Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation av GNW Battles

Startat av Scipio, 7 januari 2025 kl. 01:18:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 32 Gäster tittar på detta ämne.

chumchu

"Raw/fresh recruits" om de är nya.

"Undrilled" om de inte har drillats i eldgivning. Här funkar också ovanstående förslag "non professional".

För att kunna svara på frågan bygger det på hur 5 skiljer sig från 4? Green låter i mina öron som någon med lite träning som kommer att bli bättre.

Miliser och särskilt uppbåd är däremot utanför det systemet helt då de inte är soldater som yrke eller har någon fätträning.

Streltserna led av omodern taktik/organisation men ändock soldater och delar av dem integrerades sedan i den nya armén som Peter skapade. Svårt att kategorisera dem i samma grupp som de ovan. Ett förslag där är isf. en separat kategori som blir "outdated" eller bara "streltsy".

Scipio

Det är en bra iaktagelse och du sätter fingret på huvudproblemet med klassificierningen.
Eftersom systemet är komplext nog som det är så har jag valt att ett värde som kombinerar träning, motivation, doktrin men även "dags-formen" i slaget i fråga till ett kombinerat värde "Quality".
Därför är "kvalitetets-värdet" en kombinations-bedömning av alla dessa faktorer, det skulle bli för komplicerat att bygga en matris för det för varje typ av enhet och motivationsnivå osv.

Men jag vill ändå att det under de omständigheterna ska vara ett så bra beskrivande namn som det går att få till om möjligt.
"Randomization is too important to be left to chance"

ErikLj

Citat från: Scipio skrivet  2 april 2026 kl. 08:05:51Behöver tips och förslag på namngivning.
GNWB graderar förbandens kvalitet i en femgradig skala:

1. Elite
2. Veteran
3. Seasoned
4. Green
5. Untrained

Den sistnämnda benämningen tycker jag inte fungerar riktigt bra, den inkluderar sådana förband som sämre tränade miliser, streltser men även också tekniskt sett beväpnade folkhoper om det skulle bli aktuellt.
"Untrained" är alltså som jag ser det lite missvisande till vad jag vill beskriva.
Nu när jag skriver så inser jag att jag nog borde ha en kategori sex längst ner i listan för pöblarna osv. den kan nog heta typ "6. Mob" isf. ifall det skulle bli aktuellt.
Dock så kvarstår klass 5 enheterna som inbegriper exempelvis streltser och dåligt tränade eller motivierade miliser.
Någon som har ett bra förslag på ett bättre namn på klass fem förbanden?
Rabble
Milis
Levy
Spiritless

Micke G

Citat från: Scipio skrivet  2 april 2026 kl. 08:05:51Behöver tips och förslag på namngivning.

1. Elite
2. Veteran
3. Seasoned
4. Green
5. Untrained

Den sistnämnda benämningen tycker jag inte fungerar riktigt bra, den inkluderar sådana förband som sämre tränade miliser, streltser men även också tekniskt sett beväpnade folkhoper om det skulle bli aktuellt.
"Untrained" är alltså som jag ser det lite missvisande till vad jag vill beskriva.
Nu när jag skriver så inser jag att jag nog borde ha en kategori sex längst ner i listan för pöblarna osv. den kan nog heta typ "6. Mob" isf. ifall det skulle bli aktuellt.
Dock så kvarstår klass 5 enheterna som inbegriper exempelvis streltser och dåligt tränade eller motivierade miliser.
Gör det enkelt... "Poor"  ;)

Strv102r

1. Elite
2. Veteran
3. Seasoned
4. Green
5. Untrained

Nr 6: Rabble?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Granlid

Citat från: Scipio skrivet  2 april 2026 kl. 09:10:03Det är en bra iaktagelse och du sätter fingret på huvudproblemet med klassificierningen.
Eftersom systemet är komplext nog som det är så har jag valt att ett värde som kombinerar träning, motivation, doktrin men även "dags-formen" i slaget i fråga till ett kombinerat värde "Quality".
Därför är "kvalitetets-värdet" en kombinations-bedömning av alla dessa faktorer, det skulle bli för komplicerat att bygga en matris för det för varje typ av enhet och motivationsnivå osv.

