Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Compass Games Bitter End

Startat av Strv102r, 19 november 2009 kl. 07:01:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Citat från: "Nick"Jag har spanat på den här siten ett tag nu, främst på grund av dina fantastiska AAR:s Ola.
Nu har jag till och med registrerat mig för att skriva det här.
Tack!

Der finns ingen smiley för "jag rodnar"...

Tack!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

:oops:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Strv102r

Upplever att den mest uttrycker generad i negativ bemärkelse. Men det kanske bara är min tolkning.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Nu anfaller jag istället LVII Pzkårens andra flank. Jag kommer över och hotar honom med omfattning.

Framför IV SS Pzkåren har jag fått en ny försvarslinje på plats.

III Pzkåren har framryckt upp i centern och har med stöd av 23Pz och 503 tunga Strvbataljonen ur I Kavkåren tagit sig över vattendraget.

271 infdiv och 1 Pz börjar försöka rulla upp 20 gardesskyttekårens flank men 5 luftlandsättningsdiv fördröjer ganska bra. 4 kav och 6 Pz fick anfalla bakåt för att med 2 ungerska pansar slå 252 skytte som skar av deras underhållslinjer. Lite småförband ur kåren och ur III Pzkåren övertar flankskyddet mot 21 gardesskytte.

62 gardesskyttediv förstärkt med SU-76 anfaller och slår ett luftvärnsförband och har faktiskt åstadkommit en litet genombrott.

I BUDAPEST trycks fienden nämare DONAU i PEST delen.

Helheten visar nu att 1 gardesmekkåren framrycker in bakom 5 gardeskavalleri för att hejda 4 kav och 6 Pz. 5 gardespansar och 9 gardesmekkårerna framrycker in för att hejda IV SS och III Pz kårerna.

Strv102r

I BUDAPEST har jag nått DONAU på i BUDA och i PEST delarna. Soldaterna i Röda armén kan vinka till varandra över vattnet.

Helheten. LVIII Pzkåren retirerar och jag följer efter. 53 skyttediv övergår från 26 gardesskyttekåren till 27 gardesskyttekåren då det är där jag avser kraftsamla. IV SS Pzkåren trycker 18 pansarkåren bakåt och på andra flanken slår man 316 skytte helt och tar en höjd med resterna av 26 ungerska infdiv och en StuG bataljon. Denna höjd hotar att flankera hela 31 gardesskyttekåren så 5 gardespansar går till upprepade motanfall, men misslyckas! III Pzkåren blir av med 23 Pzdiv och 503 tunga Strvbataljonen så där händer ingenting.  I kavkåren slår 5 gardesluftlandsättningsdiv men 4 kav och 6 Pz står still. II Ungerska tillförs 23 Pz och 503 tunga Strvbataljonen vilket leder till att 62 gardesskyttediv drar sig bakåt utan strid. Nåja. Vi stal ett dygn för en förstärkt division. Förlorad terräng kan man alltid ta tillbaka, men förlorad tid är borta för alltid.

Strv102r

1R reg ur SZL div tvingas bakåt av en förstärkt 53 div.

3SS och 8 Pz lyckas tvinga 18 pansar bakåt och komma in bakom huvuddelen av 31 gardesskyttekåren som avskärs. Delar av 5 gardespansar öppnar underhållsvägen igen men är för svaga för att tvinga 3 SS bakåt. 4 gardespansarkåren anländer i de bakre området.

1 ungerska kavdiv omfattar 7 mek men motanfallen blir kraftiga då delar av 7 mek och hela 9 gardesmek anfaller. Ungrarna håller dock men divisionen reduceras till halva stridsvärdet.

271 och 1 Pz fortsätter att trycka 84 skytte bakåt, men nu öppnar sig en lucka bakom dem som 41 gardesskytte kan nyttja för att hota deras rygg. 4 kav, 23 Pz och 6 Pz avskär 12 kavdiv men ett kraftigt motanfall mot delar av 23 Pz med 12 kav och 1 gardes mek öppnar förbindelserna och nu är 4 kav avskuren istället! 2 gardespansarkåren anländer bakom 1 gardesmek.

