Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hobbyhistorik

Startat av Mat-Göt, 18 april 2010 kl. 16:12:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Sten Ekedahl

Citat från: "Vvornth"Och vilka är Diddi och Fredrik?

Fredrik Malmberg; AKA "Fredrik den store". Påstridig, kortväxt och (när det begav sig) mycket ung man från Kisa som sedermera tillsammans med några likasinnade startade Target Games, tog över Tradition, m.m.   :ultra:
Numera VD för Paradox Entertainment och filmproducent i Hollywood och ligger bl.a. bakom den kommande nyinspelningen av "Connan". 8)
Wargames - Laborationer i historia

B_J_S

Citat från: "Sten Ekedahl"

Fredrik Malmberg; AKA "Fredrik den store". Påstridig, kortväxt och (när det begav sig) mycket ung man från Kisa som sedermera tillsammans med några likasinnade startade Target Games, tog över Tradition, m.m.   :ultra:
Numera VD för Paradox Entertainment och filmproducent i Hollywood och ligger bl.a. bakom den kommande nyinspelningen av "Connan". 8)
Han har jag köpt spel av.
Tror att det dessutom blev köpt Drakar & Demoner. Hyffsat spelsystem om jag inte kommer ihåg fel.
//Jonas

Doomfarer

Citat från: "Delirium"Bosses Hobby vid Värnhem i Malmö var där vi skåningar kunde köpa spel i början av 90-talet. Inte lika bra som när man kom till Tradition här i Götet -95, och jag minns även Flamman. Det var tider det, men man hade inte pengar eller vett att utnyttja det.

Bosses Hobby ja, där hängde man ofta. Ville man skärskåda ett spel fick man snällt be dem ta fram det från bakom disken och så stod de och hängde över en medan man försökte läsa baksidan. Otroligt att de fanns kvar så länge som de gjorde, men antar att de mest levde på sin försäljning av modeller.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

silversixx

Menar ni den orangea mannen nu?

Mat-Göt

Och runt 1982-83 var det Lek & Hobby (?) i Örebro, där de hade max 10 AH-spel på en hylla till vänster vid disken längst in, bland annat Sniper som stod där år efter år och som ingen ville köpa. Om jag förstod saken rätt hade de anställda inte så mycket koll på vad det handlade om. När man efter månader av suktande och sparande stod med Crescendo of Doom i den ena näven och hela sitt sparkapital i den andra var den enda kommentaren från expediten
-- Du vet att den är på engelska, va?

Man undrar vem det var som började ta in spelen...

B_J_S

Tror att det dessutom blev köpt Drakar & Demoner. Hyffsat spelsystem om jag inte kommer ihåg fel.
//Jonas

silversixx

Börjar du bli dement? ;)

Rydfalk

Citat från: "Mode"Det som ursprungligen fångade mitt intresse var de recensioner som fanns i tidningen Soldat & Teknik i mitten av 70-talet. Speciellt var det ett spel som lät intressant: PanzerBlitz.

Oh! Så började det för mig också! Beställde det från Maniatopoulos tillsammans med en prenumeration på Strategy & Tactics.

Efter nåt år slutade tidningarna komma och jag skrev brev på brev och gnydde. Till slut fick jag ett artigt brev från en advokat som bad mig specificera mina krav på dödsboet...

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Rydfalk"Fast det var ju närmare '68 då...
l
Rollspelsfolk är som muslimer; paranoida och förtjusta i konspirationer. Vänta bara tills de drar upp Diddi Vadhonnuheter eller Fredrik Malmberg.

Ja! Didi "Filttofflornas filttoffla" Örnstedt och Björn Sjöstedts och antirollspelseposet "De övergivnas armé"! Gosh, dem hade jag glömt!

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

P-O Jönsson

LP Games i Sundsvall! Begagnade LP Skivor, rollspel och krigsspel. Startades av min kompis Johan runt 81-82. Innan dess hade han kört lite postorder via vår spellokal.
Han startade sedermera Midgård spel, -86 tror jag. Vi hade spellokal i butikens källare, i lagret. Helt underbart!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Sten Ekedahl"Fredrik Malmberg; AKA "Fredrik den store".

"Den Galne Dvärgen" är centrum för många av de tyngre konspirationsteorierna.

Elias Nordling

Som vanligt var jag bortkopplad från allt skvaller och intrigerande. Mitt liv i ett nötskal.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Som vanligt var jag bortkopplad från allt skvaller och intrigerande. Mitt liv i ett nötskal.

Kan också vara en åldergrej. Med all respekt. Du slapp skiten.

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"Som vanligt var jag bortkopplad från allt skvaller och intrigerande. Mitt liv i ett nötskal.

Jag vet inte det, du har dina egna nemesis såsom Paul Rorhbagh osv. Varje generation skapar sina egna historier. Vi hade Fredrik den store.  8)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

CiteraJag vet inte det, du har dina egna nemesis såsom Paul Rorhbagh osv.

En av mycket få gånger i mitt liv då jag faktiskt upplevt äkta intriger. När några av de anställda köpte ut tidningen jag då jobbade för utan att vi andra fick följa med märkte jag däremot ingenting förrän saken meddelades officiellt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

B_J_S

//Jonas