Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Legion Wargames Dien Bien Phu

Startat av Strv102r, 16 april 2017 kl. 15:18:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Nej men vad gör du! Du kan ju inte lämna reträttvägen öppen sådär!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Som vi märkte strax efter denna sekvens, som snart redovisas, så går det i spelet bra att dra ur inom något hundratal meter från en fientlig bataljon och det utan skydd. Det var något oväntat för mig. Jag anföll som jag skulle gjort i verkligheten och nyttjat de skyttegravar som finns snarare än anfalla i helt öppen terräng.

Tja, man lär sig.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Vietcong anföll om nätterna, skyttegravarn skyddade mot motanfall om dagarna. Hursomhelst behöver du inte nödvändigtvis anfalla från öppen terräng, du behöver bara några som hindrar flykt.

Strv102r

Fransosen ger upp Gabrielle och låter granatkastare och tre kompanier dra ur bakåt. Två kompanier blir kvar "för att skydda urdragningen". Det är nu jag märker vilken effekt reglerna ger. Beatrice försöker han hålla.

Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 29 april 2017 kl. 20:11:30
Vietcong anföll om nätterna, skyttegravarn skyddade mot motanfall om dagarna. Hursomhelst behöver du inte nödvändigtvis anfalla från öppen terräng, du behöver bara några som hindrar flykt.

Säkert så. Men det är ganska gamey att skicka ut enheter i öppen terräng nära fienden och sedan inte anfalla för att få en ZOC som hindrar rörelse i en viss hex. Man tänker inte riktigt så IRL. Då tar man en bra stridsställning längre bort som fienden måste passera. Det går nog att rationalisera på en rad olika sätt, men det var inte uppenbart för någon av oss.

Strv102r

Fransosens tur. Efter en intesiv, men i antal platser begränsad stormeld så drar han ur från Gabrielle med de sista kompanierna, men i Beatrice genomför han ett motanfall för att återta den förlorade 1/4 delen. Där märker vi nästa sak som är är en konsekvens av reglerna. Man ska inte anfalla med reducerade kompanier. Risken för en step loss i den defensiva elden är överhängande och då är anfallet slut. Häpp!

Det gick ju bra vid Gabrielle. Kanske man ska ta Anne-marie, mål 5, med det fräscha regementet ur 308 divisionen. Där finns ju bara Thailändare? Framåt på regementet till utgångsläge för anfall!

Strv102r

Ett nytt försök på Beatrice.

Vid Anne-Marie finns det inga flankeringsmöjligheter.

Fienden grupperar fram för att understödja försvaret.

Jag tar mig in i motståndsområdets ena del, men det går åt helsicke i den andra.

Vid Beatrice börjar det se pyrt ut för fransmannen.

Strv102r

En framgångsrik insats med attackflyg inleder den franska verksamheten i Beatrice.

Därefter drar det yttersta franska kompaniet ur. Nu är det ju lite svårare att hindra detta då alla Viet Minh enheter som är ute på flata Hugo under fransosens drag är lätta att bekämpa då det väl representerar verksamhetsidé huvudsak under dager. Det finns ju en övergripande logik i detta, i linje med Elias inlägg, och vi funderar och lär oss efter hand.

Därefter anfaller det kvarvarande reducerade kompaniet för att slå sig ut. IRL skulle nog det andra kompaniet stannat kvar och understött anfallet, men så blev det inte som fasordningen är uppbyggd. Om man analyserat den närmare skulle det nog kunnat genomföras så ändå. Många klurighetervinbyggda i systemet som man upptäcker efter hand. Vi får läsa detvsom att det andra kompaniet drog av misstag eller av feghet och lämnade kompisarna i sticket. Inte osannolikt i detta läge kanske.

Också vid Anne-Marie går fransmannen till motanfall. Men här för att kasta ut mig.

I Beatrice får anfallet ett Kamikaze-upplösning.

Medan resultatet i Anne-Marie är att jag kastas ut och regementet blir kasserat för ett tag framöver.

Mats Eden

Det är bra att använda French After Combat move för urdragning. Genom att köra fram upp till sex enheter med valley move först för att ev upprätta LoC. Dessa kan sedan göra Tactical move och ev anfalla för att öppna inringning.
På samma sätt är det kritiskt för VM att säkra inringning annars är det lätt att dra ur...

Strv102r

Med två GT under bältet så kan vi konstatera att även om ett fåtal regler inte varit uppenbara, men säkert motiverbara, så är detta ett spel som känns riktigt, riktigt bra. Jag ser fram mot nästa session, sannolikt på fredag, med förväntan. Läget på 308!och 312 innebär att det nog är dags att sätta in 316. Lärdomarna av det som hänt innebär nog att jag ändrar sekventieringen och ger mig på mål 6 istället. Vad tror ni om det?

Elias Nordling

Inte om det är tungt försvarat, men verkar den sårbar är det värt ett försök.

Ett annat trick, när du fått fram skyttegravarna, är att inringa positioner som 5 utan att anfalla dem. Då ligger anfallsbördan på fransmännen, om positionerna inte ska kapitulera.

Kanger

Det är lätt att ta hårda förluster vilket kan vara tufft att ta igen, moralmässigt. Det är ofta värt att använda övervåld med artilleri och så mycket trupp som möjligt när man måste ta en strongpoint för att komma vidare. Att stänga av reträttvägen för fransmannen tvingar honom att slå sig in för att rädda dem som sitter fast. Det är samtidigt potentiellt kostsamt eftersom det kan bli förluster för VM när fransmännen gör just detta (mycket p.g.a. att de som blockerar inte alltid är nedgrävda). Ibland kanske man ska lämna en rutt ut och locka fransmannen att evakuera.

Hur har det gått med supplyn? Det finns ett par sekvenser i living rules där VM snor lite supply. Följer man regelboken strikt steg för steg så följer man game turnen samtidigt steg för steg.

PS Läs noga skillnaden mellan Dig-zone och Trench-zone

Kanger

Citat från: Elias Nordling skrivet  3 maj 2017 kl. 12:56:00
Inte om det är tungt försvarat, men verkar den sårbar är det värt ett försök.

Ett annat trick, när du fått fram skyttegravarna, är att inringa positioner som 5 utan att anfalla dem. Då ligger anfallsbördan på fransmännen, om positionerna inte ska kapitulera.

Precis. När trench-zonen senare omgärdar en strongpoint så kan svälttekniken vara effektivare. Användes av VM historiskt när de insåg att de bara hade ett begränsat antal människor att offra.

Strv102r

Supply-reglerna fungerar bara bra. Jag lyckades sno lite art-am.  :up: