Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Blue Water Navy replay

Startat av Fredrik H, 23 oktober 2019 kl. 22:59:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

aegneus

Blue Water Navy
1175 kr
Tillfälligt slut
Boka

Delirium

Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet 28 oktober 2019 kl. 18:18:34
Politbyråns självförtroende sjunker i botten, Kola bombas och själva har dom ingen avskräckande förstaslagsförmåga. Den dialektiska materialismens självklara seger verkar gå Politbyrån ur händerna. Vem ska ta ansvaret för den nya och skrämmande utvecklingen?

Som historielärarkollega kan jag inte applådera dessa formuleringar nog i en AAR.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Fredrik H

Det är inte ofta som jag spelar spel till slut. Nu blev det gjort och det var riktigt kul, tack för alla kommentarer. Jag ska försöka sortera mina tankar på ett begripligt sätt.

Spelet är väldigt roligt, som ni säkert märkt att jag tycker. Det är många och intressanta beslut. Jag är övertygad om att en del kommer att störa sig på regelboken. Den är inte glasklar på alla punkter och en del saker hamnar på ställen som jag tycker känns märkliga. Det saknas index. Det är 4 ark med tabeller och alla vapenslag har olika tabeller och fungerar lite olika. Efter några turns är det inte svårt och i slutet så behövde jag inte alltid kolla på tabellerna för att veta vad jag skulle slå. Men det kommer kanske att skava för somliga.
Designern är väldigt insatt, engagerad och svarar snabbt på eventuella frågor.
Men, som jag sagt tidigare, så gör spelets skala och perspektiv att det blir oerhört engagerande att spela. Vad får jag för kort, var ska jag koncentrera mig, var är hoten och möjligheterna som störst - det är hela tiden spännande. I mitt parti verkade det också som att spelet har en bra balans, jag upplevde det som att båda sidor kan vinna.

En annan viktig sak för mig är det hela känns rimligt. Historien som skrevs känns tänkbar, det kunde ha gått så här. Det är en viktig känsla för mig, inte minst i WW3-skildringar.

Spelet har också beslut som jag gillar (och inbillar mig är "historiska"). Beslut som att jag behöver reparera flygfälten så att bombarna kan lyfta ligger mig varmare om hjärtat än till exempel COIN-spelens om jag lägger en blupp på nästa kort så blir kortet efter det ett tvåbluppskort för nästa tredjespelar-impuls (jag vet att det är fel, men allt känns så abstrakt för mig). To each his own.

Jag gjorde fel på en del regler. Fighters kan inte lufttanka till exempel. Stör mig inte alls, kör man solitärt är det ingen som är förfördelad.

Jag skulle nog inte rekommendera spelet till någon som lider av AP eller någon som tycker att det är viktigt att optimera och vinna. Men så tycker jag om alla spel, jag börjar helt gå ifrån att spela som tävling. Det är så mycket intressantare att se vad som händer än att vinna. Jag spelleder hellre än deltar.  För mig, som började spela krigsspel på åttiotalet och spelat Fleet-spelen mycket, har temat en enorm dragningskraft.

Att göra en replay har jag egentligen velat göra länge. Ola har i många år varit en inspiration och förebild, men det har inte blivit av. Jag fattar inte hur karln orkar, men jag är väldigt tacksam för att han gör det. Nu skrev jag en recension i en tråd och några personer verkade vilja köpa spelet baserat på den tråden. Då jag inte vill att någon ska känna sig blåst på pengar av mina dumma funderingar tänkte jag, eftersom jag har tid över i väntan på en operation, att jag skulle visa hur spelet faktiskt spelas. Det var skitkul att göra en replay och jag kommer vilja prova det igen.

Ni märker att jag just nu har alldeles för mycket fritid.

thermopylai

Citat från: Fredrik H skrivet 28 oktober 2019 kl. 21:33:37
Nu skrev jag en recension i en tråd och några personer verkade vilja köpa spelet baserat på den tråden. Då jag inte vill att någon ska känna sig blåst på pengar av mina dumma funderingar tänkte jag, eftersom jag har tid över i väntan på en operation, att jag skulle visa hur spelet faktiskt spelas.

Hehe. Jag köpte redan efter att ha sett det på FF, och fick nog tag på näst sista spelet på Alphaspel. Och jag har inte fått anledning att ångra mig.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Mimer

Stort tack för redogörelsen, gav verkligen Red Storm-vibbar stundtals.

Bokat både på Alphaspel och WOBG.

