Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Wacht am Rhein II (DG)

Startat av tinG, 13 juni 2006 kl. 19:04:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

JanK

Herlig lesning.

Det skulle være kul å få høre hvilke strategiske valg du tar i forhold til victory conditions (som gjenspeiler målene for kampanjen på en realistisk måte).

Kommer du til å satse på at tyskeren skal innta Bastogne ? (ta i fra amerikaneren VP) eller vil du kjøre rundt Bastogne med full fart mot Meuse for å få egne VP (å kombinere begge alternativene er vanskelige på grunn av knapphet på ressurser)

Kommer amerikanske Engineers til å forberede forsvaret av Bastogne (bygge ET) eller vil de delta i små Task forces for å forsvare veiene inn til Bastogne ? Dette avhenger vel av hvilken strategi tyskeren velger, Bastogne eller å gå rundt.

Skal tyske FsJ gå mot Wiltz og Bastogne eller være flankskydd mot Pattons panser fra sør ?

Kommer amerikaneren til å forsvare Houffalize og Noville ? Eller blir de liggende åpne for å friste tyskeren til å kjøre rundt Bastogne ?

Et herligt spill og et utrolig bra scenario. Stå på, jeg gleder meg til fortsettelsen. Jeg savner virkelig en Vassal modul for WaR II.

tinG

Citat från: "JanK"Herlig lesning.

Tack JanK!

Jag har redan nått fram till 18 Dec A.M och skall väl inte gå händelserna i förväg... Men å andra sidan kommer jag förmodligen inte kunna prestera en lika detaljerad AAR för den 17 december eftersom att jag inte har fört  några anteckningar under veckan.

Ärligt talat har jag faktiskt inte gjort några strategiska mål för tyskarna före start. Som vanligt alltför koncentrerad på att försöka ta mig förbi Clervaux! :oops:  Dessutom är jag historiefil och fastnar ofta snabbt i tvångstankar om att försöka återskapa de historiska skeendena.

- 2.PzD skall ta sig över Clerf för att sedan snabbt rusa mot Meuse. 5.PzArmée hade ju som bekant ingen prioritet att inta Bastogne och under natten 17/18 december svängde 2.PzD nordväst för att följa sin Rollbahn mot Meuse.

- 26.VGD pressar sig över Clerf söder om Clervaux för att nåt St.Vith-Bastongevägen, tanken var väl sedan att divisionen skulle ta Bastogne för att förankra 5.PzArmées södra flank.

- Pz.Lehr har skickat två KG's (vFallois & Haus) genom skogarna omkring Wiltz, medan huvudelen av pansarregimentet anfaller utmed St.Vith-Bastognevägen. vFallois i samverkan med 14.FsJ har börjat närma sig Luxenburg-Bastongevägen.

Amerikanerna har försökt bedriva en fördröjningsstrid längs vägarna mot Bastogne. CCR/9.Arm fortsatt intakt frånsett att en Task Force blivit isolerad uppe i skogarna sydväst om Clervaux. Bastogne med omnejd har förvandlats till en arbetsplats för ingenjörerna på armé- och kårnivån. Det har i slutet av offensivens andra dag börjat poppa upp lite nya ET-marker. Jag har även placerat ingenjörskompanier till Orthebroarna nordväst om Bastogne.

Houffalize övergavs till förmån för en försvarsposition vid Noville. Men KG.Coch's Pantherbattaljon grusade dock sent den 17 december dessa förhoppningar....

CiteraEt herligt spill og et utrolig bra scenario. Stå på, jeg gleder meg til fortsettelsen. Jeg savner virkelig en Vassal modul for WaR II.

Det hade verkligen vart något för oss! Frivilliga?

Jag skall se om jag jobbar vidare med AAR för 17 december i kväll...

/
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

JanK

Spennende, og nå starter supply-tracing, CCB/10th Arm begynner å bevege seg samtidig med at 101AB dukker opp etterhvert...

Ikke enkelt å være tysker, enda vanskeligere å være amerikaner.

tinG

"A Beautiful Skyline"

17 December
2.PzD nedkämpar ytterligare en avdelning ur CCR/9.Arm som intagit en försvarställning vid Allerborn. På eftermiddagen svänger divisionen enligt plan av huvudvägen i nordvästlig riktning och KG.Coch når fram till den norr-södergående huvudvägen mot Liege. Houffalize ockuperas utan strid.

