Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Presentation av GNW Battles

Startat av Scipio, 7 januari 2025 kl. 01:18:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 31 Gäster tittar på detta ämne.

Scipio

20250221_122512.jpg

Rapport från speltestandet på Friendly Fire.

Under Friendly Fire så han vi med två pass med speltestande av Helsingborg 1710 och även Poltava stod uppställt.

Under onsdagkvällen så hade vi en introduktion till GNWB-systemet med fyra deltagare.
Jag spolade fram drabbningen till det ögonblicket när den danska högerflygeln med kavalleri går till anfall mot de första skvadronerna svenskt kavalleri som ryckt fram på den svenska vänstern och tagit sig över våtmarkerna vid Brohuset.

Vi koncentrerade oss på grunderna och gick igenom flödet för kavalleri-strid i detalj vilket är den mest inolverade delen av spelsystemet.
Vi han även köra ett par rundor med infanteri-strid vilket är ganska rättfram i jämförelse.

På fredagen så hade vi två spelare som känt på systemet tidigare så jag bestämde att det var ett bra tillfälle att göra den första speltesten av det fulla ¨fria" scenariot av slaget som börjar med att svenska armen just dykt upp från "fel håll" rätt norrut från den danska armens försvarsposition.
Det är en klurig situation för dansken att hantera och det känns verkligen att danska sidan börjar på hälarna och måste fatta snabba och rätta beslut kvickt, annars kan det gå illa.
Eftersom det var det fria scenariot så får armecheferna själva författa startorders efter eget huvud.
Danskarna får sätta två färdig-implimenterade order på valfria formationer / enheter.
Svenskarna får sätta fyra färdig-implimenterade order på valfria formationer / enheter.

För svensk del så tillåter fyra order att alla fyra svenska vingar/träffar börjar med en färdig order.
Alternativt så kan göra indelningar av order på lägre nivå eller stackade/köade orders som tillåter mer invecklade manövrar.

För dansk del som också består av fyra vingar/träffar så gäller det att noga välja vilka startorder det ska vara och för vilka.

För de formationer som börjar utan order så får man börja ge/skicka order som vanligt i början av varje tur och hoppas på att chefen begriper ordern och dessutom får ordning på sina gubbar snabbt och börjar agera innan ordern slutar fylla någon funktion längre.

Historiskt så började Stenbock med att formera sin arme i en linje framfrör den danska armen medan vänstrflygelns kavalleri gjorde en kringående manöver längre till vänster förbi Brohuset.
Denna manöver av det svenska kavalleriet oroade den danska armechefen generalmajor Rantzau som red över till sin högerflygel med kavalleri och beordrade dom till angrepp mot det svenska kavalleriet och i sin roll som arme-chef så ville han själv dessutom få vara med och peta lite på svenskar med sin värja också (vilket lämnade resten av armen undrandes utan någon order).

Stenbock och Rantzau förstärkte båda den östliga delen av sina armeer med mer kavalleri från västra flanken och resultatet blev efter att svenskarna lyckats driva det på flykten att den danska armen kollapsade västerifrån och trupperna började retirera till Helsingborg även om Garden til Fods och och Grenadierkorpsen envist vägrade backa och blev inringade.

En enastående svensk seger skulle man kunna tycka?
Absolut inte om man läser generalstabens verk från 1918 där man kritsierar Stenbock hårt för att inte gick kortast vägen rakt på mot den danska armen vid första ögonblicket som det var uppenbart att dom var ur position utan i stället formerade linje för slag och anföll den längsta vägen i stället vilket var direkt tvärs emot GåPå-andan och absolut inte vad konung Karl skulle ha gjort i samma läge.

Jag tyckte väl att dom kanske var lite väl snarstuckna och kritiska av en av det största segrarna vi har haft på svensk mark i historien.
Men eftersom Mats och Anders gav just de här ordrarna som generalstaben önskade och danskarna gav sina två orders till sina kvalleri-flyglar initialt vilket är snarlikt det historiska så tyckte jag att det här kommer att bli mycket intressant se hur det utvecklas.

Första sammandrabbningen var längst västerut mellan svenska och danska kavalleryflyglyglarna där samanstötningar och vilt fäktande började mellan de båda sidorna.

Under tiden så har danskarna till slut (efter mycket om och men) lyckats få den första träffen med infanteri att sätta sig i rörelse för att vrida upp fronten och möta den kommande svenska anstormningen. Olyckligtvis får man inte med nästan något av regemtes-artilleriet som är grupperat utan det hamnar på efterkälken.

En stund senare så brakade det svenska kavalleriet in i danska vänsterflygeln och strax därefter så gick den svenska första träffen med infanteri in i danska centern.

