta fram sitt cav mot en avancerande inf-center. Något fransmännen kan göra vid Lens.

Helt rätt, har infanteriet marscherat så kan det inte skjuta som reaktion. Det är en kraftfull taktik som nog bäst kombineras med att göra en Withdraw reaction omedelbart efteråt så att inte kavalleriet nedkämpas.

En sak som kanske kommer att glädja dig, om jag minns ett av dina tidigare inlägg korrekt: till version 5 reglerna funderar de på en ändring av Charge till att man kan anfalla den närmsta fienden oavsett om man har LOS till den.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

magnus lindström

Ja det blev helt sjuka situationer vid Nördlingen då det blev omöjligt för sveskarna att ta sig upp för en kulle. Jag tolkar det som att man kan se fanorna fast man inte kan skjuta med art. etc.

Engelbrekt

Spelet dras snart på kontot och skeppas: http://talk.consimworld.com/WebX?50@824 ... 6@.ee6f22d

:)

A F

Citat från: EngelbrektDet mesta som skedde kan nu också ske i spelet. /quote]

Är inte det en jättekapning av antingen scenariot eller systemet i stort?

Engelbrekt

Citat från: "Anders Fager"Är inte det en jättekapning av antingen scenariot eller systemet i stort?

Inte medvetet i alla fall. Kan du förklara närmare hur du menar?

A F

Citat från: "Engelbrekt"
Citat från: "Anders Fager"Är inte det en jättekapning av antingen scenariot eller systemet i stort?

Det lät på dig som att Lund inte rikitigt funkar. Behöver i och för sig inte betyda att spelat är knasigt. Det kan bara vara en konstig situation.

Engelbrekt

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Engelbrekt"

Det lät på dig som att Lund inte rikitigt funkar. Behöver i och för sig inte betyda att spelat är knasigt. Det kan bara vara en konstig situation.

Inget slag kan återges helt korrekt i M&P. Det är helt enkelt för många variabler och "freak incidents" som skedde historiskt. Så fort man läser på ordentligt om ett slag framgår systemets brister i att visa detsamma. Men det gör ett väldigt bra jobb i att fånga de huvudsakliga dragen och händelserna. Det känns trovärdigt.

Lund är som du säger något av ett extremfall. Längden på slaget, de dramatiska skiftningarna och faserna, samt arméernas uthållighet trots de höga förlustsiffrorna är svåra att återskapa med M&P:s regler. Därför är det en drös specialregler, kanske för många för att falla renläriga i smaken. Men våra speltest visar på ett förlopp som är läskigt nära det historiska.

Jag hoppas att folk kommer att ha skoj med att spela det.

pelle

Nu har pengar dragits och "it will ship in tomorrows mail", så med lite tur har man väl spelet här till FF. Jag har aldrig spelat något riktigt M&P (bara det där Paris-spelet i VV), så det kan bli intressant. Jag hade fullständigt förträngt att jag hade beställt det här spelet, så det var en liten överraskning. :)

Engelbrekt

Citat från: "pelle"Nu har pengar dragits och "it will ship in tomorrows mail", så med lite tur har man väl spelet här till FF. Jag har aldrig spelat något riktigt M&P (bara det där Paris-spelet i VV), så det kan bli intressant. Jag hade fullständigt förträngt att jag hade beställt det här spelet, så det var en liten överraskning. :)

Samma här, två boxar är på väg. Äntligen!

Andreas Lundin

Grattis till alla inblandade!
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Engelbrekt

Nu har det anlänt, fint att äntligen se det i sitt slutgiltiga skick. Ska spela igenom det i kronologisk ordning med boysen.

Elias Nordling

Har spelat Nyborg nu. Trevligt, som alltid!

Att skriva en recension av ett spel med ett halvdussin slag efter att ha spelat ett känns inte rättvist, se det mer som ett första intryck, samt en recension av systemet.

Musket & Pike-serien, för er som inte är bekanta med den, lånar från bland annat Rob Markhams spel om medeltiden, Great Battles of History och Civil War Brigade bland annat, för en mycket njutbar syntes. Man kan säga att det finns tre nyckelkomponenter: Ordersystemet, de tre förlustskalorna och reaktionsmöjligheterna.

Ordersystemet är en innovation av Rob Markham som plockats upp och förfinats. Principen är att en given grupp enhet har en av fyra order. Har man Rally kan man t ex återhämta sig men inte gå närmare fienden. Har man charge MÅSTE man gå rakaste vägen mot fienden och kan inte återhämta sig. Och så vidare. Restriktionerna inom varje order gör det svårt att vara den där duktiga skrivbordsgeneralen som kirurgiskt kringgår och omringar fienden. det blir mest lützen av alltihop, som det ska vara. Sägas ska att man inte heller kan byta order automatiskt, utan måste slå tärning för det.

Med förlustskalorna menar jag att man håller reda på såväl faktiska förluster som minskad moral och ökande oordning i leden som tre separata faktorer för varje enhet. Det ger en väldigt bra känsla, men också väldigt mycket markörer (det finns t om dubbelmarkörer som har t ex påde bruten formation och skakad moral för att minska stacken något). Kavalleri håller dessutom reda på hur många pistoler de skjutit. Många markörer blir det.

Reaktiviteten i systemet är omfattande. du kan reagera på nästan allt med nästan vad som helst. Du kan ändra facing, backa undan strid, göra kavallerichock eller skjuta. reglerna för vad som kan trigga vad är omfattande.

För en del som försöker sig på detta resulterar det bara i kaos. För mig klickar det av någon anledning på plats av sig själv och jag får en närmast intuitiv känsla för systemet. Ingen aning om varför.

Första utgåvan av reglerna till systemet var på 16 sidor och snudd på oanvändbara i sin ofullständighet. All interaktivitet gör helt enkelt att det är väldigt många olika situationer som kan kroka i varandra. Först med tredje utgåvan av reglerna som var nästan dubbelt så långa som första tyckte jag det blev klart och tydligt. Nu är vi inne på femte och det känns som de börjar dra för långt. De besvarar säkert samtliga frågor som någonsin kan uppstå i spelet, men på bekostnad av att förstagångsläsaren formligen översköljs med undantag och exotiska situationer när han ska försöka plöja reglerna.

Vad gäller Nothing Gained but Gore har jag som sagt bara spelat Nyborg-scenariot. det var förstås bra. Jag vet ju vilken omsorg konstruktörerna har lagt ner på scenariokonstruktionen, så jag har fullt förtroende för att de andra också är det. Så här långt ger jag spelet en femma av fem i betyg.

Så här kan det se ut:

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"