Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs Turning The Tables

Startat av Strv102r, 10 augusti 2008 kl. 16:48:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Ska nu börja förbereda inför nästa spelserie. Turning the Tables serien som i GMTs tappning fick namnet Schwerpunktserien, som dock inte blev så mycket till serie. Än i alla fall.

MIH gav ut tre spel i serien: Turning the tables (andra Kharkov 1942, den katastrofala ryska våroffensiven), Velikye Luki (vintern 42 - 43, samtidigt som Operation MARS och inte alltför långt från denna) och Drive to the Baltic (den ryska offensiven 1944 som skar av Armégrupp Nord och den tyska motoffeniven Doppelkopf som öppnade förbindelsen igen )
GMT har gett ut von Manstein backhandblow om tredje Kharkov 1943.

Jag avser spela dem i ovan nämnd ordning.

Det centrala i serien är C3/logistik simuleringen där varje sida får ett antal commandpoints varje game turn. Genom att spendera dessa på de tre impulserna får man flytta ett antal förband och genomföra ett antal anfall i varje impuls. Man kan välja att spendera 1-3 commandpoints i varje impuls. Ju fler man spenderar desto mer får man göra. Mycket sällan får man 9  commandpoints så det gäller att tänka på hur man spenderar dem. Ofta har den anfallande många fler än den försvarande inledningsvis. Allteftersom tiden går och man förbrukar den lagrade ammunitionen och drivmedlet så minskar antalet commandpoints. Eller så får man mer igen för att simulera en nyuppladdning. Detta är ett enkelt och funkis sätt att få in kulminationspunkter och omslagspunkter i vem som har initiativet.

Den andra lite annorlunda saken är combatchitsen. Varje förband har en taktisk nivå. Denna avgör hur många combatchits man får dra inför striden. man får inte spela alla man drar utan den som har högst taktisk nivå får spela 3 medan den med lägre får spela 1. Har man samma får båda spela 2. Chitsen kan påverka styrkan på förbanden (tex Ritterkreutz/Hero of the soviet union som dubblar styrkan på ett förband), de kan påverka tärningslaget (tex Stuka/Sturmovik som lägger till +X på tärningen eller påverka förlusterna (tex Vodka som ger båda en förlust extra). Detta är ett enkelt sätt att göra stridernas utfall mer oförutsägbart och simulerar/skapar lite trevliga friktioner.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Schwerpunktserien var mycket lovande bortsett från just chitdragandet. Det blir lite tradigt i längden då det ju rör sig om en väääääldans massa chits som måste dras.
En mycket bitter liten man.

Strv102r

Njae. Det är klart att man kanske har olika referensramar, men en 3-6 chits tycker jag inte är så mycket. Det funkar ju i och för sig lika bra med en CRT med 2D6 (eller varför inte 3D6) som ju medger udda resultat kopplat till en normalfördelningskurva, men chitsen medger lite färg. "Aha! Det var en extraordinär insats av mina Tankdestroyers som gjorde att hans Strvkår oväntat fick på tafsen!"

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Kartan med lite förtydliganden. Norr är åt vänster på bilden. Kharkov ligger i norr, Stalino i söder och Poltava i väster.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Njae. Det är klart att man kanske har olika referensramar, men en 3-6 chits tycker jag inte är så mycket. Det funkar ju i och för sig lika bra med en CRT med 2D6 (eller varför inte 3D6) som ju medger udda resultat kopplat till en normalfördelningskurva, men chitsen medger lite färg. "Aha! Det var en extraordinär insats av mina Tankdestroyers som gjorde att hans Strvkår oväntat fick på tafsen!"

Jo, visst är det charmigt att kunna referera till extra flyginsatser eller annat skoj, men det ör ju 3-6 chits PER strid. Det sänker tempot för mycket för mig.

Men nu ska jag inte klaga. Fortsätt med din AAR, de är alltid trevliga oavsett system!  :up:

Strv102r

Du har nog rätt. Ska kanske ägna mig åt mer snabbspelade spel. Som OCS?  :lol:

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Du har nog rätt. Ska kanske ägna mig åt mer snabbspelade spel. Som OCS?  :lol:

Det var INTE jag som öppnade upp OCS-burken!  :D

Nu har jag bara spelat Von Manstein's backhand blow, men jämför man det med t.ex. OCS: Tunisia (jämförbar storlek) går en stridsrunda i OCS betydligt snabbare.

I OCS blir det inte så många strider jämfört med spel som inte bryr sig om logistik (varför spara på krutet när det aldrig kan ta slut?). Det är inte ovanligt att man får dra 30-60 chits per stridsrunda i Schwerpunkt-serien. Mycket pill blir det, eftersom alla måste ner i koppen mellan varje strid. Att man dessutom ska välja vilka man vill använda bland de man har dragit sinkar det hela ännu mer.

Visst har OCS fler faser (flyg, barrage mm) som gör att en runda totalt sett tar längre tid, men skillnaden är att det är flyt hela tiden. Det känns aldrig segt.  8)

Enter: Fanni & OCS-hatarna. Let the flamewar begin...  :D

Strv102r

Det är nog lite en smaksak. Jag tycker inte att det känns segt att dra ett par chits och välja. Det blir ju inte så många strider i TTT systemet heller, man är ju begränsad i hur många anfalla man får göra (av i grunden logistiska skäl). Hur åstadkommer OCS den osäkerhet i utfallet av strid som finns i TTT?

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Hur åstadkommer OCS den osäkerhet i utfallet av strid som finns i TTT?

Ett "surprise"-slag med tre tärningar (t.ex. två vita och en röd). De vita tärningarna modifieras av differensen mellan de inblandade ledenheternas action rating (AR). D.v.s. om en enhet med AR 4 anfaller en enhet med AR 2 blir modifikationen +2.

Vid höga resultat får anfallaren fördel, försvararen vid låga.

Den röda tärningen avgör hur stor effekt, antal kolumnskiften, som överraskningen, friktionen, kaoset, slumpen genererar. Busenkelt och väldigt snabbt.

Strv102r

Låter utan tvekan enkelt och snabbt, och lite färglöst. Frånsett det där med den röda tärningen då.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Låter utan tvekan enkelt och snabbt, och lite färglöst. Frånsett det där med den röda tärningen då.

Jo, men det blir färggladare om du tar i beaktning att flyg och artilleri har egna faser innan striden.

Strv102r

OK, men innebär inte det att striderna som helhet tar längre tid jämfört med andra system där flyg och art i inbakat i det vanliga stridsystemet?

Jag måste säga att jag ser fram mot att prova OCS i höst. Jag har ju både GBI och Case blue, och får väl Burma snart, men jag har inte prioriterat detta system än.

Nåväl. Beroende på hur fort jag förlorar Aachen, för det lutar åt det hållet, så får jag ta tag i TTT som jag tycker är ett bra system (oavsett om jag kanske kommer att gilla OCS ännu mer).

silversixx

CiteraEnter: Fanni & OCS-hatarna. Let the flamewar begin...
Du hade tur som postade detta en dag in på min semesterstart... Annars så hade stora wrestlinghanden kommit och smiskat ;)

Ola, hur många spel har du egentligen? Du verkar nästan slå Roger och kanske t om Elias.

BigPapaBear

Citat från: "silversixx"Ola, hur många spel har du egentligen? Du verkar nästan slå Roger och kanske t om Elias.

I så fall blir jag rädd. Har vi en ny tronaspirant?  :D

Strv102r

Njaee... Excellistan tar upp 232 rader, men då är det en rads lucka mellan varje företag som publicerar dem = 30 tomma rader = 202 spel. Räknas Just plain wargames och Strategy & tactics och andra tidningsspel?