Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Välskrivna regler

Startat av Erik, 11 januari 2007 kl. 00:11:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

CiteraSå talar en kommunist

Seriöst? :shock:

Då är jag kommunist! Skönt att veta. Jag har alltid undrat.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Detta påminner mig om när jag var på Röhsska designmuseumet här i Göteborg för en dryg vecka sedan, på 60-tals avdelningen av svensk design hittar man en intressant planch (av VPK tror jag det var).

"Stöd FNL" med en bild av en amerikansk soldat med mord i blick och av karikatyrmodell som för tankarna till "Der ewige jude" etc.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

Fast det här med "stöd FNL" var en ENORM sak. Inte någon kvasi-kommunist-sekt-grej. Varenda kulturpersonlighetstyp skulle stödja FNL på sin tid. ungefär som när vi skickade pengar till - och stödde ANC, eller något i den stilen... MYCKET FÅ av dessa skulle idag bekänna sig till någon kommunistisk lära idag. Däremot har de ofta (tack och lov!?) hjärtat till vänster och är (numera) pacifistiskt lagda...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Holmgren

Välskrivna regler var det....

Undvik att låta tråden glida in på politik - det blir så lätt otrevligt då!
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Profit

Citat från: "Vvornth"
Citat från: "Elias Nordling"Det är väl INGEN människa som på förhand tycker att det verkar kul att bomba Nordvietnam?

Så talar en kommunist!!!

Näe. En kommunist talar som i mitt inlägg...  :P

Rapax

Två exempel på ruskigt dåligt skrivna regler:

Europa universalis - dålig och ologisk struktur, dåligt förklarade regler, helt sneknullade hänvisningar och ett språk som skulle försätta vilken engelsklärare som helst i ett tillstånd av gurglande och mental ostabilitet.

7 ages - regler på 12 sidor som borde varit på det tredubbla. Man måste helt enkelt, med regelhäftet som guide, gissa sig till hur man spelar.

Inget av spelen är dåligt för det, men inlärningsprocessen kunde ju ha förkortats avsevärt om någon bara hade tänkt efter en extra gång innan man skickade reglerna till tryckeriet.
Det är dags att förinta jorden.

Doomfarer

Citat från: "Rapax"Inget av spelen är dåligt för det...

7 Ages kan inte ens den bästa av dagar påstås vara annat än ett snedknullat spel för att använda ditt eget uttryck.  :down:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

Håller med Doomfarer. 7 Ages är en katastrof till spel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Commissar_Piotr

Hej Grabbar

ASL har de absolut bästa reglerna och är dessutom enkla.
Föredömligt!
Peter "Commissar Piotr" Rogneholt
"There have never been such a thing as a good war or a bad peace" Benjamin Franklin

magnus lindström

Citat från: "Organ"Squad Leader är ju föredömligt med sin "learn by playing"-pedagogik. Även Memoir 44 är extremt tydligt och lättlärt. Vilken normalbegåvad 10-åring som helst kan, så länge denne behärskar engelska, lära sig att spela på egen hand utan allt för stort besvär.

Det beror kanske på att spelet hör hemma på barnkammaren ;)

A F

Citat från: "magnus lindström"Det beror kanske på att spelet hör hemma på barnkammaren ;)

Vi lära en hel del av de där spelen. Vi finner oss i skräp på en nivå som bara folk i ytterkanterna av rollspelshobbyn gör. "Intressant värld, rag ska bara sklriva om reglerna..."

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Vi lära en hel del av de där spelen. Vi finner oss i skräp på en nivå som bara folk i ytterkanterna av rollspelshobbyn gör. "Intressant värld, rag ska bara sklriva om reglerna..."

Så sant. Ska det egentligen vara så svårt att skriva ihop ett ordentligt regelhäfte?  :?
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Det blir ofta så att när man suttit i ett halvår och fixa ihop ett spel så tycker man själv att dess delar är fullt logiska och uppenbara,  därför behöver man inte lägga samma tid på en manual.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Det blir ofta så att när man suttit i ett halvår och fixa ihop ett spel så tycker man själv att dess delar är fullt logiska och uppenbara,  därför behöver man inte lägga samma tid på en manual.

Sant. Ägnar en del tid åt det som kallas "development" och dessa designers är inte alltid så tydliga.   :(

Commissar_Piotr

Hej Grabbar

Något måste jag ju göra när jag sitter och har tråkigt.
Faktum är att den posten jag skrev i den här tråden var min ärliga mening. Jag har aldrig stött på enklare och bättre skrivna regler än de till ASL.
Jag har ju ändå spelat krigsspel i sisådär 25 år så lite har jag ju sett.
Peter "Commissar Piotr" Rogneholt
"There have never been such a thing as a good war or a bad peace" Benjamin Franklin