Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tonkin och Ici, c'est la France!

Startat av Kanger, 20 januari 2008 kl. 21:16:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Kanger

Khyber Pass games kommer att släppa en 2nd edition av Tonkin (1st edition kom ut med VaeVictis) som handlar om franska konflikten i Indokina 1950-54:

http://mysite.verizon.net/rjlein/khyberpass/id59.html

Ici, c'est la France! handlar om Algeriekonflikten 1954-62:

http://mysite.verizon.net/rjlein/khyberpass/id41.html

http://www.kangerproject.com/counters/

PS Det är jag som designar dessa två, så jag svarar gärna på frågor och inlägg.

Kim Kanger

A F

Låter verkligen jätteintressant. Du får hemskt gärna utveckla hur du skildrar det assymetriska kriget, för jag har aldrig fått det att funka på ett sätt som jag tycker känns vettigt. Kan ditt system användas för Afgahnistan? IRA?

(Om jag ska komma med en mycket konkret synpunkt så är de där pre-set mönstren för berg & öken riktigt ruggiga.)

BigPapaBear

Inga konflikter som direkt tilltalar mig, men man kan ju bli positivt överraskad av dem som spel. Välkommen till forumet hursomhelst!  :up:
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Inga konflikter som direkt tilltalar mig, men man kan ju bli positivt överraskad av dem som spel.

Sydostasien är en monumental röra. Jäkligt ballt. Yunann är den plats i världen som Asiatiska kulturer kryper till nör de ska dö.

Kanger

Tonkin och Ici är helt olika system. Det enda de har gemensamt är att jag använder mig av konceptet operation points i bägge två. Bägge krigen var assymetriska men i Tonkin var det ändå två likvärdiga styrkor (olika starka förvisso) men som var bra på väldigt olika vis. Där gäller det att försöka få motståndaren att slåss på dina villkor.

Ici var knepigt att designa. Det tog mycket längre tid att fundera ut grundstrukturen där än vad det gjorde med Tonkin. Poängen är de tre nivåerna som det står om i beskrivningen om spelet. Det gäller att vinna befolkningen med ditt agerande för att kunna vinna spelet. De politiska chitsen påverkar visserligen konkreta händelser på kartan men är snarare en tidsaspekt i spelet. När tillräckligt många politiska saker har hänt börjar din tid bli utmätt. Här går det dock att spela chitsen i lite olika ordning för att sätta press på motståndaren. Militär kontroll av regionerna syftar egentligen till att hålla motståndaren borta från befolkningen där. Det är en balansakt hela tiden med begränsade resurser (vilket har en obehaglig tendens att minska hela tiden).

Min princip för både Tonkin och Ici är att försöka skapa en hög panikfaktor (Path of Glory är det stora föredömet där), en hög interaktivitet där man hela tiden är med i spelet och korta koncisa regler (bägge spelen har bara 8 sidor regler).

Fredrik H

Onekligen intressanta konflikter. Det är inte precis uttjatade krig vi pratar om. Däremot så måste jag säga att jag inte är så förtjust i att en kille med hjälmen i handen representerar ett helt regemente. Tycke och smak förmodar jag. Lycka till med det spännande projektet.  :up:

A F

Citat från: "Fredrik Hornegård"Däremot så måste jag säga att jag inte är så förtjust i att en kille med hjälmen i handen representerar ett helt regemente. :up:

Det finns hela krigsspelsföretag som tror att "soldatgubbar" ska göra spelen lättare att sälja till utomstående.

Fredrik H

Då jag nu har flera designers på tråden kan jag ju passa på att fråga vilket inflytande ni har över den typen av frågor; grafik, layout etc. Det skulle ju störa mig om jag ägnade en rätt ansenlig mängd energi åt något som sedan fick ett grafiskt upplägg jag inte gillade. När det gäller spelen på den här tråden är det ju en rätt kinkig fråga, jag ser inte riktigt vilken NATO-symbol som representerar en "stor grupp gerillasoldater". Men min bildning är rätt blygsam i ärendet.

A F

Jag bestämmer över hur mina spel ser ut.

Fredrik H

Jag fick det intrycket när jag läste Talavera - vilket jag inte spelat än. Jag lade NBS på hyllan efter de först tre spelen men Talaveras regler och designer notes har fått mig att tro på det igen. Bara mina motståndare kan släppa stridvagnarna någon gång och se charmen i den lille korsikanen med vänner .

A F

Citat från: "Fredrik Hornegård"Jag fick det intrycket när jag läste Talavera - vilket jag inte spelat än .

Bra plan. :up:

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Jag bestämmer över hur mina spel ser ut.

Men varför har du då inga färglada plastmonster?  :?

:D
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Men varför har du då inga färglada plastmonster?  :?

:D

För det är oftast även mina pengar som är med i bilden.

Andreas Lundin

CiteraFör det är oftast även mina pengar som är med i bilden.

...så om inte dina pengar varit inblandade hade det ingått plastmonster i Talavera?  :lol:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"...så om inte dina pengar varit inblandade hade det ingått plastmonster Talavera?  :lol:

Typ.  :up: