Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay Third World War Campaign game

Startat av totte30, 13 mars 2009 kl. 11:04:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

EvilSpook

Citat från: "Anders Fager"Du behöver en roligare KK
Ska ta upp frågan med frugan!  :lol:

//EvilSpook

Vvornth

För oss sena 70-talister som inte fick lumpas in i ett försvar fullt av morske män och hårdvaruporr kanske gubbarna kan förklara terminologin?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

EvilSpook

Mmmm... terminologin?

GRK - Garanatkastare
TGB13 - Terrängbil 13
KK - Kalla Kriget / Korskoppling / Kompis Kram
NATO - De goda
WWIII - Tredje Världskriget
Strv102 - Stridsvagn, och Ola
JA37 och J35 - svenska jaktplan
Mig29 och SU27 - sovjetiska jaktplan som är lite koolare än de ovanstående
fantasifull förbekämping  - Spetznaz
KAMIKAZE - japanska flygare med dålig prognos
fochefen - lokal problemägare

etc.

//EvilSpook

Strv102r

Ytattacken = Flottans ytstridsfartyg exvis Robotbåtar, torpedbåtar, patrullbåtar, jagare, korvetter.

Attackeskadern = attackflyget.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Vvornth

Blev visst idiotförklarad, men förtjänade väl det. Tänkte främst på KK...
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

tinG

Citat från: "Strv102r"Ytattacken = Flottans ytstridsfartyg exvis Robotbåtar, torpedbåtar, patrullbåtar, jagare, korvetter.

Attackeskadern = attackflyget.

Kan någon berätta hur styrkeförhållandena kunde tänkas vara vid den tiden? Hur stort var vårt flygvapen? Våra ytstridskrafter? Jag menar i förhållande till vad "Fi" förväntades kunna sätta in mot Sverige vid ett fullskaligt krig.

(Kanske är en dum förutsättning då WP sannolikt kunde "lita på" att Sverige skulle försöka hålla sig utanför WWIII.)

Samma undran har jag kring armén. Hur snabbt skulle Sverige kunna mobilisera sin värnpiktsarmé under KK?

Själv gjorde jag min värnplikt som sjukvårdare vid ett KA GrK-kompani (KA4 - Göteborg) under KK's skälvande eftervärkar. Mina befäl snackade om den "lede Mongolen" som förväntades göra luftlandsättningar på Skaraslätten... (Ett hot mot västkusten var till och med svårt för våra stridspittar till fänrikar att fantisera ihop) Vi övade fortfarane för ett invasionsförsvar men pengarna räckte aldrig till någon slutövning så våran pluton fick försöka bekämpa Mongolernas luftlandsättningsbrigader på egen hand... Vi fick aldrig någon uppfattning om i vilket sammanhand som mitt förband förväntades verka i.

P.s Jag har för mig att vi sköt med 120mm GrK, och att vi demonterade och förflyttade dessa pjäser till och från båtar och bilar för hand. Vissa jag har snackat med betvivlar att vi gjorde det och säger att KA bara sköt 80mm GrK's... Någon som vet hur det egentligen låg till med den saken?

/tinG
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

EvilSpook

Citat från: "Vvornth"Blev visst idiotförklarad, men förtjänade väl det. Tänkte främst på KK...
Det var inte meningen.. Jag är skälv lite osäker på just den...

//EvilSpook

Strv102r

KK i detta sammanhang antar jag betyder kalla kriget. I ett annat sammanhang läser jag det som Kn-llkompis...

Hur stakt var invasionsförsvaret? Motfrågan är vilket år avser man? Och jag tror att det är svårt att sammanställa utan att besöka krigsarkivet...

Armén var mobiliserad på 72 timmar, men inte stridsberedd utan kompletteringsutbíldning. Fast måste man så måste man.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citat från: "Strv102r"KK i detta sammanhang antar jag betyder kalla kriget. I ett annat sammanhang läser jag det som Kn-llkompis...

Hur stakt var invasionsförsvaret? Motfrågan är vilket år avser man? Och jag tror att det är svårt att sammanställa utan att besöka krigsarkivet...

Armén var mobiliserad på 72 timmar, men inte stridsberedd utan kompletteringsutbíldning. Fast måste man så måste man.

72 timmar... ganska imponerande ändå. Betyder det att alle man stod med varsin bössa i handen på respektive mobiliseringsplats eller att faktiska  bataljoner och brigader stod redo för operationer?

Krigsarkivet... när kommer det ut på nätet då?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Citerastod redo för operationer?

Typ. Beror på vad man menar med redo.

Vad hette den där supermegastora rep-övningen i Mälardalen 1990? Jag följde efter (i morsans gamla Nissan Micra - och måste ha framstått som värsta byfånen) Dalabrigaden, Wärmlandsbrigaden (tror jag) samt MekB10 (hette den väl då?) och en massa fördelnings- och miloförband. De som var med då fick nog en ganska bra uppfattning över hur snabbt man kunde sätta skiten på krigsfot.

Innan krigsövningen satte igång misstänker jag dock att man hade haft en jäklans massa förberedelseövningar i mobilisering.

Nån som var med när det begav sig. Själv ryckte jag in 1991 och missade detta i grönkäder. Någon som minns namnet på övningen. Någonting med "storm" har jag för mig, men jag kan ha fel. Det måste ha varit tiotusentals grönklädda (och gråklädda) "gubbar" i terränglådan sommaren 1990. Hade varit fräckt att vara med.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Vvornth"Blev visst idiotförklarad, men förtjänade väl det. Tänkte främst på KK...

Knullkompis. Eller Kevin Karlsson, som en flicka jag känner döpt sitt barn till.

Erik Axel

Du tänker kanske på (nördvarning) övningen ORKAN som hölls 1993, tror jag (långt innan jag var självmedveten)?

Mode

Citat från: "Tommy Röhs"100.000 älgjägare med var sitt jaktgevär....

"I always will remember,
'Twas a year ago November,
I went out to hunt some deer
On a mornin' bright and clear.
I went and shot the maximum the game laws would allow,
Two game wardens, seven hunters, and a cow."
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: "Anders Fager"Dom som låg uppradade längs torne älv? Seriöst störda människor med patologiska mängder minor.

Jajjamänsan! Vill minnas att vi övade en hel del på att spränga norrländska vägtrummor med slang- och rörladdningar. "Hur man gör ett träsk på fem minuter" skulle man kunna kalla resultatet!

Mode

Citat från: "Strv102r"Om bara några Strv når stranden är det värt resten av brigaden...

Jo, den Rommelvarianten provades ju (med välkänt katastrofalt resultat) vid östra Suezkanalstranden på kvällen 6/10 -73 ...

Det här med att dra någorlunda korrekta slutsatser av faktiska utfall verkar liksom aldrig ha stått särskilt högt i kurs. Men jag får väl erkänna att jag vid muck kände mig ganska väl förberedd om VK 2 skulle bryta ut ...    :D