Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay APs Alamein

Startat av Strv102r, 28 december 2007 kl. 21:13:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Glömde en sak:

Jag tycker nog att Alamein är värt pengarna. Men jag ska tillägga att för hälften av vad det kostar får du Avalanche, red steel och Red parachutes på Ebay. Alla tre bra spel som kanske framgått av replaysen. Red Parachutes har en ibland besvärande blipptäthet som faktiskt gör spelet långsammare än i synnerhet Red steel (och hittills Alamein) där en större del av kartan nyttjas och det är lägre blipptäthet. Kring brohuvudena tenderar stackarna att bli höga och täta i Avalanche också. Sedan är Red Parachutes jättebra med en massa coola förband och en underbar taktisk situation...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Lunchtid 1 Juli:

Inledningsvis stod 90 still och väntade på att 15 och 21 skulle komma ikapp. Tydligen är samordning och kraftsamling viktigare för fienden än tempot. 15 och 21 Pz kastades sedan om neråt söder medan 90 tog sig an 1 arm tillsammans med 133 italienska pansar. Sedan har 15 stått still under förmiddagen och tagit emot ersättningsmanskap och stridsvagnar. 

Om fi hade för avsikt att nyttja luckan i söder, för fria franska är en lucka, så försitter han chansen när han står still. Min fokusering på centern lämnade södern svag. Jag kastar nu tillbaka 5 ind, utom stridgruppen i centern som iställer underställs 1 SA, söderut. Ersättningsmanskap och stridsvagnar kraftsamlas till 7 arm och 5 ind. Ett alternativ är att fi avser slå 7 arm innan han tar sig an att anfalla österut för att skydda sin södra flank.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BernadotteOnline

Citat från: "Strv102r"Jag tycker nog att Alamein är värt pengarna.

(Ursäkta förkortningen av citatet)

Gott att höra. Har letat lite information om vilka scenarion som ligger med i spelet och vad de täcker. Finns denna info ute ngnstans?

Strv102r

Vid lunch anfaller 15 och 21 Pz mot FF och kastar denna tillbaka, ytterligare ett anfall och FF är demoraliserad och på vild flykt. 2 NZ svagare delar nodost om FF som skulle förebereda ställningarna bakom FF har lyckats fördröja 21 Pz men med avsevärda förluster. 5 Ind och 50 inf har precis hunnit fram bakom FF och och 2 NZ börjar dra ur sina nu utsatta mest sydvästra ställningar efter att de stoppat 90 lätta.

I norr slår italienarna sakta ihjäl den vikande 1 arm.

Tysken har nu chansen att bryta genom i söder. Varken 5 Ind eller 50 inf är sådär jättestarka...

Strv102r

Det förefaller omöjligt att med statiskt frösvar hejda fi i söder. Rsiekn att han bryter genom och tränger in på djupet och av kartan mot Alexanderia och Cairo är för stor. Jag har inga reserver längre om han lyckas. 1 SA binds ju av de italienska div i norr. Jag hämtar inspiration hos von Manstein och gör upp följande GENIALISKA plan.

2 NZ drar ur mot nordost och försvarar den streckade bruna linjen.

50 inf drar ur åt öster och försvarar den klarblå linjen.

5 Ind drar ut åt sydost och försvarar den mörkblå linjen.

Fi skall alltså tillåtas framrycka djupare in i syfte att skapa en lång svagt försvarad södra flank. Jag förväntar mig att han har så stor respekt för 7 arm att ARIETE (132) skyddar flank ungefär som nu vilket gör att 15 Pz kommer att få skydda södra flanken längre österut. 21 Pz kommer att tränga mot öster eller nordost med 90 lätta norr om sig. Om fi istället kraftsamlar mot sydost och 90 lätta skyddar norra flanken fungerar planen ändå, men risken för genombrott ökar.

När fi har fått en lång söderflank ska givetvis 7 arm anfalla i nordlig riktning längs spåren mot södra änden på 1 SA motståndslinje och avskära fi! (Stående ovationer)

Risker: De anfallande tyska förbanden är inte desamma som ryssarna vid Kharkov vintern 1943. De är farligare. Risken att de bryter genom innan min avskärning hinner få effekt är uppenbar. Om bara min avskärning lyckas kan ett mindre genombrott hanteras. Men jag fruktar att ett mindre genombrott är osannolikt.