I II ungerska kårens område har lugnet åter lagt sig.

I BUDAPEST är läget kritiskt i PEST sidan för fienden.

Helheten visar begynnande pansarslag i såväl IVSS, III Pz och I Kavkårernas anfallsriktningar.

Strv102r

LVII Pzkåren forstätter dra sig bakåt mot DONAU.

5 gardespansar lyckas dra sig ur inringningen men med förluster så klart. Kvar blir 108 gardesskytte med ett SU-76 förband och resterna av 4 gardesskytte (ett reg).

1 ungerska kav lyckas stoppa ännu ett anfall! Men till sist blir det för mycket och divisionen tvingas ge upp terrängen och drar sig ur utan stridsfordon och med ca 50% stridsvärde.

211 inf och 1 Pz tvingar 41 gardesskytte tillbaka över vattendraget för att sedan åter vända sig mot 84 skytte. 4 kav ansätts av både 1 och andra gardeskårerna men lyckas dra sig ur med förluster på främst 8 Pzdiv Stridsvagnar. I övrigt ser det ut som om 23 Pz och 6 Pz inväntar att 1 Pz ska hota fienden i flanken.

Helheten. I huvudsak har fienden inte kommit närmre BUDAPEST på detta dygn.

Strv102r

Fienden har dragit sig över DONAU med LVII Pzkåren. Titta vad som dyker upp i öster i övre kanten av bilden? 18 pansarkåren! Vad har hänt?

När fienden lät 8 pansar delta i anfallen mot den inringade 108 gardesskyttedivisionen, som för övrigt ändå inte slogs helt, så öppnade sig en lucka för mig att anfalla längs DONAUS södra strand med delar av 4 gardespasnar och 18 pansarkårerna. Jag slog en tysk artilleribrigad och ett mindre stridsfordonsförband som skyddade den luckan. Jag har också återknutet kontakten med resterna av 4 gardesskytte. Fienden lät skyttet ur 3 SS T stanna och delta i anfallet mot 108 gardesskytte medan stridsvagnsdelarna fortsatte efter 5 SS W. Hela 211 infdiv är reducerad till ca 50% stridsvärde efter 108 gardesskyttes heroiska försvar. III Pz har nu bara 3 Pzdiv kvar under sitt befäl, och gör ingenting.

I kavkåren slår 84 skytte. Jag låter mina förband retirera bakom vattendragen eller in i bebyggelse.

Helheten igen. Marginella terrängvinster för fienden. Undrar hur han kommer att reagera på 18 pansars framryckning mot flanken på LVIII pansar? De två röda förband som kommit in från norr (väsnter) och är på väg mot DONAU och 31 gardesskyttekåren är 81 gardesskyttediv och 303 skyttediv.

Strv102r

Det börjar arta sig i BUDAPEST...

Fienden har kommit över DONAU och har även lyckast frigöra ett par småförband förstärkta med en StuG bataljon som framryckt och mött 18 pansarkåren i en för fienden bra terräng. Längst upp till höger kan man se den nyanlända 20 Pzdiv.

Fienden framrycker med IVSS spjutspetsar, 3 och 5 SS, mot III Pzkårens område, men ett motanfall kastar tillbaka 5 SS med förluster.

I I Kavkårens område sker det ett spaningsanfall i det norra (vänstra) området av 1 och 6 Pz, men det slås tillbaka. I övrigt drar jag mig ytterligare bakåt i det södra området.

Strv102r

IVSS och III Pz (förstärkt med den nytillkomna 20 Pzdiv) har nu samlats sina tunga förband till ett och samma område. Man driver mig bakåt en bit.

Jag börjar manövrera med 25 gardesskytte för att kunna anfalla över DONAU och ta KOMAROM för att därefter skära av tysken från hans underhåll.

Även I Kav samlar sina tunga förband till ett område och trycker mig bakåt över ett vattendrag.

II Ungerska kåren tillförs den nytillkomna 3 tyska kavdiv som ger anfallskraft nog att försöka slå 21 gardesskyttekåren och frigöra II ungerska till att skydda I kav södra (högra) flank mot mina snart invällande skytteförband från södra Ungern.

