Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

LinCon 2017 - 24 maj – 28 maj

Startat av Rydfalk, 3 februari 2017 kl. 12:25:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Hannes

Ett utmärkt konvent, tack till alla som jag fick spelat med!  :)

Rydfalk

Lagt upp bilder både på FB och här.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Scipio

Tack till Rydfalkarna och alla andra krigsspelare för ett grymt trevligt konvent.
Kul att även långväga besökare från Norge letade sig dit för delta i gemenskapen!

Själv fick förutom två mycket trevliga pub-rundor spelat:

- Austerlitz 1805: Rising Eagles - Gillar verkligen känslan och systemet och Austerlitz känns lite roligare en Waterloo. Ser fram emot fler spel i den här serien

- Forged in Steel - Euoro-CDG skumt men intressant. Efter ett gäng partier med det nu så tror jag att det kommer att få en del speltid med jämna mellanrum

- 3x Clank!: A Deck-Building Adventure - Drakborgen + Dominion, riktigt roligt och busigt spel som nog alltid kommer med i fortsättningen på grund av sin snabbhet och humor

- Plague Inc.: The Board Game - Bra överfört från app-formatet till brädspelsformatet, väldigt simpelt och lättsamt. Funkar säkert bra att köra med icke-"gamers"

- Dune: The Dice Game - Spel på Dune är ju kul, kanske lite långsamt för vad det är men helt ok i varje fall.

- Quartermaster General - Vid det här laget en klassiker i krigsspelsrummen

- Polis: Fight for the Hegemony - Riktigt bra euro-krigsspel som ändrar karaktär från start till slut. Det känns som två helt olika spel när man jämför första rundan med sista

- Tenkatoitsu - Wow vilket coolt litet spel som bara dryper av fluff och tema men ändå flyter på riktigt bra, det här kommer få mer speltid

- Angels & Demons prototypen hos Fryx - Riktigt kul och vackert tvåmannalags-euro-krigsspels-hybrid där man börjar med alla 400 figurer i spel och där dom snabbt förloras och mängden krymper och man desperat försöker producera mera för att hålla näsan ovanför vattenytan. Hoppas att dom ger ut det snart.

- Quartermaster General: 1914 - Lätt det bästa QM-spelet, helt klart mera av ett "Gamers game".
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Jag hade ett på det stora hela bra konvent (13:e i ordningen) och fick spela ganska många spel. Jag har lite funderingar angående mängden "blipp" i blipprummet men jag håller på att fila på dem och skickar dem till Rydfalk sr personligen först för påseende. :)

Jag spelade

Austerlitz Rising Eagles
Britannia
Blitz: A World in Conflict
Twilight Struggle
Star Wars: Rebellion
7 Wonders x2
Small World
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 29 maj 2017 kl. 16:48:31
Jag har lite funderingar angående mängden "blipp" i blipprummet men jag håller på att fila på dem och skickar dem till Rydfalk sr personligen först för påseende. :)
:up: Absolut! Kan vara kul att höra! Kan redan nu grubbla lite på frågan och angränsande ämnen...

Krigsspelsrummet Blipp? Tja, jag är själv inte så petig i detta avseende. Tycker mest att någonstans i spelet ska folk ta skada eller känna smärta och att det inte bör finnas linjaler med... Brukar säga att spel där man kan bygger järnväg kan vara ok, om man planerar att forsla en pansardivision längs den.
Är dock inte religiös i frågan :)

En annan fråga - som du kanske kommer till? - kan vara hur kul man får ha i blipprummet... :insecure:
Helst vill man se eleganta herrar - som oss då - som under stor koncentration och tystnad flyttar små blippar med pincett.
De mer sociala spelen lockar dock till skratt och diverse kraftuttryck.

Det känns som att vill vi att rummet är populärt blir det - för i alla fall min smak - väl högljutt.
Men, härvidlag känner jag att man får ta det goda med det onda.

Delirium

Vi tänker likartat, jag har med också den aspekten i mitt förslag, som jag tror kan slå flera flugor på fingrarna samtidigt.  :insecure:
Imperial Elegy
Space Empires

Rydfalk

Citat från: Delirium skrivet 29 maj 2017 kl. 19:24:39
... som jag tror kan slå flera flugor på fingrarna samtidigt.  :insecure:

:up:
...eller som vi brukar säga, det är helt ok om något faller mellan stolarna, så länge faller i god jord!

Rydfalk

Någon som har erfarenhet av ljuddämpning? Skulle 1,5 m x 6 m (eller hur långt rummet är) cammo-tyg göra någon skillnad?

BjornH

Mycket trevligt LinCon. Själv han jag spela:

2x Space Empires 4x
Conquest of Paradise
Blitz! A World in Conflict
Impulse
Eclipse
Combat Commander
Mage Wars (med domination scenario, 2 vs 2)

Allt var kul men de längre spelen (Space Empires och Blitz) var mest tillfredställande som vanligt. :)
Hälsn.

- Björn

wingnut

Även tunt tyg gör en massa skillnad för att minska ekot och ljudnivån. Om det är "plastkammonät" vet jag dock inte om det gör ngn skillnad, har inte testat.
wingnut

Rydfalk

Citat från: wingnut skrivet  1 juni 2017 kl. 18:03:53
Även tunt tyg gör en massa skillnad för att minska ekot och ljudnivån. Om det är "plastkammonät" vet jag dock inte om det gör ngn skillnad, har inte testat.
Nej, nej (och de stinker så förbannat!). Hittade ett cammotyg för 50:-/metern och kan lägga några hundra på det.

Då satsar jag det, sedan har jag och Delirium diskuterat rum en del. Ska ta en del frågor till konventsledningen men frågan är hur meningsfullt det är nu. Ska dra lite tankar till dem men får vara beredd att följa upp i höst när den nya ledningen samlas.

Delirium

Är nog lite tidigt att ta upp det, ja.  :P

Men intressanta diskussioner, verkligen!
Imperial Elegy
Space Empires