Det är också så att min 7 arm knappast kan jämföras med 48 och 40 Pzkårerna men ARIETE (en elitdivision) är bättre än ryssarna 1943. Dessutom har han en motoriserad inf divison (101) på väg söderut. Sannolikheten för att min avskärning lyckas är således förhållandevis mindre medan riskerna för katastrof om den inte gör det är större. Hmmm... Hur genialt är det här egentligen?

Jag börjar tro att slaget är förlorat och att urdragning ur Egypten över SUEZ är det bästa. Politiskt omöjligt såklart. Vid Alamein står vi och håller, så var det väl sagt. Att passivt bara stå och statiskt försvara innebär att jag helt låter fi diktera förloppet. Passar mig inte. Om jag kan presentera ett trovärdigt hot så kan jag skapa en rädsla som påverkar fi mentalt. Det har fungerat förr. Min motspelare är mer försiktig än jag. Dessutom blir det ett tråkigare spel om jag bara står still.

Jag måste snabbt locka in honom på djupet så att 101 inte hinner avlösas av 17 eller 27 inf för att förstärka flankskyddet för att maximera att 7 arm lyckas. Vi ska fejka en panikurdragning!  <!-- s:lol: -->:lol:<!-- s:lol: -->

Strv102r

Dagen har varit helt osannolik! Motspelaren har lyckats att vid varenda anfall i kraftsamlingsriktningen slå de tärningsslag som ger maximal utdelning. Varenda gång utan undantag.

90 lätta och 101 italienska motoriserade anfaller nu norr om 21 Pz mot 2 NZ och vidgar hålet i försvarslinjen. 21 Pz trycker på mot 2 NZ medan 15 Pz tät anfaller 50 Inf eftersom 288 inf reg ur 90 lätta underställs 21 Pz för dess flankskydd.

Konsekvensen av fiendens extrema skicklighet på divisions och bataljonsnivå är att försvaret under urdragning österut i stort kollapsar (inget genombrott än men det kommer snart). Delar av 2 NZ hotades av inringning vilket gör att andra delar måste ta en hård försvarsstrid för att ens möjliggöra dessas urdragning. De flesta bataljoner lyckas ta sig undan men alla är reducerade till 50%. 2 NZ håller på att förintas. 50 inf starkaste stridsgrupp inringas just innan mörkret.

Oavsett om jag valt en ett hårt statsikt försvar eller reträtt (som jag valde) hade det sett likadant ut nu. Enda utvägen är 7 arm anfall. Med facit i handen kan man säga att eftersom det gick som det gick är det irrelevant hur jag ville göra. Jag tvingas till en motanfallslösning.

Strv102r

Fi tyska förband fortsätter att formtoppa, nästan bara maximalutfall på CRT, och 50 inf kollapsar och flyr bakåt upprivna eller demoraliserade.

Det vettiga nu hade varit att omedelbart överge Alamein och dra ur för att rädda 1 SA och 2 NZ. Det ska jag inte göra. På eftermiddagen ska 7 arm slå ut sitt anfall mot 132 ARIETE. Problemet är ju att 133 LITTORIO nu anslutit och mycket väl kan förstärka ARIETE vid behov.

Strv102r

2 NZ ansätter ett anfall för att öka fi upplevelse av ett hot om avskrning och få honom att överreagera. Kanske 90 lätta kan får vända om? Anfallet blir en framgång och 101 inf kastas bakåt. Men motanfall av 101 inf återställer snart ordningen. 90 lätta sätts delvis in i anfall mot brittiska och indiska förband underställda 2 NZ strax väster om 101 anfall. 90 lätta hejdas på denna punkt.

I centern fortsätter fienden österut och jagar på den i upplösning stadda 50 inf. Tillkommande delar ur den 9 austaliensiska divisionen, 2 bataljoner, och två delvis återskapade brittiska motoriserade skyttebataljoner samt tre Strvkompanier (Stuarts, Valentines och Crusaders) underställs 50 inf för att skapa en ny linje bakom de flyende förbanden.

I söder anfaller 5 ind av samma skäl som 2 NZ med viss framgång. Fienden sätter in en reserb bestående av spaninsgbataljonerna ur 15, 21 och 90 och återupprättar delvis utgångsläget.

