Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tips på bra WWIII-spel?

Startat av jonjac, 20 november 2009 kl. 17:48:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

Vad har ni för tips på bra spel om tredje världskriget? Jag vet att The Third World War (GDW) är populärt och bra, men tänkte mig något mindre massivt som inte räknas till "monsterspel". Finns det några bra?

Elias Nordling

Bara första delen av TWW, Battle for Germany, är knappast ett monsterspel. Har, omräknat till dagens mått, en karta och ett och ett halvt ark brickor. Arctic Front har väldigt få brickor.

Men vill du utkämpa tredje världskriget i fickformat ska du spana in Warplan Dropshot. Det har dels en karta över Europa, dels en strategisk karta för kärnvapenkriget. För här är det verkligen fokus på kärnvapen, även om inget hindrar att man utkämpar kriget strikt konventionellt.

Gamla Warsaw Pact från Task Force Games är fult som stryk men anses vara en klassiker, behändigt format.

Group of Soviet Forces-Germany är ett nyare spel från Strategy & Tactics som är klart spelvärt.

Jag gillar North German Plain och Donau Front, som är på kompani/bataljonskala också.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Johnson

Jag kan också rekommendera Group of Soviet Forces Germany. Och det är precis lagom stort...
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Snowfox

Citat från: "Andreas Johnson"Jag kan också rekommendera Group of Soviet Forces Germany. Och det är precis lagom stort...

Och det är så pass nytt att du kan finna det numret av Strategy &Tactics i en välsorterad webbutik istället för att behöva tråla på Ebay.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

karlsson

Har spelat igenom "Group of Soviet Forces Germany" själv två gånger. Fastnade verkligen inte, ingen känsla av ett tredje världskrig (hur det nu känns?) och det upplevdes omständligt. Inget jag rekommenderar.

Spelar just nu Third World War Battle for Germany och det är riktigt kul. Flygkriget är ganska omfattande men den rätta känslan finns där. Ryssarnas divisionerna i första "echelonen" går verkligen åt och nya från andra ryker fram. Spelar även detta själv och mitt första drag tog ~2h medan jag lärde mig reglerna, ganska snabbt för att vara filip och definitivt inget monster (tar bara upp halva köksbordet).

Elias Nordling

Jag förstår vad du menar med känslan, även om den är helt subjektiv då kriget aldrig ägt rum, men inte hur du kan tycka att spelet är omständligt, i synnerhet inte jämfört med Battle for Germany.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

Tack för tipsen så här långt.

Det som gör mig mest nyfiken är en större skala. Fler spel i som täcker mer än tyska fronten?

Holmgren

Jag antar att du sett den här tråden?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Mode

NATO: The Next War in Europe är ganska trevligt och fullt spelbart på en kväll.
En stor skillnad mot GDWs TWWserie är att det finns scenarier med olika grader av förberedelse för NATO (TWW antar att NATO hinner mobilisera). Intressantast är nog "Strategic Surprise" då man visserligen (i princip) enbart har de sovjetiska förbanden i DDR tillgängliga men å andra sidan står NATOs flyg uppställt i "... nice and shiny napalmable rows ..." på sina baser.

Jag spelade det en gång och gick ut stenhårt med kem redan från början. NATOs flygbaser slimades varefter NATOs flyg var ute ur leken, resterande kem användes vid selektiva attacker. Efter fem dagar stod vi vid Nordsjön, BRD var helt överkört och kriget var i praktiken över.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

EvilSpook

Citat från: "Mode"NATO: The Next War in Europe är ganska trevligt och fullt spelbart på en kväll.
Håller med. Underhållande TWW-light. Luftkriget är dock lite för abstrakt för min smak.

//EvilSpook

karlsson

Citat från: "Elias Nordling"Jag förstår vad du menar med känslan, även om den är helt subjektiv då kriget aldrig ägt rum, men inte hur du kan tycka att spelet är omständligt, i synnerhet inte jämfört med Battle for Germany.

Omständligt kanske är fel att skriva eftersom reglerna är enkla men det jag hakade upp mig på var det eviga räknandet för att se om trupper kunde nå olika städer. Flyttade bara runt för kraftsamling utan några fasta frontlinjer.

Fast när jag tittar på bilderna blir jag ändå intresserad igen.

Den som vet mest....

Fredrik H

Om det är mindre massiva spel som du letar efter håller jag med en föregående talare om att VG:s NATO är det roligaste. En karta och divisioner/brigader med ett abstrakt flygsystem gör att det klaras av på en kväll. GDW:s TWW: Battle for Germany är också roligt att spela, även om jag tycker att skalan är lite knepig. Flygsystemet är roligt, ännu mera så med Elias idé om att utgå från treans tabell. Tar längre tid än NATO dock.
När det gäller S&T:s spel så tycker jag att det är en styggelse. Kartan ser ut som ett stycke centralasiatiskt stäpp och inte som det urbana Västtyskland, och stridssystemet går ut på att få 4:1 eller 10:1. Det finns nog ingenting i spelet som gör att det känns som WW3. Hittar jag det någon gång i mina mörka skrymslen så skänker jag gärna bort det, det är nog det sämsta WW3-spel jag stött på (och jag är lite av en torsk på dem och har rätt många).
De spel jag spontant skulle rekommendera om WW3 är på en lite lägre nivå än du är ute efter, så jag tycker du ska kolla upp de två ovanstående.

:up:  :)