Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hexagoner på papper?

Startat av magnus lindström, 9 april 2005 kl. 19:34:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Är det någon som har någon bra idé hur man kan få hexagoner på ett papper? finns det någonstanns man kan skriva ut? Jag undrar för att jag kommit igång rejät med att överföra gamla Battleground scenarion till Glory II.

Scipio

Jag har en hexagon-font som du kan få om du vill ha den. Den funkar i de flesta program.

Annars så funkar också Illustrator och Powerpoint till att göra stora hexkartor i också.

Battleground, menar du då dom gamla dataspelen som Talonsoft gjorde?
"Randomization is too important to be left to chance"

magnus lindström

Ja en font skulle vara perfekt, ja det är de gamla datorspelen men jag äger tyvärr inte chickamauga. Han har gjort en hel del fler spel i samma skala. Jag är nog mer intresserad av slagen på brigadsnivå. Har nu skapa Prairie Grove, Wilson's Creek och South Mountain (inte riktigt klart hur branta sluttningar ska fungera). Just nu jobbar jag med Shiloh sen blir det Gettysburg. Jag skriver ut kartorna från battleground lägger över ett rutnät i rätt skala och skapar en förenklad karta som sedan förs över till hexagoner(som har varit det svåra hittills). OOB är väldigt lätt att skapa.

GMT's Glory includerar Slagen vid Bull run och Chickamauga, en rätt mysko kombination, men Battleground täcker en större yta, om jag orkar kanske jag ska skapa en större karta i framtiden. Men något som jag definitivt ska göra är att försöka ordna till 2nd Bull Run som inte funkar alls som det ska. Jag ska införa lite från Battleground och ett annat brigadsspel som jag inte minns vad det heter. 2nd Bull run är för övrigt ett väldigt komplicerat slag att föra över till ett spel.

1: En hel division av hög kvalitet utkämpar slåss mot Jackson kvällen före slaget och lämnar sedan slagfältet. Detta kommer aldrig hända så a) slaget måste börja när divisionen lämnat karta b) divisionen tvingas lämna kartan c) någon bestraffning drabbar unionen om den stannar

2: Sigel anfaller Jacksons nergrävda divisioner med sin svaga kår, detta exempel följs av de andra kårerna som anländer. Kommer aldrig hända för Unionen vet hur stark Jackson är så det måste finnas någon form av sudden victory möjlighet

3: Longstreet anländer tidigt till slagfältet och väljer att hålla hela sin kår utanför striden samtidigt som en ovetande Pope fortsätter hamra på Jackson. Kan antingen ge de confedererade någon fördel så länge Longstreet håller sig utanför eller att man måste klara någon form av aktiverings-tärningsslag.

4: Porter hela kår blir uppehållen av några enstaka confedererade regementen, detta kommer aldrig att hända så lösningen skulle vara att Porter måste klara någon form av tärningsslag för att få sin kår i strid. Detta kan leda till en tvekande Porter och en avvaktande Longstreet.

5: En av Longstreets didivsioner anländer på natten och slår läger mellan frontlinjerna!!! På morgonen när dom inser sitt misstag och förflyttar sig bakåt till de egna linjerna uppfattas det som om hela armén har slagit till reträtt.

magnus lindström

meningen är inte att slaget ska gå precis som det gjorde men det måste finnas en möjlighet att något liknande det historiska slaget händer.

Men som sagt något väldigt kraftfullt är att ge unionen en overklig sudden victory möjlighet, detta kan leda till att Pope in det sista försöker krossa Jackson.

tobias

Trådens titel ändrad för ökad tydlighet.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

silversixx

En kopia utav Indesign CS och Illustrator CS underlättar nog ditt arbete enormt tror jag. (om du nu inte redan har dessa program).

magnus lindström

nej jag äger inget sånnt program, jag har skött det hela helt analogt hittills med färgpennor och kalkylpapper:)

Scipio

Citat från: "magnus lindström"Ja en font skulle vara perfekt, ja det är de gamla datorspelen men jag äger tyvärr inte chickamauga. Han har gjort en hel del fler spel i samma skala. Jag är nog mer intresserad av slagen på brigadsnivå. Har nu skapa Prairie Grove, Wilson's Creek och South Mountain (inte riktigt klart hur branta sluttningar ska fungera). Just nu jobbar jag med Shiloh sen blir det Gettysburg. Jag skriver ut kartorna från battleground lägger över ett rutnät i rätt skala och skapar en förenklad karta som sedan förs över till hexagoner(som har varit det svåra hittills). OOB är väldigt lätt att skapa.