Läget i BUDAPEST. Feldtherrnhalle slår tillbaka alla anfall.

Från att i praktiken ha anfallit på fyra täter och mycket stor bredd går fienden ner på två täter. Han har kommit lite närmare målet.

Strv102r

Läget i II ungerska kårens och 21 gardeskyttekårens område. 3 kavdiv får en snyting och hejdas.

I kavkårenss tät brottas med delar av 2 gardespansarkåren men har tryckt mig ännu mer bakåt.

3 Pz och 20Pz öppnar en väg närmare BUDAPEST när de trycker bort 5 gardespansar! Jag skickar 4 gardespansar för att ge 18 pansar mer tryck mot fiendens flank.

Strv102r

Medan del av fiendens tät (3Pzdiv) fortsätter mot BUDAPEST så lägger fienden mer resurser på att skapa förutsättningar för ett senare kraftsamlat anfall genom att just nu kraftsamla mot 5 gardespansarkåren och minska flankhotet inför det kommande anfallet mot BUDAPEST.

I kavkåren fullföljer inringningen av del av 2 gardespansarkåren men lyckas inte slå den.

En suddig bild men den visar att jag är i utgångsläge för att börja slå mig över DONAU i LVIII Pzkårens område.

Strv102r

Mitt anfall över DONAU mot LVII Pzkåren misslyckas.  Fienden får in den 44 Infdiv som han nu kan ha i reserv. 18 pansar och 4 gardespansar lyckas ta den skogiga höjden och når vattendraget, men fienden har tillfört 8 Pzdiv (vars strvreg fortfarande är med 4 kavdiv) vilket begränsar vad jag kan uppnå. IV Pzkåren har nu bara flankuppgifter och alla genombrottsresurser ligger hos III Pzkåren som också har fått två Pzdiv ur I kavkåren (6 och 23 Pz). När fienden grupperar för att bryta genom mot BUDAPEST straffar jag honom för att han inte gjorde upp rejält med 5 gardespansar och anfaller med den i täten mot hans svaga flankskydd som retirerar medan 303 skyttediv skyddar min flank. Detta innebär att jag skär av hans genombrottstät! Visst, han han anfalla bakåt och straffa mig i sin tur, dessutom har han ju de tillkommande 6 och 23 Pz utanför fickan, men detta kostar ett dygn till. I kavkåren övergår till att försvara tagen terräng.

En lite mer detaljerad bild av läget ovan i genombrottsriktningen.

BUDAPEST i detalj. Bara Feldtherrnhalle Pzgrendiv och 13Pz är kvar. Dessa är dock stenhårda. FFH slår tillbaka anfall på anfall. Priset han fått betala för att hålla dessa samlade och så hårda, sannolikt för en utbrytning, är att det belv svagt i resten av staden. Som ju är tydligt. Jag har dock varit mycket offensiv och tagit jätteförluster för att krossa fienden innan hans undsättning når fram.

Strv102r

Nu slår Zhukov till med Vistula-Oder operationen vilket innebär att fienden tappar en Pzdivision som dras ur. Fienden väljer 8 Pz. Denna ersätts av den nytillkomna 44 infdiv. Samtidigt börjar hans bränsleförråd sina så slumpmässiga pansarförband tappar underhållet. Denna gång 3 SS och 3 Pz. Fienden öppnar sina underhållsvägar medanfall bakåt, och innåt med 6 och 23 Pz, men jag sluter till igen efteråt så det är rent akademiskt att bränslet skulle tagit slut för 3 Pz och 3 SS.

24 Pzdiv anländer, bara en Kampfgruppe, men ändå.

Strv102r

Fienden tar nu ett rejält tag med hotet i III Pzkårens norra flank och slår nästan hela 5 gardespansar medan 9 gardesmek hanteras ytterst omilt. Jag får avryta ett i princip meninglöst fortsatt anfall med 18 pansar och 4 gardespansar och skicka upp 4 gardespansar mot III Pzkårens flank för att fortsätta binda resurser i "fel" riktning. 24 Pzdiv kampfgruppe tar terräng i söder i syfte att (vad jag tror) skapa ett fördröjningsdjup när en ny armé snart anländer från södra Ungern.