Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Wacht am Rhein II (DG)

Startat av tinG, 13 juni 2006 kl. 19:04:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Wacht am Rhein II (DG) - monsterspel om Ardenneroffensiven 1944.

Finner ingen särskild tråd om detta spel. OCH eftersom det faktiskt redan synats på GothCon XXX i år och att det dessutom hotas att faktiskt spelas på Friendly Fire i sommar så... Det är dags att förära spelet en egen plats på krigsspel.se!

Börjar med en länk till comsimworld och en  AAR/Bilder från årets upplaga av ConsimWorld Expo (aka MonsterCon) i Arizona.

Jonas

ps. När får jag åka dit.....
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Holmgren

Roger "Scipio" Sjögren hade ju med sig sitt då rykande färska exemplar redan till LinCon 2005. Fick nöjet att kika lite på det och kan bara konstatera att kartan är löjligt snygg!  

Hur gick det när ni testade det på GothCon XXX?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Scipio

Citat från: "tinG"Finner ingen särskild tråd om detta spel. OCH eftersom det faktiskt redan synats på GothCon XXX i år och att det dessutom hotas att faktiskt spelas på Friendly Fire i sommar så... Det är dags att förära spelet en egen plats på krigsspel.se!
Helt klart! The holy grail of Bulge-games enligt min modesta mening.   :)

Citat från: "Holmgren"Hur gick det när ni testade det på GothCon XXX?
Det gick bara bra. Vi startade först med ett mindre övningsscenario för att känna på mekaniken och hur faserna hängde ihop.
Sen så satte vi upp det största icke-kampanjsscenariot som täcker Kampfgruppe Pieper området och körde tre turns. Klart häftigt! Det gav en känsla för striderna utefter fronten och på djupet med artilleriunderstöd, logistiska problem, hårt försvar/mjukt försvar osv. som jag inte upplevt i nåt annat system jag har testat.

Till det inte helt lika positiva är att det är en ordentligt välfyld regelbok så om man inte gillar regler så är det nog inte det rätta spelet.
Sen så är det version 1.0a av ett nytt operationellt system på battalions-nivå så reglerna kunde nog vara lite mer pedagogiskt skrivna ibland.

Men det är ivarjefall hur som helst mitt operationella favoritsystemet för tillfället.   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Jan Kristian har uppdaterat sina play-aids.
De tidigare bladen har fått fler tabeller och ett scenariokort för kampanj-scenario setupen har lagts till. Kommer att snabba upp setupen på kampanjen ordentligt!

http://www.foxtail.nu/roger/indexWar.htm
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Underbart!
Tackar för det Jan-Kristian (och Roger!)!
Nu har jag beställt mitt egna ex. av WaRII. Tillsammans med Kristian - aka. Doktor-Värnamo - drog vi tummen ur.... och la in en beställning på $300+

/Jonas
-- Napoleon Bonaparte

Tommy Röhs

Citat från: "tinG"och la in en beställning på $300+ /Jonas

Inget "War in the Pacific"? Endast $420 :shock:

tinG

Citat från: "Tommy Röhs"
Citat från: "tinG"och la in en beställning på $300+ /Jonas

Inget "War in the Pacific"? Endast $420 :shock:

Vi fick ivajefall två spel för 300...
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Vilket var det andra?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

tinG

Citat från: "Vvornth"Vilket var det andra?
Wacht am Rhein, vi köpte ett spel var!
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Haha!
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

C-J

Hur lång tid tar det att spela en turn och hur många turns är det på ett dygn ?

tinG

Citat från: "C-J"Hur lång tid tar det att spela en turn och hur många turns är det på ett dygn ?

1 turn... beroende på hur många spelare 1-3 timmar
3-4 turns/dygn
-- Napoleon Bonaparte

C-J

Citera1 turn... beroende på hur många spelare 1-3 timmar
3-4 turns/dygn

Tack för uppgiften, jag ville jämföra med mitt bulgespel Iron Tide från Pacific Rim. Det brukar ta ungefär mellan 1-2 timmar per turn / 2 turns per dygn. Enheterna är regimenten (infanteri/mech) och bataljoner(pansar/pansarvärn/ ett fåtal infanteri). Ett riktigt bra spel med en regelbok på endast 12 sidor.

BigPapaBear

Citat från: "C-J"Tack för uppgiften, jag ville jämföra med mitt bulgespel Iron Tide från Pacific Rim. Det brukar ta ungefär mellan 1-2 timmar per turn / 2 turns per dygn. Enheterna är regimenten (infanteri/mech) och bataljoner(pansar/pansarvärn/ ett fåtal infanteri). Ett riktigt bra spel med en regelbok på endast 12 sidor.

Låter spännande! Hur är Iron Tide jämfört med t.ex. GMTs Ardennes '44?
En mycket bitter liten man.

C-J

Jag har inte spelat GMT's spel, men det jag sett på bilder så är GMT's A44 snyggare.

I Iron Tide drar man "strength chits" till regementena när de deltar i strid första gången, så de man vet inte deras exakta styrka när spelet börjar.

Samt i stridtabellen finns det insprängt dåliga resultat för anfallaren på ett oregelbundet sätt, även vid mycket höga odds, vilket gör att man inte kan vara helt säker att lyckas förutom med allra högsta oddset. Givetvis brukar man ha en förmåga att slå just dessa nummer på tärningen  :D

Styrkan är inte det viktigaste när man anfaller , utan det är att genom understöd av artiller i, flyg och combined arms få så många shift upp eller ner på stridstabellen som möjligt från det ursprungliga oddset.