Men jag vill ändå att det under de omständigheterna ska vara ett så bra beskrivande namn som det går att få till om möjligt.

Kanske funkar Irregulars?
Friendly fire isn't.

aegneus

Nu när jag fått se lite annat tycker jag Raw och Rabble är bäst. Bäst känsla.
  Raw fångar att det är organiserat men helt otränat/olärt (vs green som är tränat så de lärt sig något men oprövat) medans Rabble är oorganiserat. Dessutom är det korta enkla ord så bättre läsbarhet.

(Kass rysk träning som mest lär ut att undvika att få spö av befälet flyttar dig inte till green)

Scipio

Tack ja det är många vettiga förslag tycker jag.
Håller med om att "Rabble" fungerar fint för den lägsta kvaliteten förband.
Det får nivåerna av kvalitet att se ut så här nu:

1. Elite
2. Veteran
3. Seasoned
4. Green
5. *Oklart just nu*
6. Rabble

Jag fick också förslaget "Low Quality" för nivå 5 förbanden vilket jag tycker passar in som en bra beskrivning där för sådant som har någon form av träning men ändå inte riktigt kan jämföras med modernt utbildade västerländska enheter (såsom exempelvis streltser och kossacker).

Det jag inte riktigt gillar med "Low Quality" är att det är två ord och därför inte riktigt passar in i logiken på listan i övrigt på ett fem myror är fler en fyra elefanter-vis.   :D

David Sunnergren

Citat från: Scipio skrivet  4 april 2026 kl. 19:57:27Tack ja det är många vettiga förslag tycker jag.
Håller med om att "Rabble" fungerar fint för den lägsta kvaliteten förband.
Det får nivåerna av kvalitet att se ut så här nu:

1. Elite
2. Veteran
3. Seasoned
4. Green
5. *Oklart just nu*
6. Rabble

Jag fick också förslaget "Low Quality" för nivå 5 förbanden vilket jag tycker passar in som en bra beskrivning där för sådant som har någon form av träning men ändå inte riktigt kan jämföras med modernt utbildade västerländska enheter (såsom exempelvis streltser och kossacker).

Det jag inte riktigt gillar med "Low Quality" är att det är två ord och därför inte riktigt passar in i logiken på listan i övrigt på ett fem myror är fler en fyra elefanter-vis.   :D

Varför inte bara poor, untrained, undisciplined, raw (som förslogs innan)

Scipio

Ja Poor quality är ju rätt beskrivande och passar bra in på den mivån faktiskt.   :up:

aegneus

Jag tycker Low Quality är en udda fågel jämfört med de andra, dessutom kan ju low quality lika gärna vara mellan green och seasoned (eller var man nu vill). 

Ett förslag är att kalla det Raw eftersom då har du en lista som begreppsmässigt hänger ihop, och sedan ha en textbox i reglerna med designer notes att "troops with low quality training that did not prepare them for the west european style of battle (like cossacks and streltser) usually get Raw quality" 

Poor fungerar då kanske bättre än Raw

Scipio

Tack för alla förslag, det här blir namnen på dom olika kvalitets-nivåerna:

1. Elite
2. Veteran
3. Seasoned
4. Green
5. Poor
6. Rabble

Micke G

Citat från: Scipio skrivet  5 april 2026 kl. 11:37:48Ja Poor quality är ju rätt beskrivande och passar bra in på den mivån faktiskt.   :up:
Föreslog ju det  ;)

Scipio

Citat från: Micke G skrivet  9 april 2026 kl. 07:55:58
Citat från: Scipio skrivet  5 april 2026 kl. 11:37:48Ja Poor quality är ju rätt beskrivande och passar bra in på den mivån faktiskt.   :up:
Föreslog ju det  ;)
Helt riktigt, det tog bara ett litet tag innan det klickade till i mitt huvud.  :up:

Micke G

Citat från: Scipio skrivet  9 april 2026 kl. 09:15:05
Citat från: Micke G skrivet  9 april 2026 kl. 07:55:58
Föreslog ju det  ;)
Helt riktigt, det tog bara ett litet tag innan det klickade till i mitt huvud.  :up:
Hur långt har du kommit med att hitta någon som vill publicera serien? Är ju väldigt intresserad av ditt projekt, så det skulle vara spännande att spela det framöver  :)