Nästan samtidigt så hamnar svenska kavalleri-vänstern till slut i överläge och börjar jaga efter flyende danskt kavalleri och i bara farten så rids en dansk infanteri-bataljon ned också.

Den danska vänstern ger vika strax efter nästan direkt som den fått strids-känning och man ser svenska skvadroner som börjar rida igenom öppningen. Danskarna svarar med slutligen på det hotet med att få igenom en order till sin andra träff med infanteri men det är för lite och för sent tyvärr.

Där bryter vi, alla fyra deltagare är av åsikten att den danska armen nu är i grunden besegrad och det inte skulle ge så mycket mer att spela igenom det.
Det roliga är också att jag kan se generalstaben från 1918 sitta och garva läpparna av sig och säga "-Vad var det vi sa!"
Hade det utvecklat sig så här i det verkliga slaget så hade det inte slutat i som det gjorde i en svensk "tactical victory" utan i en "decisive victory" förintelse-seger.

Intressant att se hur spelarna resonerade och vilka order som gavs och när.
När väl striderna har påbörjats så är det svårt att ändra något med orders som kommer att ha någon betydelse innan det är försent så det gäller att vara väldigt förutseende med ordergivningen.

Danskarna reagerade logiskt nog som sin historiska motpart infor hoten mot flankerna och började med order till dom för att kunna agera snabbt. Problemet är att danska armen  är steget efter den svenska initialt och danskarna har klart mindre kavalleri än svenskarna så det går inte att möta upp med endast flyglarna och utkämpa kavalleri-strid, en annan lösning måste finnas.

Svenska uppmarschen är påbörjad
20250221_120725.jpg 

Ett eller två drag innan slutläget. Danska högerflygeln är under flykt och vänsterflygeln har kollapsat.
Den vita andra träffen med danskt infanteri får strax efter för sig att börja agera på sin order men det är för lite och för sent.
20250221_184317.jpg 
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Jag har skapat en VASSAL modul av Helsingborg nu, eller rättare sagt 95% klar med den i varjefall, håller på med lite testande av de makron och logik som jag byggde.
Det var första gången så det tog lite tid var en liten resa att få till alltihopa men jag är mycket nöjd med resultatet, det kommer att snabba på vidare speltestande en del.

Ska göra detsamma med Poltava när jag får lite tid också.

Helsingborg_VASSAL.PNG

Scipio

På Friendly Fire så fick jag några gånger frågan att om var man ska börja om man är nyligen intresserad att lära sig mer om Stora Nordiska Kriget och karolinsk strids-teknik.

Som första bok att börja med så tycker jag fortfarande att Peter Englunds "Poltava: Berättelsen om en armès undergång" är väldigt bra då den ger en fin översikt i det väsentligaste och på många sätt upplevs som en roman som rycker med läsaren i berättelsen.
Trots många andra brister som man kan diskutera så tycker jag den är en bra bok att börja med.

"Karoliner" av Alf Åberg och Göte Göransson är helt suverän och är mer fakta-orienterad än Englunds bok, dom kompleterar varandra väl för den som nyss börjat intressera sig.

"Karolinsk och europeisk stridstaktik 1700-1712" av Gunnar Arteus är oslagbart bra om man vill fördjupa sig i ämnet. Det är dock ett väldigt tekniskt och torrt verk men det är oöverträffat med mängden fakta per sida för den intresserade.

Andreas Lundin

Du nämnde också Knarrströms bok på Friendly Fire och den tycker jag också man kan leta upp vid intresse.

https://libris.kb.se/bib/21639218
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: Andreas Lundin skrivet  9 oktober 2025 kl. 09:12:58Du nämnde också Knarrströms bok på Friendly Fire och den tycker jag också man kan leta upp vid intresse.

https://libris.kb.se/bib/21639218
Japp den är jättebra bok för att fördjupa sig och ta del i den senaste forskningen.  :up:
Nämnde inte den i min post då jag inte rekomenderar den som en första bok för nyfikna.
Fast den kanske funkar bra även med tanke på klientelet härikring?
Å andra sidan gav jag mig själv in på Arteus bok så jag öppnade ju redan den lådan själv.  :)

chumchu

Ny källa hittad: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karl-xiis-okanda-faltbok-hittad

Man blir ju väldigt sugen att bläddra i den och se teckningarna de beskriver i artikeln.

Strv102r

Citat från: chumchu skrivet 28 december 2025 kl. 12:20:36Ny källa hittad: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karl-xiis-okanda-faltbok-hittad

Man blir ju väldigt sugen att bläddra i den och se teckningarna de beskriver i artikeln.

