Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Gamers OCS vs GMTs EFS

Startat av Strv102r, 23 april 2008 kl. 21:42:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"En sak till jag ska nämna om EFS som gör det lite individuellt är att Ryssarna har sin combat fas före sin movement. Detta gjorde mitt bjässeparti oerhört frustrerande, inte frustrerande som i oj-vad-lite-resurser-jag-har-och-oj-vad-mycket-som-behöver-göras utan till frustration som i jag-kan-inte-göra-någon#"%#¤%&ting!

Detta ställer till en massa problem iochmed Ryssarnas mandatory attacks (som måste utföras med minst 1:1 odds) de ska utföra tidigt i partiet, gör dom inte det så får tysken VP. Det blir vid många tillfällen mer lukrativt för tysken då att inte gå i kontakt med ryssar där styrkorna är likvärdiga. Iochmed att ryssen sedan inte kan flytta innan combat utan ligger en turn "efter" så fick tyskarna massor med VP hos oss för att vi helt enkelt inte kunde komma upp i 1:1 anfall någonstans.

Då har man löst det bättre i Red Star Rising.  :up:  :)
En mycket bitter liten man.

thermopylai

CiteraReporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

LoL :mrgreen:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

tinG

Citat från: "Vvornth"Detta ställer till en massa problem iochmed Ryssarnas mandatory attacks (som måste utföras med minst 1:1 odds) de ska utföra tidigt i partiet, gör dom inte det så får tysken VP. Det blir vid många tillfällen mer lukrativt för tysken då att inte gå i kontakt med ryssar där styrkorna är likvärdiga. Iochmed att ryssen sedan inte kan flytta innan combat utan ligger en turn "efter" så fick tyskarna massor med VP hos oss för att vi helt enkelt inte kunde komma upp i 1:1 anfall någonstans.
Känns ju lätt artificiellt... och tämligen ohistoriskt.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Att ryssarna har en helt annan operationell doktorin reflekterar ju detta bra men spelar man mot folk som för kriget på VP-tracken snarare än på spelkartan så går det hela inte riktigt ihop.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Att ryssarna har en helt annan operationell doktorin reflekterar ju detta bra men spelar man mot folk som för kriget på VP-tracken snarare än på spelkartan så går det hela inte riktigt ihop.

VP och krigsspel är överlag, men inte alltid, en otrevlig kombination. Det leder lätt till en hel del "gamey" (svenskt ord?) situationer.

Allra bäst är spel som DAK2 och Case Blue som inte ens har victory conditions för kampanjerna. Man märker vem som vunnit. Lite förnuft, käsnla och jämförelser med historien brukar räcka till.

karlsson

Var på jakt efter ett spel med lite mer detaljer (operativa eller vad det nu kan kallas) och fastnade för både ocs och efs när jag surfade runt på nätet (läs bgg).

Kom att tänka på detta forumet och började söka lite. Självklart så finns det en tråd med hur mycket info och jämförelser som helst om just dessa två spel.

Lysande!

Resultatet blev följande:
EFS (barbarossa: Kiev to rostov) eftersom det gick lätt att få tag på. Är ointresserad av burma och case blue kändes lite stort att börja med. Fast säljer nån korea billigt så kanske jag också hoppar på ocs-tåget.

/han som gräver i gamla trådar (igen)

BigPapaBear

Citat från: "karlsson"Fast säljer nån korea billigt så kanske jag också hoppar på ocs-tåget.

/han som gräver i gamla trådar (igen)

OCS: Korea är porr i kartongformat.

Vvornth

Det blir nog tämligen svårt att hitta OCS: Korea billigt. Det är mycket eftertraktat.

Engelbrekt

Citat från: "karlsson"Var på jakt efter ett spel med lite mer detaljer (operativa eller vad det nu kan kallas).

Är ointresserad av burma och case blue kändes lite stort att börja med.

Har inte spelat EFS så kan inte säga något om det. Men avskriv inte Burma så kvickt, det är en liten pärla. General Slims bok Defeat into Victory rekommenderas, den skapar intresse.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Delirium

Klipper blipparna till Tunisien just nu, kommer nog att sätta mig och läsa ganska snart. Såg att reglerna är uppe i v4.0 nu, är det stora skillnader, ni som vet?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Ja det får man säga. Särskilt flygsystemet tenderar att bytas ut med
varje ny regelversion. Helt klart till det bättre i 4.0. Ladda ner reglerna och använd dem istället.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Var inne där och rotade, var där jag såg att det var 4.0. Vad ska man mer använda därifrån, förutom det uppenbara, regler och tabeller?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: "Delirium"Var inne där och rotade, var där jag såg att det var 4.0. Vad ska man mer använda därifrån, förutom det uppenbara, regler och tabeller?

Märklig vändning... Är det mitt fel?  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Vvornth

Citat från: "Delirium"Var inne där och rotade, var där jag såg att det var 4.0. Vad ska man mer använda därifrån, förutom det uppenbara, regler och tabeller?

That's it.

Efter att ha spelat Burma och Case Blue så kändes de trefiliga motorvägarna i Tunisia som väldigt udda så jag fastnade inte direkt för det spelet.