Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Storm of Steel

Startat av BernadotteOnline, 1 juli 2007 kl. 09:40:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: "Scipio"
Citat från: "tinG"Någon som är intresserad av att testa SoS på Galore V i februari?
Scipio?
Jovisst är jag intresserad. :)
Dock så har vi börjat lägga planerna redan för Galore och det är Totaler Krieg eller Strike of the Eagle som verkar gälla som kandidater just nu.
Vet inte om intresset finns hos dom andra för SoS.

Får kanske locka ner JanK...  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Citat från: "tinG"
Citat från: "Scipio"
Citat från: "tinG"Någon som är intresserad av att testa SoS på Galore V i februari?
Scipio?
Jovisst är jag intresserad. :)
Dock så har vi börjat lägga planerna redan för Galore och det är Totaler Krieg eller Strike of the Eagle som verkar gälla som kandidater just nu.
Vet inte om intresset finns hos dom andra för SoS.

Får kanske locka ner JanK...  :)
Utgick från att JanK skulle dyka upp, han är ju hardcore.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Finns någon som har testat Storm of Steel? Har visst släppts någon form av expansion med nya regler så det finns visst lite liv i det, men verkar inte få direkt lyriska lovord på forumen, plus att designern inte hörts av på sex månader.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Fredrik H

Jag spelar det just nu faktiskt, solitärt. Jag hittade det begagnat, gillar WW1 strategiskt men orkar inte alltid med Grande Guerre - som ju är fantastiskt bra men som kräver en avsevärd insats. Jag har kommit till årskiftet 1915/16. Mina intryck är splittrade.

Följande saker är irriterande/störande/mindre bra:
Kartan är dåligt uttänkt. Stora ytor används inte alls (Archangelsk 1914 anyone?), hexarna är lite för små och det blir alltid någon front som känns oergonomisk.
Moralsystemet klumpar ihop varje allians till en faktor, vilket leder till lite märkliga effekter. Jag vill gärna ha nationell moral.
Sjöstridssystemet förstår jag mig inte på. Jag har redan släppt hexarna och tänker mig sjözoner istället. Det spelar mig ingen roll egentligen, det är lättare att husregla om än moralsystemet.
Stridssystemet är ganska yxigt men funkar ändå okej. Det är blodigt - se där vad oväntat.  

Men spelet ger en bra berättelse om kriget. Reglerna (de uppdaterade) är mycket enklare än GG och får mig att spela istället för att bläddra i reglerna. Det finns random events, politiska påtryckningar, revolutioner och teknikutveckling utan att det blir komplicerat. Det är fyra turns per år men en turn kan innehålla upp till fyra op-faser så det kan hända mycket under en turn. Jag kan ge en kort AAR för att ge en bild.

Fredrik H

Sommaren 1914 drar kriget igång. Tyskarna slår västerut samtidigt som fransmännen slår österut. Belgien invaderas och tyskarna slår belgiska fort med tungt artilleri. GBR landsätter BEF och täcker den norra delen av fronten. Efter fyra intensiva sommarrundor är båda sidorna utmattade. Tyskarna står i norra Frankrike men hotar inte längre Paris.
I öster slår sig AH framåt men får snart vika bakåt då ryssarna är för många. Belgrad erövras men sen tar det stopp. Tyskarna ger ryssarna en del stryk men är för klena för att omvandla det till en strategisk offensiv.

Hösten 1914. I väster gräver båda sidor ner sig och ställningskriget tar sin början. Turkarna går med i kriget men åstadkommer ingenting. Serberna återerövrar Belgrad, AH skäms. Ryssarna fyller på med folk.

Vintern 1914/15. Stridgas utvecklas av bägge sidor. Vinterturns är lugna, max två impulser - men ingen gör någon stor offensiv. Tyskarna är aktiva i östafrika men den tyska styrkan i Kina besegras. Den tyska ekonomin kickar snart igång, men britternas värnplikt kommer att innebära ett stort tillskott för ententen.

Fredrik H

Våren 1915. Det är lugnt i öster och väster, alla laddar för sommaroffensiver. Italien anfaller in i AH, det är blodiga strider längs Izonsofloden. AH behöver andrum, krig på tre fronter blir för mycket. Man går över till försvar överallt och hoppas på att tyskarna kan avlasta.
Katastroferna kommer dock ändå - men drabbar turkarna! Osmanerna gör ett djärvt anfall mot Egypten, men får stryk och har knappt några styrkor kvar i hela Levanten. Samtidigt landstiger ententen i Galipoli  - och lyckas! (två sexor hjälper ju till..) Plötsligt hotar britterna Jerusalem och Basra, det står tre allierade kårer i Galipoli med lite turkiskt kavalleri framför sig och ryssarna hotar Erzerum. Tyskarna försöker få in Bulgarien i kriget för att avlasta turkarna, men bulgarerna har ingen brådska.

