Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille

Startat av Maglica, 30 november 2004 kl. 18:09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

P-O Jönsson

Jag skall försöka ta lite bilder på vårt parti nästa gång.

Klockan är 10:40 och den Polska kåren har börjat skärmytslingar med de rysska försvararna strax utanför Utitsa.
En division från 1a kåren har utfört ett första anfall mot Semenovskaja men kastats tillbaka med stora förluster.
Det franska artilleriet ur det unga gardet har börjat gruppera framför Semenovskaja.
Hårda strider i den stora redutten! Fransmännen håller halva och har kastat tillbaka ett motanfall.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Johnson

Ryska kavalleriet har förutom några kossackregementen stått oanvänt hela förmiddagen. Räkna med att mkt av det franska infanteriet kommer svepas bort när de ryska kavallerichockerna kommer igång. ;)
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

P-O Jönsson

Inga foton desvärre, men den ryska kavallerichocken kom! Dragoner och husarer svepte fram..........och kastades tillbaka. Ett franskt regemente routade iväg men kunde inte förföljas. Den Franska mot-kavalleri ckocken blev misslyckad den med.

tinG

Detta upplevde vi också. Kavalleriet är absolut svårast att använda effektivt. Effekterna är väldigt "on/off", otroligt svårt att förutsäga resultat av en Charge. Vi lyckades inte riktigt fatta galoppen  :wink: med Recall och tungt kavalleri... Det verkar som att man bör deklarera sitt mål direkt för att fortfarande ha chansen att hålla in en Charge som hotas av en lyckad karré-formering. Om man inte gjort det får hästarna pisk. Området kring redutterna i Moscowa är därtill ganska olämpliga för stora hästformationer, regimenterna får helt enkelt inte plats bland all bråte av desorganiserade kanonbatterier och fotfolk.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Johnson

Reglerna med odds shift för försvararen slår lite väl hårt ibland kan jag tycka, gäller även infanteri mot infanteri....

P-O Jönsson

Efter lite diskuteratnde på Consimworld har vi landat i följande för Assault shiften: Shifta först och gå på tabellen sedan. Dvs en 10-1 attack som får 2 försvars shift, till 8-1, utförs på 5-1 columnen.

Andreas Johnson

För övrigt börjar vi närma oss tusen step losses i Moskowa-spelet.... ;)

P-O Jönsson

Det första anfallet mot Utitsa. Detta inträffade vid 12 tiden, vi är på 14:20 omgången nu.

P-O Jönsson

Första anfallet mot Semenovskaya, ochså vid 12 snåret.[/img]

P-O Jönsson

Napoleon är glad att både den stora redutten och Semenovskaja har fallit. På den högra flanken har den Polska kåren tagit Utitsa. På bägge flankerna utkämpas stora kavalleristrider. Han bestämmer sig då för att sätta in ett avgörande anfall och beordrar fram det unga gardet.

Försöker ta flera bilder på vårt kaos. Både jag och ANdreas är förundrade över de bilder som folk lagt upp på Consimworld där de har snörräta linjer....det har vi aldrig lyckats ha.

BigPapaBear

Räta linjer is the shiznaz! Jag har sett Peo och Andreas spelplaner. Ingen förutom de själva kan urskilja vad det är som pågår i villervallan.  :D
En mycket bitter liten man.

P-O Jönsson

Det är dessutom lite rörigare på flankerna just nu på grund av de yviga kavalleri fäktningar som pågår där. På den ena flanken är det dessutom Rysska kyrassiärer mot Franska kyrassiärer under Murat själv som bråkar med varandra.

P-O Jönsson

Igår försökte vi avsluta 14:20 omgången. Hann inte riktigt, men här är ngra bilder.

Hårda strider om Semenovskoye. TIll höger i bild skymtar gardesartilleriet som håller på att gruppera fram.

P-O Jönsson

Utsikt över den Franska centern. Längst bort i bild är Semenovskoye, närmare i bild är den stora redutten.

P-O Jönsson

Den Polska V:e kårens anfall mot Utitsa. Den VIIe kåren understödjer på deras vänstra flank.