Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Världens sämsta spel, del 1 - Ticket to Ride

Startat av BigPapaBear, 14 juni 2006 kl. 14:41:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Det är sällan ett spel är så pass dåligt att det påverkar mig fysiskt, men Ticket to Ride gör faktiskt det. Det faktum att det blev årets spel häromsistens späder knapast ut min avsky. Det finns ingenting bra med spelet. Ingenting! Jag vill gå fram till folk som spelar det och skaka vett i dem...

Herregud, vilken dynga! Varför spelar folk dåliga spel???  :evil:

...men detär ju bara min blygsamma åsikt.  :P
En mycket bitter liten man.

Scipio

Citat från: "BigPapaBear"Det är sällan ett spel är så pass dåligt att det påverkar mig fysiskt, men Ticket to Ride gör faktiskt det. Det faktum att det blev årets spel häromsistens späder knapast ut min avsky. Det finns ingenting bra med spelet. Ingenting! Jag vill gå fram till folk som spelar det och skaka vett i dem...

Herregud, vilken dynga! Varför spelar folk dåliga spel???  :evil:

...men detär ju bara min blygsamma åsikt.  :P
Hmm, om jag tolkar dig rätt så är du inte helt nöjd med Ticket to Ride... :wink:

Du tycker att det är ett dåligt spel och frågan du funderar över är hur det kan komma sig att det finns folk på den här planeten som kan tycka att det spelet du inte gillar är roligt...?
Du får nog börja vänja dig vid att alla på planeten inte tycker som dig tror jag...  
När jag blir diktator och bestämmer vad som är roligt och inte så kommer det bli ändring på det iofs.   :P  

Själv så tycker jag att det är en tjusig design som har gett ett lättligänligt och snabbspelat spel.
Inte för att det är en kategori spel som jag själv främst föredrar att spela om jag får välja men jag uppskattar en gedigen design när jag ser den.   :)
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "BigPapaBear"Herregud, vilken dynga! Varför spelar folk dåliga spel???  :evil:

"Dåliga" eller "obegipliga att någon kan lägga ner tid på dem"? Det är en skillnad. Jag tycker exampelvis att Clout eller Europa-spelen är närmast pinsamt dåliga, medan jag bara tycker att ett intresse för ASL eller något spel där man byter vedpinnar och bygger hus är obegripligt.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager""Dåliga" eller "obegipliga att någon kan lägga ner tid på dem"? Det är en skillnad. Jag tycker exampelvis att Clout eller Europa-spelen är närmast pinsamt dåliga, medan jag bara tycker att ett intresse för ASL eller något spel där man byter vedpinnar och bygger hus är obegripligt.

Låt mig förtydliga. Ticket to Ride är både dåligt och obegripligt.  :P

Ser fram emot när Roger blir diktator!

A F

Citat från: "BigPapaBear"Låt mig förtydliga. Ticket to Ride är både dåligt och obegripligt.  :P

Ticket to Ride has sålt i sinnesjuka upplagor. Kan det vara så att dom har rätt och du har fel (i alla fall smak)?

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Ticket to Ride has sålt i sinnesjuka upplagor. Kan det vara så att dom har rätt och du har fel (i alla fall smak)?

Överlag:
a) har jag bättre koll
b) är jag snyggare
c) har jag bättre smak

...än genomsnittsmänniskan. Svaret på din fråga blir alltså: Nej, de har inte rätt.  :wink:

Jon Karlsson

Varför tycker du Ticket To Ride är dåligt då, Björnfar?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

BigPapaBear

Citat från: "Jon Karlsson"Varför tycker du Ticket To Ride är dåligt då, Björnfar?

Det är för simpelt och endimensionellt. Man samlar på färgglada kort och bygger med hjälp av dessa färglada tågsträckor. Fantastiskt ointressant och långtråkigt.

Hade spelet inte varit så hypat hade jag nog inte brytt mig, men efter att förväntansfullt ha provat det på LinCon har min avsky multiplicerats med antalet sålda spel.

berna

Om man inte gillar Ticket... men ändå vill leka tåg på bräde kan jag rekommendera Railroad Tycoon.

f98alda

Fördelen med Ticket to Ride jämfört med mer avancerade spel är att man kan spela det även med folk som normalt sett inte spelar spel (om man nu råkar känna några sådana).

Det sagt, så håller jag med BigPapaBear om att Ticket to Ride är ett riktigt kass spel. Vill man ha nåt i den klassen, så är TransAmerica (eller europaversionen TransEuropa) avsevärt bättre.

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

CanuckWannabe

Citat från: "berna"Om man inte gillar Ticket... men ändå vill leka tåg på bräde kan jag rekommendera Railroad Tycoon.

Akta dig så ingen på Boardgamegeek hör dig  :D Då kommer de springande med en låda "Age of Steam" och slår dig i huvudet med dig och förklarar för dig att du hädar och att RT bara är en dålig och ospelbar kopia av AoS.
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

sfclinken

Citat från: "BigPapaBear"Det är för simpelt och endimensionellt. Man samlar på färgglada kort och bygger med hjälp av dessa färglada tågsträckor. Fantastiskt ointressant och långtråkigt.

Det är ju just därför som det har blivit så populärt, just för att det är simpelt, färgglatt och enkelt. Det är inte alla som gillar/klarar spel som tar 10 h att slutföra och där man måste plugga regler i en vecka innan man kan ge sig på det. TtR riktar sig åt den breda massan. Jag kan spela TtR med min 6 årige son och med mina pensionerade föräldrar. Det kan jag inte med WiF eller OCS....

Kort och gott: Jag gillar TtR i rätt sällskap. Efter middagen med lite öl i kroppen i goa vänners lag eller med familjen i stället för dumburken.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elimää

Citat från: "sfclinken"Det är ju just därför som det har blivit så populärt, just för att det är simpelt, färgglatt och enkelt. Det är inte alla som gillar/klarar spel som tar 10 h att slutföra och där man måste plugga regler i en vecka innan man kan ge sig på det. TtR riktar sig åt den breda massan. Jag kan spela TtR med min 6 årige son och med mina pensionerade föräldrar. Det kan jag inte med WiF eller OCS....

Kort och gott: Jag gillar TtR i rätt sällskap. Efter middagen med lite öl i kroppen i goa vänners lag eller med familjen i stället för dumburken.

Håller helt med, ett så kallat sällskapsspel, som flux eller andra enkla spel där sällskapet är viktigare än grymmingstrategin och långa inlärningskurvor.
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

A F

Men är verkligen just Ticket to Ride så oooooootroligt dåligt? det måste finnas värre.

totte30

Håller med... Kan Alan.R.Moon a.k.a asylum verkligen ha gjort världens sämsta spel?

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II