Förvånansvärt lite uppståndelse om den. Speciellt då HM var så förtegen om hur han resonerade och en sådan bok skulle kunna lösa århundraden av spekulation om hans tankar. Jag misstänker tyvärr att det är fejk. Skulle bli extatiskt om det inte var det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Tyvärr så finns det ett antal böcker med det här namnet sedan tidigare och det här exemplaret är redan digitaliserat och tillgängligt.
https://www.alvin-portal.org/alvin/view.jsf?pid=alvin-record%3A743325&dswid=7528&fbclid=IwVERDUAO-VlNleHRuA2FlbQIxMABzcnRjBmFwcF9pZAwzNTA2ODU1MzE3MjgAAR6Hdok-Jl3lwdshx1T5yDwp0QyLzEt2BxNDXA6fh9CQQxsDtHC_unQaCe3Z5g_aem_IIq4YF9pLX16btVmGx0Vkg

Sannolikt så hade ett antal befäl ett eget exemplar av den för handledning.

Artikeln är lite missvisande av vad innehållet är tycker jag.

chumchu

Verkligen! Jag som hoppades på en extra julklapp ; (

Scipio

Jag provade att låta NotebookLM skapa en översikt av GNWB på svenska och måste säga att jag blev imponerad av resultatet.
Det blev en bra översikt och dessutom så gjorde dom en hel del jämförelser med design-intention och verklighetens strids-situationer som dessa är tänkta att spegla. Det sistnämnda finns inte med i regelboken som NotebookLM har tillgång till, det finns endast i play booken som designer notes, så hur den lyckades med det förstår jag inte riktigt, men det var för det mesta rätt träffande.

Scipio

Och sedan så bad jag den skapa en detaljerad introduktion till spelet för nybörjare på engelska och namnet som den själv valde för pod-avsnittet blev: "Commanding Flawed Generals in the Great Northern War".
Jag hade aldrig kommit på den titeln själv men den är inte fel.   :lol:

Scipio

En kort rapportering om statusen på GNWB-projektet är att vi nu har sju färdiga slag i serien varav två av dem om den ryska invasionen av Finland 1713 är designade av M (dvs. spelen är färdig-designade och speltestning pågår):

- Saladen 1703
- Gemauerthof 1705
- Fraustadt 1706
- Poltava 1709
- Helsingborg 1710
- Kostianvirta (Pälkäne) 1713
- Napue (Storkyrö) 1714

Sedan tillkommer även snart Holowczyn 1708, research-arbetet är klart inom kort nu och sedan så åker projektet till grafiker-avdelningen för komponent-design.  ;)

Scipio

Behöver tips och förslag på namngivning.
GNWB graderar förbandens kvalitet i en femgradig skala:

1. Elite
2. Veteran
3. Seasoned
4. Green
5. Untrained

Den sistnämnda benämningen tycker jag inte fungerar riktigt bra, den inkluderar sådana förband som sämre tränade miliser, streltser men även också tekniskt sett beväpnade folkhoper om det skulle bli aktuellt.
"Untrained" är alltså som jag ser det lite missvisande till vad jag vill beskriva.
Nu när jag skriver så inser jag att jag nog borde ha en kategori sex längst ner i listan för pöblarna osv. den kan nog heta typ "6. Mob" isf. ifall det skulle bli aktuellt.
Dock så kvarstår klass 5 enheterna som inbegriper exempelvis streltser och dåligt tränade eller motivierade miliser.
Någon som har ett bra förslag på ett bättre namn på klass fem förbanden?

aegneus

Oprofessionella eller icke professionella?

ErikLj

Citat från: Scipio skrivet  2 april 2026 kl. 08:05:51Behöver tips och förslag på namngivning.
GNWB graderar förbandens kvalitet i en femgradig skala:

1. Elite
2. Veteran
3. Seasoned
4. Green
5. Untrained

Den sistnämnda benämningen tycker jag inte fungerar riktigt bra, den inkluderar sådana förband som sämre tränade miliser, streltser men även också tekniskt sett beväpnade folkhoper om det skulle bli aktuellt.
"Untrained" är alltså som jag ser det lite missvisande till vad jag vill beskriva.
Nu när jag skriver så inser jag att jag nog borde ha en kategori sex längst ner i listan för pöblarna osv. den kan nog heta typ "6. Mob" isf. ifall det skulle bli aktuellt.
Dock så kvarstår klass 5 enheterna som inbegriper exempelvis streltser och dåligt tränade eller motivierade miliser.
Någon som har ett bra förslag på ett bättre namn på klass fem förbanden?
VDV ?  :lol: