Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS, DAK II

Startat av sfclinken, 4 april 2008 kl. 13:57:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

En blodig stilstudie på Rommels attack mot Tobruk.

The Battle of Tobruk, 12 okt 1941
Axis flyttar först för att förhindra att CW's artilleri sätts i Reserve..

Hela linjen avancerar för att minimera effekten av försvararnas artilleri eld. Vet han var vi kommer att anfalla?

Efter CW Reaction & Axis Barrage Phase. Mycket gula blippar...

Misslyckat och blodigt anfall mot "King's Cross".

Maletti leder två attacker under Exploit Phase. Först en infanteri-overrun med 'snake eyes' och AL2... Därefter anländer pansarreserven som slutligen lyckas bryta försvaret! Vid det här laget har axelmakterna tagit minst 12 step losses under de senaste två rundorna.

CW rundan i stort sett misslyckad. RAF försöker desperat att genomföra en massa bombningar inom Interception Range från det tysk-italienska jaktflyget. Få kommer igenom... Två hotande anfall öster ifrån avbryts efter att RAF och artielleri barrage misslyckats.

(AX supply = 0 tokens! sista "allmäna", dvs inte på Organic Truck, gick till genombrottet i Exploit Phase). Hade CW vågat anfalla skulle Axis blivit tvungna att försvara på x½ för att undvika Low Internals, vilket skulle varit katastrofalt för Rommels anfall mot "Fästung Tobruk"!)

[Tur att du inte visste det Peter!  :D ]

The Battle of Tobruk, 15 okt 1941
Axis vinner initiativet och tar det.

Maletti leder ett anfall nerför sluttningarna mot Tobruks hamninlopp. Stukas lyckas disorganisera 3.Indian Bde och driva dom på flykten... Hamntrafiken därmed slutligen förhindrad...

CW väljer att överge sina operationer från öster och drar tillbaka framskjutna brigader ur 5.Indian och 2.NZ divisionerna. Även Bardia ser ut att överges, endast en bataljon polska lansiärer kvar...

The Battle of Tobruk, 15 okt 1941

CW vinner initiativet och ger det till axelmakterna. Regnstormar över Cyrenika och Tobruk försvårar förflyttningar och omöjliggör flygoperationer över stridsområdet.

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Inte mycket att säga. Omöjligt att stoppa 3 anfall under samma turn. Missen jag gjorde i övrigt var att inte uppfatta att ZOC gick över vattnet. Hade jag dragit tillbaka mer trupp så hade jag troligen klarat hålla hamnen öppen lite längre även om Tobruk i och med AT-ditch passerats är förlorat.

//Peter
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

JanK

Vår DAK II-kampanje skrider fremover. I den forbindelse trenger vi et råd eller en liten veiledning. Spørsmålet er som følger: Er det lov (i følge reglene) og ikke "gamey" å "whitdraw" enheter med step loss fremfor enheter med alle steps intakt ?

Vvornth

Vet inte 100% vad du menar, men om det bara är att ersätta skadade fronttrupper med de som är full strength så skulle jag kalla det "standard procedure".
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

JanK

CiteraVet inte 100% vad du menar, men om det bara är att ersätta skadade fronttrupper med de som är full strength så skulle jag kalla det "standard procedure".

Det jeg mener er når enheter skal tas bort fra Afrika på grunn av Variable Withdrawals-tabellen.

Vvornth

Kan ej uttala mig om DAK men i Tunisia så finns ett liknande system, och där kan trupperna återvända senare men är då i samma skick så där finns ingen egentlig förd/nackdel beroende på vilka trupper man väljer.

I Case Blue får man tillochmed ta withdrawals på enheter fast i fickor och det anses inte gamey av Essig, så det är nog inga problem.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

JanK

OK, takk. Da kjører vi også med den varianten.

Profit

Men hur i hela världen lyckas man komma igenom AT-diket, det är frågan?

tinG

Citat från: "Profit"Men hur i hela världen lyckas man komma igenom AT-diket, det är frågan?

Se bildserien ovan...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "Profit"Men hur i hela världen lyckas man komma igenom AT-diket, det är frågan?

Med smör, vilja och en väldans massa förluster? Gärna luftunderstöd från helvetet också...
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Jag brukar försöker skicka Sydafrikanska brigader i 1:a hand som withdrawals. Att skicka brigader med steplosses på tycker jag är helt okej men jag tvivlar på om jag hade gjort det eftersom man har en hyfsad chans att ersätta INF förluster som allierad. Främst SA sen indier med AR 3....

Gällande AT-ditch så är ju problemet att man inte kan retirera som CW. Så även options måste tas som steplosses. Även om tysken anfaller med 1:1 attacker så tar man stryk. Dock bör man fundera över om man ska anfalla innan aklimatiseringen är klar. Men räkna med förluster...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Citat från: "sfclinken"Dock bör man fundera över om man ska anfalla innan aklimatiseringen är klar. Men räkna med förluster...