26.VGD uppehålls av amerikanska förband som kringränts av det tyska pansaret och enbart 39.VG.Rgt har full rörelsefrihet västerut. 14.FsJ.rgt och KG.vFallois fortsätter ohindrat genom Boise de Surre tät följda av KG.Haus. Underhållslinjerna börjar se alltmera ansträngda ut och de mest framskjutna förbanden går till 'On Hand Supply' status. Amerikanska rekogniseringsförband tvingas bort från vägen söder om Bastogne.

18 December
Förmiddagen är relativt lugn och båda sidor grupperar sig för nästa fas. Bastogne är fortsatt mycket svagt försvarat, främst av HQ- och ingenjörstrupper samt underhållspersonal. Delar av det tyska kårartilleriet har tilldelats traktorfordon för omgruppering och befinner sig på marsch genom Clerfdalen. XLVII.PzK's divisioner avancerar på bred front.

KG.vPors ur Pz.Lehr anfaller i riktning mot Bastogne och når vid mörkrets inbrott Margaret, 4 miles öster om staden. Ingenjörstrupper ur US.1 Army och VIII Corps har nu byggt en försvarställning mellan Foy och Bizory (ET), samt vid Marvie (IP) söder om vägen. 2/110 retirerar västerut från Margaret.

Under eftermiddagen får de amerikanska ingenjörer tillåtelse att förstöra broarna över Ourthe, både längs Bastogne-La Roche vägen och längre västerut vid Ourtheville rasar ihop. Samtidigt anländer det första regementet ur 101.AbnD 'Screaming Eagles' till Bastogne. Den långa kolonnen tvingas välja småvägar för att undvika att stöta ihop med infiltrerande enheter ur 2.PzD.

2/506 (inkl. Easy Company för er som sett på 'Band of Brothers') överraskas av ett intensivt artilleribombardemang innan de hinner lasta av vid Luzery i utkanten av Bastogne. KG.vPors PzV.bn får dock order att avbryta inbrytningen i tätorten och understödjer (Armor Standoff) istället en attack mot 2/110 vid Bizory. Pz.Lehr kastas tillbaka med förluster, kanske en föraning om vad som komma skall...

CCB/10.Arm hotar under kvällen och natten 14.FsJ och KG.vFallois's framskjutna positioner. II/14.FsJ anfalls norr om Remoiville och ammunitionen är desperat. Även v.Fallois' avancemang stoppas när bränsleföråden är på upphällningen. En stridsgrupp bestående av Pz.IV,  JgPz.IV och två kompanier infanteri omringas utan bränsle vid Sibret.

Under natten har en åtta till tio kilometer bred korridor upprättas väst-sydväst om Bastogne. 327/401.Glider håller tillsammans med CCB/10.Arm den södra delen mot 14.FsJ.rgt och huvuddelen av Pz.Lehr. Den norra delen täcks sporadiskt av 501.PIR. 101.AbnD's divisonsartilleri samt 502.PIR tvingades att flytta sitt avsittningsområde ('Assembly Area') pga. 2.PzD's framryckning över Bertogne och Salle.

Ok, vad gör jag nu?

:)
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Mycket intressant läsning. Ska jag kunna ha synpunkter på handlingsalternativ måste jag tyvärr ha en grafisk lägesbild. Jag har inte min kopia på WaRII här så jag kan inte återskapa läget.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

JanK

Veldig interessant å følge utviklingen. Høres ut som om begge parter har sine utfordringer å slite med. Vanskelig å komme med noen gode forslag til hva som burde prioriteres fremover, men siden du inviterer til synspunkter klarer jeg likevel ikke å la være å prøve å komme med noen innspill.

Det bør bygges en ny bro over Ourthe snarest mulig. Hvis du har med Army Eng. med Hvy bridges er det selvfølgelig perfekt. Uansett må du over Ourthe med noen enheter for å presse på mot de to VP hexene der oppe.

Det virker som om det er den nordre delen av området hvor Tyskeren er sterkest (2Pzr). Kanskje du kan klare å komme over Ourthe til å få tatt et VP eller to og eventuellt få en KG videre mot Meuse. Nordre området bør prioriteres dersom de amerikanske styrkene i Bastogne-området blir for sterke.

Hvis jeg oppfatter situasjonen riktig burde du ta en del av Bastogne dersom det er en mulighet for det (-2 VP for US) og holde godt på det. Å ta en hex i Bastogne i løpet av Dec 20 PM er fullt mulig dersom det ikke er entrenchments der. Det er også viktig å omringe Bastogne før 101 AB kommer frem med for mye ressurser. Hele 19 Dec kan Bastogne bli utsatt for tysk artilleri-beskytning (werfer) og "attrition warfare" fra Lehr og restene av 26VG. Da må imidlertid de tre Ammo-points benyttes på 19 AM slik at depletion value økes til 6 for hele døgnet. Om du lykkes kan det hende at amerikaneren må gjøre retreat fra Bastogne tyskeren kan avansere inn. For at dette skal kunne lykkes må selvfølgelig 10th Armor stoppes.