7 arm anfaller på två täter med framgång. ARIETE viker! Under natten genomför 7 arm ett nytt anfall som dock stoppas av hårdnackat moststånd med stora förluster på båda sidor. Under natten ansluter 133 LITTORIO. Nu blir det svårt... Men jag har inget val, försent att kasta om 7 arm. Det förefaller nu som det varit bättre att sätta in 7 arm för att försvara den yta FF fick inledningsvis. Kanske genombrottet försenats så att tyskens sinande underhåll tvingat honom att avbryta? Men då hade hela planen varit helt passiv, lite som i verkligheten. Och då fungerade det ju också. Fast då har vi det här med underättelseläget. Min motpart såg på ett helt annat sätt var jag var stark och var jag inte var lika stark. Det visste inte Rommel alls på samma sätt. Nu med facit kan jag säga att man ska inte bjuda DAK på en svag lucka även om man avser gillra en fälla. Det är inte säkert att man har förmåga att få fällan att slå igen. Kanske bättre att satsa på säkerhet (starkt försvar) snarare än aggressivitet (motanfall).

Strv102r

[/img]

Under 4 juli fortsätter 7 arm sina anfall norrut men stoppas av LITTORIO (133) som tar rejäla förluster. På eftermiddagen gör italienarna ett motanfall och ARIETE (132) lyckas nå in i 7 arm artillerigrupperingar och anställer massaker...  Alla tre spaningsbataljoner ur DAK samt en skyttebataljon ur 15 Pz anfaller samtidigt mot 5 ind som viker.

15 och 21 Pz anfaller under dagen i nordlig riktning och tvålar till 50 inf ytterligare. De australiensiska bataljonerna rakt öster om dem lämnas i fred. 50 inf har inget stridsvärde att tala om längre. Ett tag trodde jag att fienden avsåg anfalla upp mot kusten och skära av 1 SA, men han har knappt resurser att hålla en så lång flank i två riktningar. När han under mörkret drog ur 15 och 21 åt söder tror jag mig förstå att syftet med anfallet var att slå 50 inf för att få ta bort flankhotet. Han kommer nu att anfalla austarliensarna och gå österut. Australiensarna kommer nu att förstärkas av ytterligare två bataljoner skytte och en bataljon pansarvärn.

90 lätta och 101 TRENTO anfaller mot 2 NZ. Tyskarna stoppas och kastas tillbaka. 90 har nu börjat tappa stridsvärdet rejält. 101 lyckas slå sig genom och nå 2 NZ artilleri, men kastas tillbaka med stora förluster innan de hinner uträtta något. 101 är nu rejält reducerad. Detta med både 90 och 101 stridsvärden öppnar för mer offensivt agerande av 2 NZ...

Strv102r

Spelet slutar abrubt efter den allierade spelturen förmiddagen 5 juli pga av en jordbävning på 100 på Richterskalan som förpassar huvudelen av alla förband ut i medelhavet! UNGDJÄVEL! VAD HAR JAG SAGT OM ATT LEKA MED BOLLAR INOMHUS!

Slutläge med lite spekulation:

[/img]

Nytillkomna australiensiska förband (2 bataljoner med Pv) bygger ut försvaret söderut för 50 inf så att tyskarna inte enkelt kan kringå och lämna kartan med 20 steps för vad jag tolkar som sudden death seger i reglerna. 2 NZ grupperar fram för ett anfall på 90 lätta enligt rödbrun pil. Fi är så svag att detta skulle garanteras framgång. Detta skulle öppna för att mitt på dagen ge sig på 101 italienska och då hota den stora artillerigrupperingen och även hota att avskära fi norrifrån. Anfallet hinner inte effektueras innan GODZILLA, 4 år, slår till.

I söder backar 7 arm för att inte slås för snabbt av den nu starka fi.

Fi troliga COA vid ovan nämnda utfall. Han binder 7 arm med 132 Ariete och 27 inf medan 133 Littorio omgrupperar för att möta 2 NZ. 90 lätta avdelar ytterligare förband från 50 inf sektor för att förstärka i väster. Detta kan räcka för att hejda 2 NZ och minst fördröja den. Samtidigt anfaller 15 och 21 täter mot de australiensiska förbanden enligt pil i skissen för att skapa ett hål och lämna kartan. Detta kommer de att lyckas med under dagen.

Frågan är då om tysken måste ha en Line of supply till de förband som lämnat kartan för att få sudden death? Är svaret nej vinner han trots att man kan tycka att detta är konstigt. 50 inf avskär ju direkt de från kartan bortsprungna 15 och 21 Pz vilket gör deras framgång irrelevant. Det finns inga förband som kan skydda deras underhållsvägar. Måste han ha denna underhållsväg kan han inte gå ut med 15 och 21 för sudden death i detta läget. Han måste då ha kvar dessa för att slå 50 inf innan han går av. I den takt det tillkommer mer delar ur 9 australiensiska är detta inte genomfört förrän 9 juli. Det är dock så att det är osannolikt att jag kan plugga igen det stora hål han slitit upp vilket i sig räcker för seger den 19 juli. jag har mejlat AP om förtydligande på underhållsvägarnas betydelse.

BernadotteOnline

Citat från: "Strv102r"Spelet slutar abrubt  -------- en jordbävning på 100 på Richterskalan som förpassar huvudelen av alla förband ut i medelhavet!

UNGDJÄVEL! VAD HAR JAG SAGT OM ATT LEKA MED BOLLAR INOMHUS!

Veckans påhopp!
Du lät honom inte sköta 2 NZ. Då får man sitt straff!

Holmgren

Citat från: "Strv102r"Spelet slutar abrubt [...] jordbävning på 100 på Richterskalan [...] UNGDJÄVEL! VAD HAR JAG SAGT OM ATT LEKA MED BOLLAR INOMHUS!

Slutläge med lite spekulation:
Hmmm.... jag spekulerar lite jag också. Du befinner dig i ett pressat läge och plötsligt "råkar" ungen leka med en boll inomhus? Så lägligt... Höjd veckopeng, längre utetider och mer film & godis till helgen efter denna lyckade insats? 8)

Vad jag förstår har forumets tinG egna erfarenheter av att rekrytera externa jordbävningar. Fast i det fallet var det väl en lokal a-lagare som skyndade till hans räddning...  :P
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

silversixx

Det bör tilläggas att varje gång som TinG har viljat avsluta ett spel så har detta antingen skett med hjälp av en Alkis som ramlade in i lokalen och gjorde en fin liten hög av de tyska trupperna.
Eller så tvingar han en annan (och fullständigt blippointresserad) medlem att plocka ihop spel...
Men sen så är ju han även kallad Dark-Jonas...

Strv102r

Nästa scenario: Alam halfa.

I slutet av Augusti genomförde Rommel sitt sista försök att bryta genom då han upplevde att han blev inte starkare med tiden men fienden blev det. Historiskt anföll han i söder, vilket kanske är uppenbart av bilden ovan. Tanken var att efter 20 miles vända norrut och tvinga 8 armén att dra ur eller helst inringa den och slå den. Dock vände man norrut redan tidigare pga kraftiga mineringar och stoppades vid Alam halfa åsen. (där 44 inf är grupperad på bilden).

Stridsvärdet på förbanden:

XXI Kåren:       Längst i norr 7 Bersaglieri regementet. OK stridsvärde. Moral 4.                 

Söder därom tyska 164 Inf div AFRIKA. Gott stridsvärde. Moral 5. Ett regemente i reserv bakom 102 TRENTO Div.

102 Inf div TRENTO: Hyfsat stridsvärde. Moral 4.

25 Inf div BOLOGNA: Dåligt stridsvärde. Moral 2-3.

X kåren:          17 Inf div PAVIA: Uselt stridsvärde. Moral 2-3.

27 Inf div BRESCIA: Dåligt stridsvärde. Moral 3.

Fallskärmjägarbrigad RAMCKE: Hyfsat stridsvärde. Moral 7.

XX Kåren:        101 Mot inf div TRIESTE: Hyfsat stridsvärde. Moral 4.

132 Pansar div ARIETE: Hyfsat stridsvärde. Moral 5.

133 Pansar div LITTORIO: Hyfsat stridsvärde. Moral 5.

90 lätta: Halvhyfsat stridsvärde. Moral 6.

Fristående:      185 Fallskärmsjägardiv FOLGORE: Gott stridsvärde. Moral 6

DAK:              15 Pz div: Hyfsat stridsvärde. Moral 6.

21 Pz div: Hyfsat stridsvärde. Moral 6

288 mot inf reg: Dåligt stridsvärde. Moral 5.

Spaningsgruppen: Bra stridsvärde. Moral 6

9 Australiensiska inf div: Fullgott stridsvärde. Moral 5

1 Sydafrikanska inf div: Fullgott stridsvärde. Moral 4

5 Indiska inf div: Gott stridsvärde. Moral 4

2 Nya Zeeländska inf div: Gott stridsvärde: Moral 5

7 armoured div: Gott stridsvärde. Moral 4.

10 armoured div: Gott stridsvärde. Moral 4.

44 inf div: Hyfsat stridsvärde. Moral 4.

Strv102r

Minläget med bara brittiska mineringar är på plats i nuläget. De tyska läggs ut innan spelstart.

[/img]