Mimer

Citat från: Fredrik H skrivet 28 oktober 2019 kl. 21:33:37
Spelet har också beslut som jag gillar (och inbillar mig är "historiska"). Beslut som att jag behöver reparera flygfälten så att bombarna kan lyfta ligger mig varmare om hjärtat än till exempel COIN-spelens om jag lägger en blupp på nästa kort så blir kortet efter det ett tvåbluppskort för nästa tredjespelar-impuls (jag vet att det är fel, men allt känns så abstrakt för mig). To each his own.

Absolut. Huruvida besluten ifråga verkligen är "historiska" eller inte kan man ju förstås diskutera, men det är ju framförallt känslan av att det är så som är det centrala i sådana här sammanhang. När systemen blir för abstrakta eller belönar en för att göra saker som "egentligen inte borde fungera" är risken för kognitiv dissonans överhängande.

Strv102r

Beställt från en privatperson på BGG. 73 USD för inplastat. Nu ska det bara fungera också.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Tack Fredrik!
Den rapport var grymt rolig och spännande att följa.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Epilog - dödhögen. Jag hade lite för bråttom och bilden blev sned, men alla brickor är med. Det är ubåtar, ytfartyg, flyg och misc.

Över 90% av Sovjets ubåtar har sänkts, de hade sex ubåtsbrickor kvar på kartan och alla var skadade. NATO har förlorat en del diesel-ubåtar och bara 2 amerikanska ubåts-brickor (6 ubåtar). Huvuddelen av NATO:s ubåtar var kvar i spel.

Ytfartygen har en annan fördelning. Sovjet förlorade sina båtar i Östersjön och Medelhavet, men Ishavsflottan var i princip helt intakt. NATO har förlorat kanske hälften av sina ytfartyg, den del som återstår är princip helt knuten till att försvara hangarfartygen. Alla icke-amerikanska hangarfartyg sänktes (3 stycken). Konvojeskorterna var i praktiken borta.

Flygförlusterna ser relativt jämna ut, men det är aningen missvisande. Större delen av NATO:s flygförluster är ett resultat av sovjetiska basbombningar och sänkta hangarfartyg. I rena flygstrider så har NATO ett visst övertag. Många plan på båda sidor var skadade, inte minst RAF som nötts ner ordentligt.

Misc är lite luftvärn och satelliter för ryssarna och konvojer för NATO. Uppskattningsvis så sänkte ryssarna 60-70 konvojpoäng för NATO, vilket ungefär motsvarar 250-300 sänkta/skadade/skingrade transportfartyg.

De enheter som stack ut mest tror jag var Alfa-ubåtarna i Medelhavet och TF Hammer utanför Norge. Alfa-gruppen sänkte 15 fientliga ubåtar (varav 3 amerikanska - av totalt 6 i hela spelet) och överlevde kriget.
TF Hammer utsattes för flera tunga angrepp av både flyg och ytfartyg, samtidigt som man bombade Kola-baserna. Hangarfartygens jaktstyrka var nere på hälften och av gruppens ursprungliga eskort på närmare 15 kryssare, jagare och fregatter var över hälften sänkta när röken lade sig.
Backfire-styrkan var nog den grupp som gjorde mest skada i hela kriget, men det har jag inga siffror på. Däremot känns slutet lite som när Frodo avgör ringens krig; några P3-Orion från Florida som knappt skjutit skarpt under hela kriget är de som puttar Politbyrån mot statskupp och politiskt kaos.

Magnus2

Makalöst spännande, och underhållande, och bra skriven action report.
Jag köpte näst sista exet på Alphaspel för en vecka sen, efter att ha läst ARen.
Översätt denna till engelska och lägg på BGG så borde du få provision på den ökade försäljningen.

Läste igenom hela ARen igen, den var lika bra som första gången :)

Nu har nån köpt sista exet på Alphaspel så dom är slut igen...

Fredrik H

Citat från: Magnus2 skrivet 28 januari 2020 kl. 22:25:41
Makalöst spännande, och underhållande, och bra skriven action report.
Jag köpte näst sista exet på Alphaspel för en vecka sen, efter att ha läst ARen.
Översätt denna till engelska och lägg på BGG så borde du få provision på den ökade försäljningen.

Läste igenom hela ARen igen, den var lika bra som första gången :)

Nu har nån köpt sista exet på Alphaspel så dom är slut igen...

Kul att du gillade den, hoppas du gillar spelet också. Berätta gärna hur det går när/om du får upp det på bordet!