Sibret MÅ holdes (-1 VP for US, +1 VP for Tysk).

Amerikaneren må forsvare Bastogne og deretter prioritere Sibret. Dette burde være nok til å nå de målene scenariet stiller.

Vet ikke om dette var omtrent det samme som du hadde tenkt ?

Jeg har testet dette scenariet noen ganger, både FtF og solitaire og synes det er utrolig bra. Veldig "tight" og spennende til siste slutt. Opplever du det på samme måte ?

PS. Det er fullt mulig at jeg missforstår, men det kreves ikke supply trace før Dec 18 AM og alle tyske "mech" divisjoner har Normal fuel for hele scenariet.

Dette var noen synspunkter fra Norway. Takk for AAR.

tinG

19 December

[Jag har beslutat att avsluta scenariot efter att ha nått fram till nattrundan Dec 19. Det ser ut att sluta i en ganska övertygande amerikansk seger. Oväntat... Initialt gick den tyska offensiven som smort men problemen uppstod under den 18 december då underhållslinjerna brakade samman. Framförallt var det PzD.Lehr och 14.FsJ.rgt som söder om Bastogne hamnade på kollisionskurs med CCB/10.Arm och gick från On Hand Supply till Out of Supply på vissa håll.]

På morgonen anfaller CCB/10.Arm och 327.Glider/101.Abn Sibret. KG.vFallois kastas tillbaka och en knapp fjärdedel når åter den tyska linjen. 14.FsJ.rgt har börjat gräva ner sig utmed Bastogne-Martelangevägen med centrum på Hollange.

Samtidigt gör KG.Hausser tillsammans med 39rgt/26.VGD ett koordinerat anfall mot den södra delen av Bastogne. Anfallet understöds av Nebelwerferartilleri som vid det här laget har nått området omkring Margret. 3/506.PIR och 158.Ing.rgt tar förluster med håller fast. 1/39/26.VGD håller höjderna kring Marvie som överblickar Bastogne.

26.VGD kastar även in 78.rgt mot Bastognes yttreförsvarsring. 2/506.PIR och ett Shermankompani ur 707.Tk/28ID (överlevare från Clervaux) håller sin position vid Foy och anfallarna tar förluster.

KG.vPors/PzLehr drar sig bort från Margret i syfte att följa 2.PzD's Rollbahn via Noville, Bertogne och Salle, nordväst om Bastogne. 2.PzD's avancemang har också hejdats av underhållsbrist, KG.Coch når Amblerloup och ingenjörsförband påbörjar reperationen av bron vid Ortheville efter att tyskt pansar drivit de amerikanska ingenjörerna ut ur stan. Den smala bron vid Lavadherie håller under vikten av KG.Coch's Panther.

En Task Force ur CCR/9.Arm utför på eftermiddagen ett anfall mellan 2.PzD och KG.vPors och når i en inbrytning fram till och skär av vägen mellan Bertogne och Salle. Detta tvingar 2.PzD att sända tillbaka KG.Holt för att öppna underhållslinjerna igen. [Cowering Terrain... det gäller att se upp och täcka alla vägarna!]

Under kvällen har 2.PzD ockuperat Ortho, Champlon och LaRoche, efter att KG.Gütt forcerat ett vadställe över Ourthe vid Wyomount. Ourtevillebron blir färdig under natten. Men samtidigt pressar 101.AbnD divisionens positioner söder om Ourthe och kring midnatt håller amerikanerna en östvästlig linje från Amblerloup via Sprimount, Flamierge, Flamizoulle, Champs till Foy.

[Tre rundor kvar på scenariot. Efter KG.Fallois och 14.FsJ's misslyckande sydväst om Bastogne kan amerikanerna nu rikta hela sin uppmärksamhet mot 2.PzD's kamp att finna sin väg västerut nordväst om staden. 26.VGD och KG.Hausser kommer omöjligtvis att kunna ta och hålla Bastogne (2-4 VP shift). Sibret (1 VP) utom räckhåll för tyskarna och nu ser till och med tyskarnas position vid Salle (1 VP) hotad ut.

Tyskarnas enda chans är alltså att få ut 4 KG's från västra kartan, detta förutsätter att bron vid Herinval-Ortho kan repareras och hållas öppen. Förnärvarande finns 4 KG's inom räckhåll från kartkanten: Gütt, Coch och Holt ur 2.PzD, samt KG.vPors ur PzLehrD.