Fredrik H

Sommaren 1915. Blodet sprutar. På västfronten anfaller fransmännen och båda sidor tar stora förluster. Ententen pressar sig sakta framåt vid Ypres men öppnar sig för motanfall. Det suger resurser från tyskarna, som egentligen inte vill sätta in sina reserver defensivt i väster.
I öster startar tyskarna en stor offensiv, ledd av firman Ludendorff/Hindenburg. Det blir en stor framgång, ryssarna var helt oförberedda på stridsgasen som används. I en serie snabba attacker lyckas tyskarna erövra Warsawa innan ryssarna får ihop linjen. AH tackar för hjälpen och skickar folk till den italienska fronten.
I kaukasus blir det mycket hårda strider. Turkarna stoppar ryssarna, men priset blir högt. Läget utanför Jerusalem lugnar sig, men vid Galipoli pressar ententen sig framåt. Turkarna har inte resurser att täppa igen hålen, någon front måste offras - men vilken?

Jag har inte skrivit om events, men här kommer några exempel på vad som hänt:
Tyskarna misslyckas med att utveckla modernare flygplan, Kitchener värvar mer milis till den brittiska saken. Det blir en inrikespolitisk skandal i Tyskland, i ententen ställer arbetarklassen upp på kriget och därför kommer förstärkningarna en turn snabbare.
Centralmakternas ubåtar och kryssare tär på den brittiska handelsflottan, men något konvojsystem är inte i sikte.

Elias Nordling

Har du uppdateringskitet? Fick det igår. Har för mig att det finns en Vassalmodul till spelet vilket hör till ovanligheterna när det gäller Decision Games.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Tack Fredrik för dina beskrivningar! Det känns oerhört svårbedömt det här spelet tycker jag.

På plussidan har vi att det behandlar hela kriget i ett enda spel och att det faktiskt är hex and counter och inte cdg (även om det finns kort). Det verkar också som att det är ett bättre system än Great War in Europé (som känns helt brutet).

På minussidan är att det inte verkar vara så många som spelar och inte särskilt intensiv support. Designer och developer verkar inte riktigt intresserade längre. Att DG släpper det här kitet nu var visst för att de inte orkade vänta mer. Ytterligare en sak på minuskontot är att det ju inte är världens snyggaste spel direkt men man kanske får hålla tillgodo?

Det kan bli så att detta blir ett projekt efter vårt nuvarande. :)

Elias Nordling

Great War in Europe är ett jättekul spel, men liknar det första världskriget så beror det enbart på att du inte greppat speleffekterna av alla regler fullt ut :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Fredrik, hur skulle du beskriva reglerna? Antar att du har de uppdaterade? Är de numera välskrivna och lätta att förstå sig på och problemen med spelet är inbyggda i systemet, eller är reglerna del av problemet i sig?

tinG

Citat från: "Delirium"Fredrik, hur skulle du beskriva reglerna? Antar att du har de uppdaterade? Är de numera välskrivna och lätta att förstå sig på och problemen med spelet är inbyggda i systemet, eller är reglerna del av problemet i sig?

Finns ett ex på Kjellmansgatan...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Jonas, har du fått tillfälle att prova spelet?

Fredrik H

Citat från: "Elias Nordling"Har du uppdateringskitet? Fick det igår. Har för mig att det finns en Vassalmodul till spelet vilket hör till ovanligheterna när det gäller Decision Games.

Nix, inget kit. Kommer nog att skaffa det, jag kommer att spela spelet fler gånger. När det gäller DG och vassal har jag hört att dom är lite efter, men eftersom jag inte använder vassal själv så är det inget jag hänger upp mig på.

Fredrik H

Citat från: "Delirium"Fredrik, hur skulle du beskriva reglerna? Antar att du har de uppdaterade? Är de numera välskrivna och lätta att förstå sig på och problemen med spelet är inbyggda i systemet, eller är reglerna del av problemet i sig?

Jag spelar med de uppdaterade reglerna. Jag och min kompis ställde upp från början och vi hann avsluta partiet på två dagars spelande (något snöpligt med revolutioner i både Frankrike och Ryssland runt julen 1916. Så kan det gå om man slår tre ettor i rad..).

Spelets berättelse blir bra. Vi hade roligt när vi spelade. Beträffande reglerna, hm. De flesta reglerna är, i den senaste versionen, tydliga och enkla att förstå. Dom är emellertid inte alltid så förklarande som man skulle vilja. När revolutionen utbröt så förstod vi inte riktigt hur man skulle göra, för det förklaras inte hur det är tänkt. Vi spelar alltid under väldigt vänliga och inte tävlingsinriktade former så vi diskuterar fram vad som är rimligt, men gör man inte det kan det nog bli gnissel ibland. Grundsystemet är dock stabilt och man har till och med löst flottreglerna på ett smidigt sätt (sjözoner - det enda rimliga).

Jag förstår din tvekan. Det är precis så jag känner det också. Men det går fort (jämfört med GG), har en bra berättelse och ger en känsla av WW1 som är tydlig. Jag kommer att spela det igen (alltså en tredje gång) och det är inte många av mina spel som får den äran. Nästa gång kommer jag dock att experimentera med nationell moral. Spelet har också en hel del sköna beslut av prioriteringskaraktär.

Jag ska förklara kortsystemet i nästa post. Det är faktiskt bra.