1: En hel division av hög kvalitet utkämpar slåss mot Jackson kvällen före slaget och lämnar sedan slagfältet. Detta kommer aldrig hända så a) slaget måste börja när divisionen lämnat karta b) divisionen tvingas lämna kartan c) någon bestraffning drabbar unionen om den stannar

2: Sigel anfaller Jacksons nergrävda divisioner med sin svaga kår, detta exempel följs av de andra kårerna som anländer. Kommer aldrig hända för Unionen vet hur stark Jackson är så det måste finnas någon form av sudden victory möjlighet

3: Longstreet anländer tidigt till slagfältet och väljer att hålla hela sin kår utanför striden samtidigt som en ovetande Pope fortsätter hamra på Jackson. Kan antingen ge de confedererade någon fördel så länge Longstreet håller sig utanför eller att man måste klara någon form av aktiverings-tärningsslag.

4: Porter hela kår blir uppehållen av några enstaka confedererade regementen, detta kommer aldrig att hända så lösningen skulle vara att Porter måste klara någon form av tärningsslag för att få sin kår i strid. Detta kan leda till en tvekande Porter och en avvaktande Longstreet.

5: En av Longstreets didivsioner anländer på natten och slår läger mellan frontlinjerna!!! På morgonen när dom inser sitt misstag och förflyttar sig bakåt till de egna linjerna uppfattas det som om hela armén har slagit till reträtt.
Jag håller absolut med i din åsikt om att om båda sidor väljer att ta exakt samma beslut som sina verkliga motsvarigheter så bör det finnas en möjlighet att spelet utvecklas på samma sätt som det verkliga händelseförloppet.

1: Alla förslagen är vanliga i andra spel och känns som fungerande alternativ.
Personligen så skulle jag nog mest gilla allternativ C, spelaren kan välja att bryta mot det historiska beslutet, men straffet blir att han får betala ett gäng VPs eller att spelet blir en runda kortare eller liknande.

2: Ja visst, sudden death skulle fungera mycket bra. Spelet tar slut om inte nordstateren har lyckats skrapa ihop ett visst antal sydstatsförluster innan en viss runda. Detta tvingar nordstataren att anfalla för att spelet inte skall ta slut innan förstärkingarna kommer i spel.

3: Borde också fungera mycket bra. Longstreet knallar in till den historiska positionen och får inte gå någon annan stans såvida inte sydstataren är beredd att byta några VPs mot att få in honom tidigare eller att nordstatarna lyckas tillräckligt bra för att det skall verka rimligt att Longstreet skulle få för sig att komma igång tidigare.

4: Det är väl främst ett problem med spel som har för enkla command-system. I och med att spelaren alltid vet vad som pågår så kommer spelaren aldrig att ta samma "fega" beslut som deras verkliga motsvarighet gjorde. Lösningen på detta kan som sagt vara tärningsslag för att se om befälet vågar fortsätta rycka frammåt varje runda eller om dom fegar ur.

5: Det är nog det svåraste att lösa i det existerande spelsystemet, eftersom att om en sådan händelse skulle inträffa på ett trovärdigt sätt i spelet så skulle det krävas ett rätt abstrakt system som exempelvis CWB eller att man introducerade ett ordentligt Fog-of-War system i spelet.

Tycker det hela låter riktigt roligt. Finns det någon möjlighet att man kan få det "demat" på någon krigsspelsträff eller konvent?    :)

magnus lindström

Jag har flyttat över snacket om Bull Run till historiska spel. Hade du någon hexagonhjälp åt mig?:) Var nyss spå akademibokhandeln men dom hade inget sånnt

Scipio

Citat från: "magnus lindström"Hade du någon hexagonhjälp åt mig?:) Var nyss spå akademibokhandeln men dom hade inget sånnt
Jag har precis skickat ett mail med hex-fonten till dig.

Här har du lite andra länkar till hex-pryttlar.
Skapa ditt eget papper med olika färger:
http://zho.berka.com/goodies/hex/qh.html

Skriv ut från PDF-fil:
http://www.littleboxofbones.com/downloads/hexpaper.pdf

Beställ på nätet:
LAMINAGTED HEX PAPER (Laminated sheet of 22"x 35" hex paper, two sided, 3" hexes & 2" hexes)    $ 6.00
http://members.aol.com/hudsongame/aids.htm

magnus lindström

Tack! men den enda jag riktigt förstog mig på var pdf-filen men det borde ju räck långt.

A F

Maila mig (mailto:mail@thehellgame.com">mail@thehellgame.com) sŒ kan jag skicka riktiga ai-filer med riktiga hexkartark.

magnus lindström

Jag fick inga ai-fielr i mailet men har mu skrivit ut pdf-filen som Scipio länkade till, det verkar nästan som om storleken på hexagonerna stämmer!!! Slipper man det problemet också.

A F

Citat från: "magnus lindström"Jag fick inga ai-fielr i mailet men har mu skrivit ut pdf-filen som Scipio länkade till, det verkar nästan som om storleken på hexagonerna stämmer!!! Slipper man det problemet också.

Du skulle ha bett om filen istället för att bara fråga vilket format det var.  :P Fördelen med vektoriserade filer är att du datarita din egen karta. Apkul.

magnus lindström

Jasså man glömde fråga. Men jag är datormässigt handikappad så man kanske inte kan förstå sig på det än då, adobe illustrator är det ett gratisprogram?