Det ser mycket kärvt ut, kanske inte omöjligt. Sannolikt kan amerikanerna göra ett försök att bryta supplylinjen mellan kartkanten och broarna över Ourthe.]

Ett förbannat kul scenario, tack för tipset Jan Kristian! Nu blir det scenariot med 6SS.PzArmée!

Jonas
-- Napoleon Bonaparte

JanK

Bra jobba. Nok en gang ser det ut som om scenariet var velbalansert og spennende.

Veldig interessant å lese om hvordan det gikk.

Vi får teste ftf en gang, kanskje på Galore.

tinG

Citat från: "JanK"Bra jobba. Nok en gang ser det ut som om scenariet var velbalansert og spennende.

Veldig interessant å lese om hvordan det gikk.

Vi får teste ftf en gang, kanskje på Galore.

Låter som en god plan! Frågan är bara hur vi skall lyckas undvika att sätta upp HELA "March to the Meuse" scenariot...  :roll:

Ride of the Valkyries - AAR

December 16
Har nu spelat 16 Dec + extended night i 6.PzA-scenariot. Tyskarna har lyckats bra, Losheimgraben rensades slutligen på natten. US 99.InfD's position framför Krinkelt-Rocherath penetrerades samtidigt av 12SS.PzD och endast 1/393 bn håller sin ställning men är nu omringad av 12.VGD och Hitlerjugenddivisionen. Ur 1SS.PzD försöker bryta sig ut söder om Büllingen. KG.Hans & Knittel har stoppats vid Heppenbach- Ambleve av US 23rgt/2.InfD medan KG.Peiper lyckats infiltrera sig igenom via Honsfeld, söder om Büllingen och via Dom Bütgenbach nått det öppna landskapet omkring Waimes och Ondenval. Peiper #1 och #3 står i Ligneuville, Peiper själv tillsammans med #2 och #4 precis väster om Waimes. Även stridsgruppens ingenjörkompani och artilleri har avancerat under hela natten (ext.night). Peiper förlorade ett kompani kungstigrar söder om Büllingen men i övrigt har 1SS.PzD tagit få förluster.

12SS.PzD's nattattack lyckades bryta igenom men har tagit stora förluster, framförallt KG Kühl som tappat en step från alla sina 'hybrid' enheter. 12.VDG har redan spenderat sin offensiva kraft. 277.VGD i hyffsad status tackvare tämligen uselt skytte av det amerikansa artilleriet.
9.Rgt/3.FsJ har tagit 20 procentiga förluster och nått fram till Honsfeld.

Man kan lungt säga att scenariot spelas annourlunda än kampanjen. Det är betydligt lättare för 1SS.PzD att ta sig ur skogarna och väl ute på slätten finns ingen CCB/9.ArmD att oroasig för. Inte heller CCB/7.ArmD är given för amerikanerna utan kostar dom 2 VP. Historiskt diregerades dessa två enheter till St.Vith.

Det ser ganska blekt ut för amerikanska sida så här långt...
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Jag spelar nog gärna WaRII på galore om det finnes intresse för lag-spel. :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Citat från: "Andreas Lundin"Jag spelar nog gärna WaRII på galore om det finnes intresse för lag-spel. :up:

Som sagt...  :D
-- Napoleon Bonaparte

JanK

En amerikaner, en 2 Pz og en Lehr + 26VG. Sansynligvis ferdigspillt i løpet av lørdagen ...

silversixx

Muahaha, mind tricks från göteborg fungerar fortfarande!
(Ett litet scenario WaR 2 är ett av de spel som hitills diskuterats löst. Nu är det spikat. Jonas är arrangör.)

tinG

Citat från: "silversixx"Muahaha, mind tricks från göteborg fungerar fortfarande!
(Ett litet scenario WaR 2 är ett av de spel som hitills diskuterats löst. Nu är det spikat. Jonas är arrangör.)

Det är taget!

Hrmm bara det att jag fått reda på att min kära sambo skall emigrera till Uganda under en februarivecka! Får se över helgalternativen igen...
-- Napoleon Bonaparte

silversixx

Citat från: "tinG"
Citat från: "silversixx"Muahaha, mind tricks från göteborg fungerar fortfarande!

Det är taget!

Hrmm bara det att jag fått reda på att min kära sambo skall emigrera till Uganda under en februarivecka! Får se över helgalternativen igen...
Kolla alternativen...
Eller så får du inte vara med.