Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av ATOs The Big Push; The Battle of the Somme

Startat av Strv102r, 16 mars 2010 kl. 07:05:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter Verdun kommer detta. Underlättar då de har samma system. Elias har väl inte varit 100% överentusiastisk. Vi får väl se.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Jag hade inga problem att uppnå det historiska resultatet vid slutet av slaget redan första omgången. Det var bara ett av problemen med spelet, men det var spiken i kistan. Jag är i princip sympatiskt inställd till spelkonstruktionen, men utvecklingsarbetet var uselt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Brickor a la ATOs numera välkända manér.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Sten Ekedahl

Citat från: "Strv102r"Brickor a la ATOs numera välkända manér.

Jag ryser! :evil:   (Sysop! Inför en smiley som kräks, snarast!)
Wargames - Laborationer i historia

Andreas Lundin

Förklara för mig vad som är dåligt med brickorna? Jag hänger inte riktigt med. Min fråga är inte av den obstinata trolltypen, utan jag är genuint intresserad av andras åsikter.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Sten Ekedahl

Citat från: "Andreas Lundin"Förklara för mig vad som är dåligt med brickorna? Jag hänger inte riktigt med. Min fråga är inte av den obstinata trolltypen, utan jag är genuint intresserad av andras åsikter.
Jag tycket helt enkelt att de är gräsligt fula och ger ett oseriöst och lite leksaksaktigt intryck! :x
Jag är väl lite "old school" för jag vill ha traditionella militära symboler på brickorna. För mig är det det som är klart mest lättläst. Kanske en yrkesskada... :ultra:
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Kartan. Norr är åt höger. Österut således uppåt.

Edit: Varför har ingen påpekat att norr är åt vänster, inte höger?!

Elias Nordling

Man har ett antal bombardemang från start, och placerar man dem koncentrerat kommer man att blåsa ett hål i tyskarnas linje som man kommer att välla igenom på ett betydligt mer än historiskt vis.

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"Man har ett antal bombardemang från start, och placerar man dem koncentrerat kommer man att blåsa ett hål i tyskarnas linje som man kommer att välla igenom på ett betydligt mer än historiskt vis.

Menar du de sex minorna? För jag hittar inget om "off board artillery" utom i demonstationscenatriot på begänsad spelyta? Vad gäller minorna så är det 50% chans att de inte sprängs så det är lite av hasard att lita för mycket på dem. Missar jag något?

Elias Nordling

Det var minorna jag menade (gick på minne). 50% räcker. Om du placerar dem koncentrerat blir de överlevande tyskarna så få att du kan skjuta bort dem.

Strv102r

Utgångsgruppering. Två tyska kårer mot fem brittiska och tre franska. Fast de tyska är starkare.

De fem (av elva möjliga) brittiska geografiska målen som jag drog i grönt och de två (av fem) franska i blått.

Utgångsgrupperingen i norr i detalj.

Utgångsgrupperingen i centern i lite mer detalj.

Och den franska grupperingen i söder.

A F

Citat från: "Sten Ekedahl"Jag är väl lite "old school" för jag vill ha traditionella militära symboler på brickorna.
Håller med dig i princip, men just de här kan jag med.

Strv102r

Minornas placeringar.

Och utfallet. Bara två av sex sprängdes (50% chans per mina). En steploss på den vänstra och supressed på den andra.

Strv102r

Läget i norr efter en vecka. Längst i norr har två divisioner ur VII kåren fastnat i utdragna strider och har inte tagit sig in i de tyska skyttegravarna än. VIII kåren tog sig in i de tyska linjerna med alla fyra divisionerna men ett tyskt motanfall kastar ut den mest norra divisionen igen.

Strv102r

I centern tar X kåren ( de lila hjälmarna) sig in i tyskarnas linjer i norr, men motanfall kastar båda div tillbaka. Den V kårens två div binds i strid medan XV kåren (de röda hjälmarna) tar sig in i fiendens ställningar och håller dem.