Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

rita krigsspel med Inkscape och lite specialhjälp

Startat av pelle, 14 mars 2008 kl. 01:23:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

Citat från: "pelle"Ingen hade gjort någon vettig hexkarta med bra vektorobjekt (ett objekt för varje hexsida, ett för varje hexbakgrund... osv) så jag var tvungen att ge mig in i den sporten.

Va?  :?

A F

Vad menar du?

pelle

Jag menar att jag inte hittade något enda program jag gillade för att generera vettiga hexkartor. Jag vill ha kartor med separata objekt för varje liten pryl, så att "bakgrunden för hex A1" är ett objekt, "hexsidan mellan A1 och A2" är ett objekt, den lilla pricken i mitten på hex A1 är ett objekt. Sedan är alla objekt grupperade (i lager, om man kör Inkscape, men annars i vanliga grupper) så att man enkelt kan välja och redigera till exempel alla hexsidor eller alla hexbakgrunder. Jag kan ju ha missat något program som redan fixade det där, men nu är jag i alla fall färdig och nöjd med det jag gjorde och jag hade förmodligen gett mig på att försöka lösa problemet även om det redan fanns lösningar.  :P

A F

Varför vill du kunna hålla på och redigera enstaka linjer i rutnätet?

silversixx

Det går ju att göra lätt, men det måste ju skötas manuellt. Även om du kan dra ett visst macro på det.
Nu vet jag inte hur kraftig dator du äger, men en för stor mängd objekt lär göra ditt arbete väldigt långsamt...
Nu är jag lika nyfiken som Anders; Varför vill du ha dina hexagoner som separerade objekt? Det känns ju galet osmidigt att arbeta med på alla sätt och vis.

ulve

de är ju grupperade, spelar ingen roll om varje linje är ett enskiljt objekt då. Jag är för!  :D

A F

Citat från: "silversixx"Det känns ju galet osmidigt att arbeta med på alla sätt och vis.

Normalt så lägger man rutnätet i ett lager och förlagan i ett annat och sen börjar man rita i de följande femhundra lagren...

silversixx

Precis som jag hade gjort det om jag gjort på riktigt med avsikten att vara seriös.
Eller vänta lite nu Pelle, är det så att du vill ha en drag-and-drop med även terrängen? Typ att du har ett visst antal olycka hus och träd (som att göra kartor i Starcraft) för att sedan dra och fördela lite hur du vill?
Det kan du ju göra enkelt med Illustrator, där du även kan göra rutnät med numreringar.

pelle

Fager, jag kör också med rutorna i ett lager och 100 lager terräng under och minst ett par lager med olika kartor och flygfoton att ha som mallar. Plus lager för prickarna i mitten på hexagonerna, lager för koordinatsiffrorna och ett lager med hexagoner (under all terräng såklart). Det sistnämnda har jag haft nytta av för ett par olika saker:
1. Prototypa. Sätt färg/mönster någonstans och kör copy-style. As-snabbt.
2. Sätta en fin bakgrund på hela kartan, som precis följer kanten på yttre hexagonerna. Eller bara för att sätta en bakgrund på vissa hexagoner längs någon kant, till exempel för att vattnet i något hav precis ska stanna där hexagonerna slutar och inte fortsätta ut på pappret (fult).
3. Enkelt markera exakt en hexagon, för att slänga på någon effekt eller speciell färg eller någon typ av in-hex-terrain. Har inte behövt det än, men skönt att veta att det går.
4. Immitera schyssta 80-talskartor där hexbakgrundsfärgerna faktiskt exakt följer hexkanterna.   :up:

Inget livsnödvändigt alltså, men trist att manuellt försöka pilla dit saker som exakt fyller en hel hex de gånger man faktiskt kommer på att man vill ha sådant, så lika bra att ha ett sådant lager i botten (ofta dolt) för regniga nätter när det faktiskt behövs.

Hexsidor som enskilda objekt... Frågan är mer hur mycket strul man kan få med andra alternativ, för vissa kartor. Har sett två varianter:
1. Långa linjer nord-syd längs hela kolumner och sedan korta avskiljare öst-väst. Blir helt omöjligt att enkelt klippa bort hexsidor i en karta (tänk "stor sjö utan movement", till exempel Östersjön i en av mina tidiga prototyper) eller klippa bort hexagoner längs kanten på kartan någonstans, när kartan inte ska vara helt rektangulär.
2. Varje hexagon har en egen ram runt. Nästan hur man än gör får man effekten att sidor mellan hexagoner blir fetare än de ute längs kanterna. Sedan får man återigen fula problem med att ta bort hexagoner mitt i (längs kanterna blir det dock bra, vilket väl är vanligaste fallet). Fungerar hyfsat så länge man inte vill experimentera med stilen på linjerna då så att problemet med olika feta linjer uppstår.

Fördelen med hexsidor är att man skitsnabbt kan välja ett antal linjer och kopiera till ett nytt lager, till exempel för att markera setupområden eller andra typer av gränser, eller att ha som grund för att rita någon typ av terräng. Plus då att man slipper ovan nämnda nackdelar med andra arrangemang jag har sett.

Fast jag förstår för många spel är det inte så himla kinkigt. Ska man bara ha en rektangulär karta och inte ska pilla så mycket med vektorobjekt ändå går det såklart precis lika bra oavsett hur linjerna sitter ihop eller inte och med eller utan bakgrunder av korrekt form. Går ju till och med att köra bitmap-pillande direkt för vissa, hur smärtsamt det än är att inte kunna manipulera terrängen som enskilda objekt (ja, flytta runt och rotera hus och vägar och osv).

Sedan, i 100 % av alla faktiska fall (där jag har gjort ett spel och skickat det till någon för möjlig publicering, vilket bara har hänt en gång) har ändå kartan genast lämnats över till en kompetentare (hoppas jag) person som förmodligen gör om allt från skratch i Photoshop.  :cry:

Klas Malmström

Är det någon som lyckats att få detta att fungera med Inkscape under Windows XP ?
Klas Malmström
Linköping

pelle

Jag provade det i XP några gånger. Inte riktigt senaste versionen, men det borde fortfarande fungera. (Har inte provat någon annan Windows-version dock.) Vad är det som inte fungerar?

Klas Malmström

Citat från: "pelle"Jag provade det i XP några gånger. Inte riktigt senaste versionen, men det borde fortfarande fungera. (Har inte provat någon annan Windows-version dock.) Vad är det som inte fungerar?
Jag la in *.inx och *.py filerna i en mapp som heter plugins (och även en som heter extensions, som jag skapade själv) men jag får inte upp något "Boardgames" alternativ i Effekt menyn.
Är det något mer än själva Inkscape man måste installera kanske ?
Klas Malmström
Linköping

pelle

Det ska räcka att ha Inkscape (0.46) installerat. Det borde finnas en folder för extensions. Låg alla andra inx- och py-filer i plugins? Allt sådant ska ligga i samma i alla fall, så oavsett vad den heter är det där boardgames-sakerna ska läggas. (Sedan måste Inkscape startas om också för att förstå att man har lagt dit några nya filer.)

Klas Malmström

Citat från: "pelle"Det ska räcka att ha Inkscape (0.46) installerat. Det borde finnas en folder för extensions. Låg alla andra inx- och py-filer i plugins? Allt sådant ska ligga i samma i alla fall, så oavsett vad den heter är det där boardgames-sakerna ska läggas. (Sedan måste Inkscape startas om också för att förstå att man har lagt dit några nya filer.)
När jag hade installerat Inkscape så fanns det ingen mapp som hette extensions - dock en som hette plugins.
Jag la in inx, py filerna i båda (efter att jag manuellt skapat mappen extensions) - sedan startade jag om Inkscape, men det dök inte upp något nytt alternativ i menyn.
Klas Malmström
Linköping

Ohman

I min dator ser det ut så här, det kanske är likadant hos dig:
Inkscape>Share>Extensions