Dvs. innan man köpt nya luftfilter, fått låna kläder av italienarna och insett att knakwurst med speck inte är tipptoppkäk i extrem hetta.  :D
En mycket bitter liten man.

sfclinken

November 1941

Efter Tobruks fall i slutet av Oktober drog sig de allierade snabbt tillbaka från linjen Bardia-Sollum-El Brug för att inte riskera att överflyglas. Med axelmakterna i hälarna retirerade man hela vägen tillbaka till Mersa Matruh och satte upp nytt linjeförsvar utmed de trånga passagerna strax väster om Mersa. Tyska och Italienska trupper ockuperar under början av November Sidi El Barrani och grupperar sig strax öster om Barrani.

November är i övrigt en lugn månad där båda sidor återhämtar sig och återuppbygger sina bränsle och ammunitions depåer. I Tobruk finns fortfarande ett brittiskt förband fortfarande inneslutet och som vägrar ge upp (KDG Armored Car Bat). Först har de varit belägrade i 6 månader och nu har de varit inneslutna utan supply i mer än en månad. Heder åt de pojkarna.

December 1941

Den 1:e December 1941 framrycker 2 NZ, 7 Arm och 7 Aus längs med huvudvägen och intar positioner strax öster om tyskarnas grupperingar. Med både vänster och höger flank skyddad av berg grupperar även reserver i form av 6 Aus, 9 Aus, 50 INF, 4 Ind och 1 Arm och ett flertal fristående brigader strax bakom frontlinjen. Axelmakterna ser hotet (eller möjligheten?) och går snabbt till motanfall med både artilleri och flygunderstöd. Trots att man saknar AT-understöd (nästan allt brittiskt pansar blev utslaget i öknen runt Capuzzo för någon månad sedan) lyckas de allierade hålla emot tyskarnas våldsamma anfall (hur många defender surprise slog du här Jonas??). För att undvika förluster på frontförbanden i striderna tvingas man dessutom retirera.

Den 5:e December går CW till motanfall. Utan finesse och utan stil, men med över 20 INF Brigader. RAF, som inte synts på himmlen under en längre tid briljerar i luften och Luftwaffe får många förluster samtidigt som brittiska bombare slår hårt mot marktrupp. Efter ett massivt artilleri anfall utmed hela fronten anfaller de allierade och de följande markstriderna tvingar tyskarna och italienarna på reträtt. Utmed kusten anfaller en nyanländ fransk INF Brig med understöd av australiska förband i ett försök att öppna upp vägen mot Barrani. Rommel själv är på plats för att avvärja anfallet och han lyckas men skadas svårt i striderna och beräkna vara borta i 2 månader. Svåra förluster på båda sidorna men britternas fördel är att de har reserver bakom som kan flytta fram och ta över.

Den 8:e Decembar fortsätter striderna. De allierade framrycker nu ut med hela fronten. Flygkriget fortsätter med samma resultat som den 5:e och RAF dominerar nu himlen över den Egyptiska öknen. Återigen öppnar de allierade upp med en kraftig artillerieldstorm som skapar stor oreda hos både tyska och italienska förband. Striderna blir om möjligt ännu intensivare än tidigare och ett flertal italienska förband hotas med inringning och det är endast med hjälp av skickliga Ju-87 piloter som man lyckas öppna upp en reträttväg som de kan smita ut genom.

Den 12:e December har precis inletts. Den allierade offensiven fortsätter och man driver de tyska och italienska förbanden framför sig.

Den 12:e December. Pre-reaction

11 månaders defensiv där man drivits tillbaka från Benghazi till Mersa Matruh. Det fåtal offensiva operationer som gjorts har alla slutat i katastrof. Framför allt "Bloody Capuzzo" där i stort sett allt mitt pansar gick förlorat. Jag hade nästan glömt vilken skön känsla det är att gå till anfall och dessutom driva fienden bakåt....Men kriget är långt...
GMY Peter

sfclinken

Kort kommentar till ovan. Vi har haft ett antal sena nätter online. Svårast var i förrgår när jag stupade i säng klockan 03.00 och upp 06.00. Jag lider med Jonas och hans tärningsslag och jag måste påstå att han har haft oskäligt mycket otur. Att anfalla 7-1 i open med +2 DRM och sen slå 1,1,6 är ju en mardröm.
GMY Peter

sfclinken

22 December 1941

Den allierade offensiven fortsätter efter Barranis fall i mitten av December. Sollum faller den 22:e December och höjderna runt om hamnstaden intas av främst australiska förband med understöd av tung artilleribeskjutning.

I Tobruks skyttegravar kastar slutligen KDG Armored Car Bat. in handduken efter först 6 månaders belägring och sedan nästan 2 månader utan supply och kontakt med omvärlden.

"In the bitterness of war they found the perfect peace"

GMY Peter